Avatar billede dar Nybegynder
29. januar 2002 - 23:37 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Batteri til gammel bærbar

Det irriterer mig at jeg ikke har et batteri til min gamle compaq armada 4120 og da et nyt et koster ca. 150$ regner jeg med at hive loddekolben frem og sætte nogle ni-mh batterier sammen :)
Jeg ved at den skal have 14,4 V og jeg ved også at det originale batteri er lavet med lithiumceller og at det er lidt svært at forene de to typer, så det må løses med en indgang på batteriet om ikke andet.
Problemet er at jeg ikke kender benforbindelserne på stikket i den bærbare og jeg aner heller ikke hvad der eller måtte være af elektronik i batteriet.

(Et alternativ er at anskaffe et brugt batteri... Hvis der er nogen der har et sådan så råb højt!)
Avatar billede dar Nybegynder
29. januar 2002 - 23:38 #1
Jeg lover at acceptere/afvise hurtigst muligt :)
Avatar billede dar Nybegynder
29. januar 2002 - 23:39 #2
Hov! Fejl! Et nyt batteri koster ikke 150 men 250$!
Avatar billede fido82 Nybegynder
30. januar 2002 - 12:20 #3
kontakt www.reconnectit.dk
Skriv en mail, og spørg, om de har et batteri liggende
Avatar billede microtec Nybegynder
30. januar 2002 - 12:30 #4
dar >> Der er noget der ikke stemmer. Du skriver "det originale batteri er lavet med lithiumceller". Lithiumceller kan ikke genoplades.

På batteriet til min gamle Compaq Contura står der at det erNickel Metal Hydride. Der står desuden at spændingen er 10.8V

Jeg kan huske du spurgte til det batteri i et andet spørgsmål, hvor jeg også gjorde opmærksom på at mit batteri havde disse spec.
Hvorfor mener du at det skulle være 14,4V?

Prøv at fortælle hvordan stikket ser ud. Det kunne være at det er det samme som på min Compaq.
Avatar billede langbein Nybegynder
30. januar 2002 - 20:10 #5
Avatar billede microtec Nybegynder
30. januar 2002 - 22:42 #6
langbein >> Litium-Ion er ikke det samme som lithiumceller.
Lithiumceller er den type der benyttes f.eks. i et ur.

Det er direkte farligt at forsøge at genoplade et lithiumceller. Der er stor risiko for at det vil eksplodere.

Bare vi taler om det samme, så der ikke er nogen der kommer galt af sted :o)
Avatar billede microtec Nybegynder
30. januar 2002 - 23:07 #7
Se evt. forskellen på:

http://www.ac-tec.dk/panalit1.htm (Lithium Batterier, Ikke opladelige)
http://www.ac-tec.dk/panalit2.htm (Lithium-Ion Batterier, Opladelige)
Avatar billede dar Nybegynder
30. januar 2002 - 23:37 #8
microtec>> Grum misforståelse. Beklager!
Avatar billede dar Nybegynder
30. januar 2002 - 23:41 #9
Jeg var bare overbevist om at det var det samme.
Avatar billede dar Nybegynder
30. januar 2002 - 23:52 #10
Hmmm... Ham inde i Brinck fortalte mig, at man under ingen omstændigheder kunne sætte nikkel-metalhydrid-batterier i, i stedet for lithium-ion batterier, fordi sidstnævnte skal oplades på en sær måde. Men på http://www.ac-tec.dk/li-ioncharge.pdf står der at (i hvert fald disse) lithium-ion batterier kan oplades med kostant spænding og strøm. Det er vel samme måde som nikkel-metalhydrid og nikkel-kadmium?
Avatar billede dar Nybegynder
30. januar 2002 - 23:57 #11
Stikket i den bærbare består af 6 parallelle plader af forgyldt kobber + 2 isolerende plader i enderne.  Ser nogen lunde sådan ud:
|IIIIII|
Avatar billede dar Nybegynder
30. januar 2002 - 23:59 #12
Jeg splittede den ad og fandt ud af det (vist nok) kun er benene i enderne der bruges.
Avatar billede dar Nybegynder
30. januar 2002 - 23:59 #13
Altså maskinen, ikke batteriet da jeg ikke har et sådan.
Avatar billede microtec Nybegynder
31. januar 2002 - 00:08 #14
Jeg mener lithium-ion og nikkel-metalhydrid oplades på samme måde.

Var det Nikkel-kadmium der oprindelig sad i din PC, kunne du derimod ikke skifte til lithium-ion eller nikkel-metalhydrid, da Nikkel-kadmium oplades på en helt anden måde. De skal helst lades med en konstat strøm (gør man ikke i de helt billige ladere).

Øv, der er kun 4 terminaler på batteriet til min Compaq :o(
Avatar billede dar Nybegynder
31. januar 2002 - 00:10 #15
Så er det nok ikke det samme batteri :)
Avatar billede dar Nybegynder
01. februar 2002 - 18:00 #16
Nu tog jeg mig sammen til at måle lidt på stikket :) Stikket sidder i den ene side af...øh...hullet. Benet længst mod midten af "hullet" ligger der 18v på (det er det adapteren giver), benet længst mod siden er der stel på og benene i midten er der mystisk nok 4V på ?
Avatar billede dar Nybegynder
01. februar 2002 - 18:49 #17
Juble juble! Jeg fik startet den ved at smække strøm på de yderste ben!
Avatar billede dar Nybegynder
01. februar 2002 - 18:50 #18
Det eneste problem der er nu, er om Ni-Hm batterierne kan oplades på samme måde som de originale lithium-ion batterier...
Avatar billede dar Nybegynder
01. februar 2002 - 18:51 #19
For TÆNK nu hvis ham manden inde i Brinck har ret. Så kan det være at jeg brænder alle de fine, nye Ni-Mh batterier af på 3 opladninger... Det går jo ikke
Avatar billede zenze Nybegynder
02. februar 2002 - 23:26 #20
For nogle år siden fik jeg under garantien ombyttet et Ni-Mh til et Li-Ion hos en af Compaq's service providers (som de kalder det i support afdelingen derinde). Jeg har en 4130T og det oplades på samme måde, ellers kunne de ikke sidde i samme bærbare. Jeg tror sagtens du kan finde enten Li-Ion eller Ni-Mh som celler, men hvis du skiller 'stangen' - som sidder inden i håndtaget - forsigtigt ad, så kan du både se, hvordan de er koblet sammen, men også hvor meget effekt, den enkelte celle er på.
Avatar billede dar Nybegynder
03. marts 2002 - 22:17 #21
Har desværre ikke fået batteriet til at virke men tilgengæld regner jeg med at købe en ny bærbar snart :D
Jeg er ked af at jeg ikke har givet noget respons i dette spørgsmål, men der må være noget rod med IE6 vs. eksperten for jeg har simpelt hen ikke kunne :(