Avatar billede 443 Nybegynder
30. november 2001 - 23:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvad er OS/2

Er det som windows
Er det som DOS
Er det som Linux

Hvad hedder den første version og hvilket år kom den.
Hvad hedder den nyeste version og hvilket år kom den.

Findes der versioner til download eller er det at betale.

Er det et gammelt IBM styresystem eller kan det bruges til alle PCer.
Avatar billede 443 Nybegynder
30. november 2001 - 23:29 #1
Hvis du kan svare på en del af spørgsmålet er det også ok.
Avatar billede onki Nybegynder
30. november 2001 - 23:34 #2
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2001 - 23:34 #3
Avatar billede whatever Nybegynder
30. november 2001 - 23:58 #4
Jeg kan huske de solgt det i Fona for 99kr, hvis man f.eks. O eller S var forbogstav i ens navn.
Avatar billede flywheel Nybegynder
01. december 2001 - 10:46 #5
OS/2 blev lavet som afløser til DOS, da MS og IBM tilbage i 1984 fandt ud af at DOS ikke kunne opfylde fremtidens krav (i anledning af i286 processorens fødsel).

I omkring 1989 begyndte MS at arbejde på en 32-bit server version af OS/2, efter opsplitningen i 1991 tog MS dette produkt med og omdøbte det til Windows NT (Der var en grund til at NT til og med version 3.51 kunne køre 16-bit OS/2 programmer, samt benytte HPS filsystemet)

Første OS/2 version udkom i 1987....og hed noget så uinspirerende som OS/2
1.0
Den nyeste er fra sidste december, under navnet Merlin Convenience Pack ... med versionsnummeret 4.51 (Grunden til det minimale nummerskift er at DB2 går i kage hvis der støder på et versionsnummer på 5 eller derover - faktisk indeholdt den en helt ny kernel).....Serenity systems frigav for nogle måneder siden en distribution, kaldet eComStation (eCS), baseret på MCP.

Der er en MCP2 planlagt i slutningen af denne måned og en ny eCS i Q2 næste år.

Den rigtige OS/2 kan du kun få via et Software Choice abonnement, eCS kan du både købe som ren version og videreopdatere via abonnement.

Og ja det er rent kommercielt og det bliver aldrig OpenSourced, da MS har fingrene i et par vitale licenser.

Forhandlere:
http://www.berggreen.dk
http://os2.mensys.nl

Info:
http://www.illogical.dk/os2/history.html
http://www.illogical.dk/os2/what2.html
http://www.ecomstation.com

Og ja....OS/2 er vel nærmest en blanding af WIndows, DOS og Linux
Windows er udseendemæssigt delvist modelleret efter det udseende OS/2 2.0 kom frem med i 1992....der er stor DOS kompatibilitet og systemet er til en vis grad fleksibelt som Linux.

IBM har med den nye kernel droppet en del af bagudkompatibiliteten....PC\'en skal derfor mindst være udstyret med en 80486DX, minimum anbefaling er 66Mhz......Bare processoren min. er en Pentium MMX klasse og at der er 32Mb arbejdshukommelse kan det ikke gå helt galt.... Der er en grund til at OS/2 brugere notoriøst er år bagefter med deres hardware.
Avatar billede 443 Nybegynder
01. december 2001 - 11:58 #6
Hvor stort er et os/2 i mb.
Avatar billede flywheel Nybegynder
01. december 2001 - 15:38 #7
Min eCS fylder omkring 500Mb...jeg har dog tilføjet en hævlede masse ting og der er en del eCS tilføjelser....jeg vil tro at det for en ren OS/2 ligger på 150-350Mb alt efter hvor meget man installerer!

MCP fås forresten kun i uniprocessor udgave (Det er kun serveren der har SMP support), mens eCS fås i en uniprocessor og en SMP (1-64 processorer understøttet) udgave.
Avatar billede 443 Nybegynder
01. december 2001 - 18:17 #8
Tak for god og grundig forklaring.