Avatar billede teach-me-php Nybegynder
26. januar 2002 - 21:36 Der er 8 kommentarer

hvad kan man bruge løkker til

Jeg har læst en artikkel om løkker men kan ikke rigtigt se hvornår man skulle kunne få brug for dem...

Hvis man f.eks. kan bruge dem i forum, chat så vær venlige at skrive til hvad....
Avatar billede morw Nybegynder
26. januar 2002 - 21:39 #1
Når man henter ting ud fra en db - fortsæt lykke til der ikke er flere rækker.
Avatar billede maxium Novice
26. januar 2002 - 21:39 #2
er til at udføre en kommando et vist antal gange
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2002 - 21:40 #3
man kan bruge dem:

(imens der stadig er bogstaver i en streng) {
gør dit og gør dat
}

eller

(imens man ikke har hentet det sidste element i et array) {
hent næste element
}
Avatar billede htx98i17 Professor
26. januar 2002 - 21:40 #4
eksempelvis:
$array['Kurt'] = 7;
$array['Lars'] = 71;
$array['Nanna'] = 2;
$array['Biver'] = 3;

foreach($array as $navn=>$antal) {
echo$navn." har ".$antal."æbler";
}
Avatar billede teach-me-php Nybegynder
26. januar 2002 - 21:43 #5
forstod jeg ikke særlig meget af:-(.....

kan i forklare det uden at sætte koder ind????
Avatar billede webmasterdk Praktikant
26. januar 2002 - 21:46 #6
Hvis du nu henter noget fra din database, og du har mere end en ting, så vil en løkke som den nedestående blive ved med at sende data ud så længe der er noget, det vil sige at er der 10 nyheder, bliver den ved 10 gange, er der 100, ja så gæt selv! :)

while ($raekke = mysql_fetch_array($query)) {
    echo $raekke['nyhed'];
}
Avatar billede teach-me-php Nybegynder
26. januar 2002 - 21:50 #7
ok....danke webmaster....
Avatar billede barefoot Nybegynder
26. januar 2002 - 22:50 #8
Skal du lave et beregningsmønster hvor du f.eks. beregner primtal kan du løbe alle ønskede tal igennem og tjekke om de er primtal.

Du kan også udskrive data.
Udskrive tallene fra 1-100:

for($i=1; $i<=100; $i++){
  echo $i.'<br>';
}

Jeg bruger løkker suverænt mest at hente data fra en database.
Man kan selv danne arrays og løbe dem igennem med løkker hvilket også gøres ret tit.
Løkker er en enorm hjælp til dem som ikke gider gentage den samme kode flere gange, og hvem gør det?