Avatar billede khvid Nybegynder
28. februar 2002 - 20:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Præcis placering af tekst på knapper i PSP

Jeg har lavet nogle knapper til en rollover-menu og vil gerne sikre mig, at teksten står på samme position på alle knapper. Kan man angive en sådan position, eller er man nødt til at sidde og "krampe" med musen og holde tungen lige i munden?
Avatar billede prodic Mester
28. februar 2002 - 20:41 #1
Hvis din tekst er i sit eget layer, så link de 2 billeder sammen og vælg det nederste(ikke teksten) som det aktive layer.
Vælg så Layer->Align Linked i Photoshop - så har du forskellige justeringsmuligheder af den vej.

Det er 1 mulighed.
Avatar billede khvid Nybegynder
28. februar 2002 - 20:44 #2
>>prodic,

Sorry, jeg kom til at afvise, inden jeg havde fået "snakket færdig" - jeg brugte forkortelsen PSP, og mente det som Paint Shop Pro - gælder din anvisning også dette program?
Avatar billede prodic Mester
28. februar 2002 - 20:46 #3
Sorry - det er bare mig der ikke kan læse.

Og jeg melder helt ud hvad angår PSP - men mon ikke der findes en feature magen til i PSP. Det ville da være underligt andet, når det på så mange punkter ligner Photoshop(PS)

Men der skal nok komme nogle kyndige indenfor PSP og svare på det præcist.
Avatar billede lee Nybegynder
28. februar 2002 - 20:48 #4
khvid>> er alle knapper samme størrelse ?
Avatar billede khvid Nybegynder
28. februar 2002 - 20:49 #5
Jeg bør måske uddybe, hvad jeg erne vil. Hvis jeg nu har lavet 5 knapper, hvor teksten ved lykke og held står pænt under hinanden, og så vil lave en 6. knap, er der så en måde, hvorpå jeg kan aflæse koordinatet for tekstens placering på de 5 knapper og anvende dette koordinat på den 6. knap?
Avatar billede khvid Nybegynder
28. februar 2002 - 20:51 #6
>>lee, ja, de har samme størrelse, og der er jo to af hver, både en oppe- og en nedeknap, og der er det jo også vigtigt, at teksten står samme sted
Avatar billede lee Nybegynder
28. februar 2002 - 20:52 #7
Hvis de er samme størrelse kan du benytte dig at layers.
Du tager den første knap og laver et nyt layer ovenpå.. her skriver du så den tekst den første knap skal have.
Du gemmer knap 1
og lægger nu et nyt layer ovenpå knap 1... og skriver så en ny tekst som skal være på knap 2... lige ovenpå knap 1 's tekst... og så gør du layeret for knap 1's tekst er på usynligt.

/Lee
Avatar billede lee Nybegynder
28. februar 2002 - 20:52 #8
den første knap skal til at starte med selvfølgelig være uden tekst ;)
Avatar billede khvid Nybegynder
28. februar 2002 - 20:57 #9
>>lee, tak for hjælpen, det lyder som en farbar vej
Avatar billede lee Nybegynder
28. februar 2002 - 20:59 #10
;)