Avatar billede pesa Nybegynder
14. november 2001 - 20:04 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Formater

Hej Eksperter!

Jeg ønsker at formatere min harddisk. Den er delt op i drev C og drev D, der begge er lige store. Der er intet indhold på drev D (det har jeg lige formateret og defragmenteret). Nu ønsker jeg at få rydet lige så grundigt op på drev C, men vil lige høre om der er nogle filer man skal være ekstra påpasselig med IKKE at slette. Jeg kører Windows 98 med Office 97 pakken. Min plan er at smide det jeg vil gemme over på drev D og derefter formatere drev C - lyder det fornuftigt??? (Det er første gang jeg skal formatere, så jeg vil lige være sikker på at jeg ikke laver nogle fejl!)

/pesa
Avatar billede hotpop Novice
14. november 2001 - 20:07 #1
tjah... gem dokumenter m.m. der ligger på c: på d: så er den skid vist slået. Desuden hvis du har icq, så kopier icq mappen over på d:
Avatar billede thomzen Nybegynder
14. november 2001 - 20:09 #2
Husk dine Mails!! de forsvinder altid ved mig, fordi jeg glemmer det.. pisse irri!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
14. november 2001 - 20:10 #3
gem dokumenter, mails, icq, foretrukne
Avatar billede pesa Nybegynder
14. november 2001 - 20:11 #4
>>>thomzen: Bruger ikke Outlook, så det problem er jeg ude over (går ud fra at det er det der har været dit problem).
Avatar billede hotpop Novice
14. november 2001 - 20:12 #5
pesa> så kal du jo bare gemme pst-filen :)
Avatar billede pesa Nybegynder
14. november 2001 - 20:14 #6
hotpop>>> pst-filen ??? Hvad er det?
Avatar billede thomzen Nybegynder
14. november 2001 - 20:14 #7
Yeps.. Outlook, eller outlook express.. ;)
Avatar billede hotpop Novice
14. november 2001 - 20:16 #8
pesa> det er den  fil der indeholder dine mails i Outlook :)
Avatar billede pesa Nybegynder
14. november 2001 - 20:18 #9
hotpop>>> OK.
Avatar billede pesa Nybegynder
14. november 2001 - 20:21 #10
Det der sådan set er min store frygt er at jeg kommer til at slette en eller anden fil så det kommer til at skade computeren.

Hvis jeg nu flytter alle de filer jeg vil gemme over på drev D og så formaterer drev c, hvad vil der så ske??? Jeg mister vel også selve Windows så? Eller hvad sker der?
Avatar billede hotpop Novice
14. november 2001 - 20:26 #11
Ja du mister Windows også :) - Det er vel meningen????
Avatar billede vaase Nybegynder
14. november 2001 - 20:33 #12
Du kan IKKE skade computeren ved at formaterer din harddisk, du kan højst miste ting du ville have gemt, og som jeg læser det er du klar over dette.
Avatar billede pesa Nybegynder
14. november 2001 - 20:58 #13
OK, men så vil jeg kaste mig ud i det! Håber det bedste!
Avatar billede pesa Nybegynder
14. november 2001 - 21:06 #14
Troede jeg da i hvert fald!!! Når jeg klikker på \"Formater...\" under drev C får jeg følgende fejlmeddelelse:

\"Dette drev kan ikke formateres, da det indeholder filer, der bruges af Windows\"

??? Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede hotpop Novice
14. november 2001 - 21:12 #15
Boot på startdiskette og skriv format c:
Avatar billede pesa Nybegynder
14. november 2001 - 21:13 #16
hotpop>>> Ikke helt med. Hvad er det du helt præcis mener?
Avatar billede hotpop Novice
14. november 2001 - 21:15 #17
put din startdiskette i fra start af pc - lad den boote på disketten indtil den står i a: - skriv format c:
Avatar billede pesa Nybegynder
14. november 2001 - 21:18 #18
Fra start? Det vil sige nu - med det samme?

\"Lad den boote\" ??? Hvad betyder det?
Avatar billede hotpop Novice
14. november 2001 - 21:31 #19
disketten skal sidde i når du starter pc´en
Avatar billede pesa Nybegynder
14. november 2001 - 21:37 #20
OK, men hvad betyder det at boote???
Avatar billede hotpop Novice
14. november 2001 - 21:51 #21
boote = starte :)
Avatar billede pesa Nybegynder
14. november 2001 - 21:53 #22
OK. Det vil altså sige ay jeg slukker min computer. Sætter startdisketten i diskettedrevet. Når der står a: skriver jeg \"format c:\" og så begynder den at formatere c-drevet. Rigtigt forstået???
Avatar billede hotpop Novice
14. november 2001 - 21:55 #23
ja efter en advarsel om at du mister alt data på c:
Avatar billede pesa Nybegynder
14. november 2001 - 21:59 #24
OK - prøver igen! :)
Avatar billede vaase Nybegynder
14. november 2001 - 22:18 #25
Der ligger ikke automatisk format på en startdiskette, så det du skal gøre når der står a: er at taste: C:\\windows\\command så kan du taste format C
Avatar billede hotpop Novice
14. november 2001 - 22:19 #26
vaase> jo :) - du tænker på en winme startdiskette :)
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2001 - 00:37 #27
Der bliver ikke ryttet grundigt op ved at oprette en partition D til at gemme data på. Hele disken skal fdiskes på engang, hvis det skal nytte noget, eller så vil der stadig være levn fra fortiden, som kan give problemer.

Fdisk fuldstændig.
opret nye partitioner.
Start windowsinstallationsprogrammet og lad dette formatere din harddisk og installerer window, og du er herefter klar med en frisk installation.

kharder
icq# 71258492
Windows Messenger: kharder@c.dk
www.expertftp.subnet.dk
Avatar billede pesa Nybegynder
15. november 2001 - 23:42 #28
Så er det endelig lykkedes efter hjælp fra Jer og teknisk assistance fra \"Lerchedahl\".
Avatar billede pesa Nybegynder
16. november 2001 - 01:29 #29
5 point til kharder
40 point til hotpop

Tak for hjælpen - det hele fungerer nu! :-)