Avatar billede Kasi5 Praktikant
06. juli 2021 - 20:07 Der er 2 kommentarer

Sadle om - efteruddannelsesmuligheder

Hej alle,

Jeg overvejer at sadle om, så jeg i højere grad end tidligere kommer til at arbejde mere it-rettet end nu. Jeg har en samfundsvidenskabelig kandidat fra AU og har primært arbejdet som konsulent. Og jeg fortryder ret meget mit uddannelsesvalg.. De jobområder jeg oftest matcher med og umiddelbart har kompetencerne til, er områder som jeg ikke synes er særlig interessant. Derimod synes jeg, at arbejdsopgaverne med Excel, dataanalyse, Pivot og VBA er ret sjovt og overvejer, om jeg skulle efteruddanne mig i en mere it-rettet vej. But how?

Konkret har jeg kigget på AU i IT, men ved ikke om jeg vil få glæde af den uddannelse. Nogen af jer, som har taget denne alene og hvad har de oftest af arbejdsopgaver?

Har I forslag til kurser eller efteruddannelse, der kunne gøre min profil stærkere inden for it? Og måske særligt inden for databehandling, analyse, programmering (for dummies!!)?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2021 - 22:14 #1
Givet dine interesser var emner som:

BI
data science
data lake
Python
R

vel relevante.

Men jeg har ingen anelse om hvilke muligheder for efteruddannelse der er indenfor disse områder i Danmark.
Avatar billede petersen7913 Forsker
04. oktober 2021 - 16:00 #2
Jeg ser først dit spørgsmål nu, så måske har du fundet vejen.
Nå, jeg har en god IT uddannelse og mange års erfaringer indenfor udvikling. Min konkrete viden blev bare og desværre mere og mere gammeldags.
Efter at have kigget ret grundigt rundt på kurser og på nette er jeg endt med at købe mig adgang til Codecademys kurser. De tilbyder et meget bredt udvalgt af både enkelte sprog og af pakke (frontend- backend osv.). De starter kurserne helt basalt :) men det er altså rart at få syntaxen på plads i et nyt sprog.
Du kan begynde med en gratis smagsprøve.

Så er der wellsr.com som har nogle gratis 'kurser' i f.eks. Python og Excel-VBA. Jeg har lavet meget i Access-VBA men manglede noget til at komme i gang med Excel'en.

Det er de 2 steder, som jeg har fået mest ud af. Typisk kan man nemt slå et enkelt problem op, men det er svært at vide hvordan man kommer i gang og det kan være svært at få overblikket.

Jeg håber det kan hjælpe dig lidt :)