Avatar billede karlslund Nybegynder
06. marts 2002 - 15:48 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Oprette filer over 2GB?

Ifølge Novell's dokumentation kan deres Netware servere klare filer op til 4GB størrelse.

Windows 2000 og XP kan med NTFS klare filer der er langt større.

Imidlertid er det kun muligt at lave filer på op til 2GB størrelse med Novell klienten på Netware-serveren.

Hvordan kan man oprette filer på over 2GB på en Netware server fra en Windows 2000 eller Windows XP arbejdsstation?

("Det kan man ikke" giver ikke point, da det er det svar jeg selv er kommet til. Prove me wrong :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. marts 2002 - 15:59 #1
Kører du med compresseion? - det passer jo meget godt at du kun kan lave 2Gb compressed da de 4Gb er uncompressed...
Avatar billede karlslund Nybegynder
06. marts 2002 - 16:11 #2
Nej, det har intet at gøre med compression.

Hvis jeg fra arbejdsstationen vil f.eks. kopiere en 2GB fil over, så fungerer det fint.

Kopierer jeg en fil der er 2GB+1byte stor, fejler det straks.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. marts 2002 - 16:21 #3
Hvilken Netware version?

Via Monitor må du kunne skrue på max file size parameteren.
Avatar billede fpnovell Nybegynder
06. marts 2002 - 17:22 #4
Fra og med Novell NetWare 5 kan NetWare servere med NSS (Novell Storage Services)operere med filer på helt op til 8.192 GB eller 8 TB.

Karlslund, nu er det vel ikke fordi der er en generel brugerkonto plads-begrænsning på 2GB !!
.....eller at der evt. kunne tænkes at være andet netværksudstyr, der ikke bryder sig om overførsel af en så stor fil.

Prøv i øvrigt at gå til:
http://www.novell.com/documentation/lg/nw5/docui/index.html#../usreflib/utlrfenu/data/hjuiu93j.html

.......der handler om NSS og indirekte om NetWare filsystemet.

Det kan i hvert fald være med til at tage hånd om filer, der er større end 4GB.
Til trods for fordelene ved at oprette et NSS-volume har NNS dog også nogle begrænsninger, som du kan læse om i ovennævnte link.

Jeg ved ikke om NetWare 4.11 kan klare filer større end de 2GB, men fra og NetWare 5 er det muligt.

Hvor har du set, som du skriver, at du kun kan lave filer med Novell klienten op til 2GB? ........har du set dét på skrift om Novell klienten eller tænker du blot på dit aktuelle problem ?

mvh
fpnovell
Avatar billede karlslund Nybegynder
06. marts 2002 - 22:55 #5
Ah, ja, so sorry, men jeg burde selvfølgelig have nævnt at serveren køre Netware 4.11
Avatar billede karlslund Nybegynder
06. marts 2002 - 22:58 #6
Mht. 2GB og 4GB har jeg søgt på Google, og der fundet steder hvor både 2GB og 4GB begrænsningerne er nævnt. Hvilke der er det korrekte er jeg ikke klar over, men i Novells egen dokumentation er nævnt 4GB som operativsystemet (altså Netware's) begrænsning i filsystemet.

Nogen forslag til noget man kan skrue på (andet end at skrue versionsnummeret op)?
Avatar billede fpnovell Nybegynder
07. marts 2002 - 23:23 #7
Kunne du ikke lige fortælle den helt nøjagtige fejlmeddelelse, du får ved forsøget på at overføre de store workstationfiler til NetWare 4.11-filserveren ?

Og jo, jeg kom til at tænke på i dag, at de fleste er ikke opmærksomme på versionen af NetWare, når de stiller spørgsmål.
Dette er nemlig i direkte modsætning til ovre på Windows siderne: Windows 98(med eller uden SE), Windows NT, Windows 2000, Windows XP etc...

Forskellene på NetWare 2.0, 3.12, 4.11, 5 og den spritnye 6'er, for at tage nogle af dem, er absolut lige så markante !
De dækker vel også et spænd på måske mere end 10 år !!

mvh
fpnovell
Avatar billede karlslund Nybegynder
13. marts 2002 - 19:49 #8
Ret skal være ret, så her er forklaringen:

Kunden kan GODT kopiere 4GB filer over på serveren. Han havde lavet dem for store da han testede det (lige over 4GB).

Imidlertid kan det software han benytter ikke opgrette filer større end 2GB, det nægter simpelthen.

Men point for indsatsen er vel rimeligt :)