Avatar billede webmonster Nybegynder
25. december 2001 - 16:29 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

hurtigt - multiboot med xp

Kan man lave multiboot med winXP og freebsd, hvis XP er installeret først ?

Kan man nøjes med at lave et par boot disketter til installation af bsd, og så klare resten via adsl ???
Avatar billede sv Nybegynder
25. december 2001 - 17:05 #1
sidste spg. er ihvertfald ganske muligt !

jeg ved ikke lige med xp..
Man kan med win2k..det gør jeg lige nu...
Men kan ikke huske hvordan.
Det var noget med (find det selv på google hvis du ikke tør tro på mig):
Hvis Freebsd ligger på samme Harddisk som win, skal man kopiere boot0 til bootdisken (altså den del af hden som der bootes fra, og kan f.eks. omdøbes til bootsect.bsd

i boot.ini indsættes en linie med:
C:\\bootsect.bsd=\"FreeBSD\"

hvis bootsect.bsd ligger på c:
hvis de ikke ligger i på samme hd, er det boot1 der skal bruges, men vist kun en del af den, (ret farligt at gøre forkert!!!!). Derfor don\'t try this at home ! Find en \"rigtig\" forklaring på www.google.com
søg f.eks. på windows freebsd dualboot
Avatar billede skwat Praktikant
26. december 2001 - 21:18 #2
For at læse boot recorden skal du bruge kommandoen \'dd if=/dev/\"somedisk\" of=freebsd.boot count=1 bs=512\'
til at læse 512 bytes boot kode fra \"Unix\" partitionen.

Den fil du får skal du ligge over på din XP partion og referer til i boot.ini
Eks.
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\boot\\freebsd.boot
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 en trist historie\" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\boot\\freebsd.boot=\"FreeBSD - OSet der vil frem i livet\"

så skulle google slippe for lidt trafik
./skwat
Avatar billede skwat Praktikant
02. januar 2002 - 23:03 #3
håber fandme at du er glad for at have jaget sådan med os - HURTIGT, drengen der råbte ulv....