Avatar billede avminarm Juniormester
14. januar 2002 - 15:17 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Rettighed til program

Hej eksperter

Vi er to som er ved at skrive hovedopgave hvor i rettighedsproblemer indgår i forbindelse bl.a. bøger, musik, film og software.

Vi arbejder ud fra en forestilling om, at der i fremtiden vil blive handlet betydeligt mere software via internettet.

Handlen kunne f.eks foregå ved at køber får adgang til sælgers server og derved til at kunne benytte det ønskede program online eller downloade det.

Vi er derfor interesserede i at høre jeres synspunkter til følgende spørgsmål(hvis det ikke er til for meget besvær):

1 - HVIS I SÆLGER ADGANG TIL AT BENYTTE SOFTWARE ONLINE, MENER I SÅ AT MAN SÆLGER EN RET TIL AT BENYTTE SOFTWAREN, ELLER SÆLGER I SELVE SOFTWAREN TIL KØBEREN?

2 - ER DER TALE OM SALG AF EN BRUGSRET?

3 - VILLE DER VÆRE FORSKEL HVIS SOFTWAREN BLEV DOVNLOADED AF KØBEREN?

4 - VILLE DER VÆRE EN FORSKEL HVIS SOFTWAREN SÆLGES VIA EN FORHANDLER?

5 - HVEM EJER RETTIGHEDEN OVER SOFTWAREN (TYPISK)?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Mikkel og Kenneth
Avatar billede heinekastrup Nybegynder
14. januar 2002 - 15:27 #1
1:man sælger softwaren til køberen
2:nej,det vil jeg ikke mene
3:nej,ikke hvis køber havde betalt via internet.
4:nej
5:det gør firmaet som lancere softwaren,eller en køber som har købt softwaren af firmaet og rettigheden til at vidresælge softwaren
Avatar billede cdelicht Nybegynder
14. januar 2002 - 18:54 #2
Der er forskel på, 1) at benytte software via internettet (en service) og 2) at sælge software via internettet (evt. med efterfølgende download af programmet).
Eksempler 1:
1) Ret til at benytte
2) Ja
3) Ja
4) -
5) Sælger
Eksempler 2)
1) Ret til at downloade
2) Ja (det er ikke sikkert kildekoden eller ret til videreslag medfølger)
3) Ja
4) Nej
5) Det kommer an på om der i købet indgår kildekode, ret til videresalg samt andre rettigheder, f.eks. om anvendelse af SW i egne programmer er royalty-free.

Avatar billede all-technology.com Nybegynder
15. januar 2002 - 01:29 #3
Det kommer fuldstændig an på kontrakten.

Knud
Avatar billede avminarm Juniormester
15. januar 2002 - 11:00 #4
sprg også stillet under programering generelt - men vi må ikke have to af samme sprg

- lukker