Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2002 - 15:53 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Hurtig nybegynder hjælp til Excel.

Hey...

Hvordan regner man i Excel XP ud af middeltal, typetal, størsteværdi, mindsteværdi, vatiationsbredde samt medianen af en række tal...

Bare en forklaring, tak.
Avatar billede fastwrite Nybegynder
25. februar 2002 - 15:55 #1
Tryk F1 og skriv middeltal - herefter får du en fin forklaring. Det samme gør du med de andre ord (ja, billig forklaring, men jeg har ikke adgang til Excel XP lige nu)
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2002 - 15:56 #2
Jeg har bare ikke den danske version... engelsk... kan du oversætte dem allesammen, eller ved du hvordan man gjorde i den tidligere version?
Avatar billede fastwrite Nybegynder
25. februar 2002 - 15:57 #3
Prøv at gå i INSERT og vælg FUNCTION - dernæst får du en oversigt over alle de funktioner der er, samtidig med at den hjælper dig fremad.

Prøv dig frem
Avatar billede bak Seniormester
25. februar 2002 - 16:05 #4
Hvis du har installeret den idd-inn der hedder analysis toolpak under funktioner / tilføjelsesprogrammer, så får du under Funktioner et nyt menupunkt der hedder Dataanalyse.
her kan du vælge mellem en del statistikfunktion. Prøv at vælge der, der hedder Descriptive Statistics (Beskrivende statistik). Her vil du få alt det overnævnte serveret i et hug.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2002 - 16:11 #5
Jeg har fundet den liste med alle funktionerne i "Insert -> Function"... den kan jeg godt få til at virke med "Average" og "Max", men jeg skal også bruge alle overstående funktioner... kan I ikke oversætte dem, så jeg kan finde de rigtige funktioner.

Hvad er forskellen på median og middeltal? Median = Gennemsnittet?
Avatar billede ransborg Juniormester
25. februar 2002 - 16:15 #6
Median er, hvis du sorter dine tal efter rækkefølge og derefter vælger det miderste tal. Det er derfor ikke det samme som gennemsnittet.

MVH
Claus
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2002 - 16:16 #7
Nåååh ja... glemmer den slags hurtigt :D

Hvad med typetal, og hvad hedder de funktioner på engelsk?
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2002 - 16:19 #8
Nåh ja - det der er flest af!
Avatar billede janvogt Praktikant
25. februar 2002 - 16:22 #9
mindsteværdi = MIN
medianen = MEDIAN
vatiationsbredde = VAR
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2002 - 16:27 #10
Ehh... kan det passe, at variationsbredden er ca. 146 når højesteværdi er 182 og mindsteværdi er 141?
Avatar billede janvogt Praktikant
25. februar 2002 - 16:28 #11
Typetallet vil kræve en lidt kompliceret formel, men det burde nok kunne lade sig gøre.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2002 - 16:29 #12
Hvis der er flere af et typetal, skal man så opgive dem allesammen, eller det højeste/laveste?
Avatar billede janvogt Praktikant
25. februar 2002 - 16:40 #13
Det laveste mener jeg - eller evt. begge.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2002 - 16:40 #14
Skriver begge... laver lige opgaverne, så accepterer jeg osv.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2002 - 19:05 #15
Takker for hjælpen