Avatar billede stampeair Nybegynder
02. november 2001 - 14:04 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Forskellig lydstyrke i 2 høretelefoner

Når jeg rejser med tog (DSB gaaab) mellem jylland og sjælland, har jeg den bærbare med til at se film på.
Nu skal kæresten også med, så jeg har invisteret i en lille Jackstik fordeler så vi begge kan sidde med et sæt høretelefoner, men hendes er vildt høje i forhold til mine(jeg har sammenlignet med to forskellige af mine), det er så meget at når lyden er tilpads i hendes, kan man næsten ikke høre noget i mine(der er ikke vol. kontrol på nogen af dem)
Hvorfor er der så stor foreskel??
Avatar billede Beach Mester
02. november 2001 - 15:21 #1
Impadansen er forskellig fra højtaler til højtaler, og det samme gælder for hovedtelefoner.
Du kan sammenligne det med en 15w pære og en 250w pære. Du sætter dem i den samme stikkontakt med der er temlig stor forskel i lysstyrken pærene imellem!
Det samme gør sig gældende for hovedtelefoner.

Du kan løse problemet ved et sætte en modstand i serie i de hovedtelefoner der spiller for højt og derved begrænse lydstyrken. Hvor stor modstanden skal være...?
Prøv evt. med i variabel modstand og find derfra ud af hvor mange ohm der skal til. Derefter kan man udskifte den med en fast modstand i samme støttelse (vejer mindre og fylder mindre end en variabel!).

//Beach
Avatar billede stampeair Nybegynder
02. november 2001 - 15:26 #2
Har det noget at gøre med kvaliteten på hovedtefonerne??
Avatar billede stampeair Nybegynder
02. november 2001 - 15:27 #3
DAmn, skal nå en bus, vender tilbage
Avatar billede Beach Mester
02. november 2001 - 15:50 #4
Det er helt i orden:-)
Og.... Nej, man kan ikke direkte samligne kvaliteten af dem på denne måde.
Jeg har et sæt Sennheiser i den absolutte bedste kvalitet (bliver i flæng brugt i alle lydstudier WW), men de kan dårligt bruges i en walkman da de slet ikke kan lever de lydtryk som der skal til pga. en alt for lav udgangseffekt i den lille bitte forstærker der sidder i bla. lydkort, walkman mm. I den modsatte ende har jeg også et sæt Sony lyttebøffer jeg bruger til netop walkman (MD-man) og de lever den lydstyrke med saft og kraft som jeg skal bruge da impedansen her er meget mindre end de store sennheiser bøffer.

Du kan for at løse problemet self. selv lave en volumekontrol via modstande som beskrevet før, men der findes også nogle der allerede har lavet det for dig fra bla. Koss.
http://www.koss.com/koss/kossweb.nsf/SPdispCall?ReadForm&VC20
He kan du læse mere om den, og den kan købes (eller bestilles) i bla. Fona og ander butikker der handler med andre varere fra Rudolph Schmidt.

//Beach

PS: Hvis jeg skal bruge det første eks. jeg kom med: 15 / 250W pære!
Hvilken en pære har så den bedste kvalitet???
Et spørgsmål man ikke kan svare på*SS*