Avatar billede lee Nybegynder
10. marts 2002 - 15:42 Der er 41 kommentarer og
5 løsninger

PSP tutorial 2. omgang

Ja så er der sket en masse ombygning af LEeNet's Paint Shop Pro Tutorial.

Der er brugt CSS, som er min debut på det område.
Forsiden er blevet udvidet med genveje.
Nyt design.
Og specielt den nye måde at overskue, hvad der er under de enkelte kategorier vil jeg gerne have jeres vurderring af.

En ting der ville være kanont, var hvis nogen af jer der har PSP, lige ville gå en tutorial igennem og give lidt feedback på om de er forklaret godt nok.

http://www.leenet.dk/psp/

alle vurderringer er velkomne, bare de er konstruktive.

/Lee
Avatar billede lee Nybegynder
10. marts 2002 - 15:44 #1
Bare giv jer god tid, spm vil blive holdt åbent en uges tid ;)
Avatar billede webkasp Nybegynder
10. marts 2002 - 15:46 #2
Ok
Avatar billede ckh Nybegynder
10. marts 2002 - 15:49 #3
Hej Lee

Hr ikke PSP, så jeg skal ikke bedømme tutorials.  Fedt du er begyndt at benytte CSS, men du behøver ikke indsætte hele scriptet i <head> på hver eneste side. Gem istedet dit css-script i en fil f.ex. "lee.css" og indsæt følgende i <head> istedet:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="lee.css">

Det sparer en masse kodeplads og så kan du ændre hele dit site ved bare at ændre en enkelt fil  :)
Avatar billede lee Nybegynder
10. marts 2002 - 15:54 #4
ckh>> ahhh DET vil jeg da lige lege lidt med... syntes også det var urimeligt at jeg skulle sidde og knokle på hver eneste side... men men man skal jo lære det den hårde vej ;)

Så jeg prøver at oprette en ny side der hedder lee.css og sætter <link rel="stylesheet" type="text/css" href="lee.css"> ind i head.... Det lyder endnu bedre

CSS det er bare dæjly ;)

/Lee
Avatar billede startfirma Nybegynder
10. marts 2002 - 15:56 #5
Jeg synes virkelig den er blevet flot. 100 gange flottere end dit første forsøg :)

Farverne er virkelig behagelige, og fint at du har koblet Nye og Opdaterede på forsiden :)

Der er kommet mange flere billeder som giver et bedre indtryk når man klikker rundt :)

Mit indtryk af din side er at : Dig vil jeg squ gerne lære PSP af :)

Du kunne jo lige gøre lidt reklame for dig selv på mit site også ved at poste den i stevurdering. Jeg tror at der er oprettet mindst 60 brugere der gerne vil være webdesigner :

http://www.startfirma.dk/startfirma/forum_visemne.php?kat=2146

Held og lykke med dit fortsatte arbejde med at lære danskerne PSP :)

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede nonick Nybegynder
10. marts 2002 - 16:03 #6
Fundet stave/tastefejl igen. http://www.leenet.dk/psp/oevede/grad2.htm - effect - NOICE - add

Noise :)

Gør dig bare opmærksom på det
Avatar billede lee Nybegynder
10. marts 2002 - 16:06 #7
nonick>> Den er tettet... finder i flere  så sig til... tror dog ikke i finder det vilde denne gang ;)

/Lee
Avatar billede lee Nybegynder
10. marts 2002 - 16:06 #8
tettet = rettet ... jeg er sgu god til de fejl
Avatar billede lee Nybegynder
10. marts 2002 - 16:08 #9
startfirma>> tak... kigger lige på dit link... anede ikke du havde sådan et site ;)

/Lee
Avatar billede julemanden2002 Nybegynder
10. marts 2002 - 16:08 #10
Hvordan har du lavet den forside ?!?
Forbilledet ?!
Avatar billede lee Nybegynder
10. marts 2002 - 16:11 #11
julemanden>> det kommer der en tut om en ad dagene ;)
Avatar billede julemanden2002 Nybegynder
10. marts 2002 - 16:12 #12
okay !
Avatar billede startfirma Nybegynder
10. marts 2002 - 16:12 #13
Lee>

Jo da, men målgruppen er dem der vil lave en virksomhed, og ikke som her på eksperten hvor den er alle :)

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede ckh Nybegynder
10. marts 2002 - 16:24 #14
Holder mig troligt uden for spørgsmålet. Der var bare en anden ting der faldt mig ind (nu når CSS-delen er i kassen).

For at gøre livet "lettere" er der lavet en feature i IE 6.0 der gør at dit forsidebillede (og de andre større billeder) ser ud som følger hvis jeg har cursoren over det:

http://www.eyesite.dk/lee.jpg

Ikke ligefrem heldigt eller klædeligt på et site der har mange billeder. Det kan fjernes ved at indsætte dette:

<meta HTTP-EQUIV="imagetoolbar" CONTENT="no">

Smides bare ind under de andre metatags :)
Avatar billede lee Nybegynder
10. marts 2002 - 16:29 #15
ckh>> DU ER EN SUPPERMUGLE ;o))) Syntes du skal ligge et svar, for dine kommentarer er serdeles brugbare ;)
Avatar billede lee Nybegynder
10. marts 2002 - 16:35 #16
!!!SUPERMULE!!!! soRry ;)
Avatar billede ckh Nybegynder
10. marts 2002 - 16:37 #17
Jamen det gør jeg da lige så  :)
Avatar billede lee Nybegynder
10. marts 2002 - 16:58 #18
Så er man fri for den lille irriterende feature ;)) mange tak for det tip ;)
Avatar billede lee Nybegynder
10. marts 2002 - 18:34 #19
Var der slet ikke flere der ville give lidt feedback ?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. marts 2002 - 21:26 #20
Jeg har lagt en lille vurdering på www.startfirma.dk
Avatar billede lee Nybegynder
11. marts 2002 - 09:29 #21
jakobclausen>> ja ... og tak ;)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. marts 2002 - 10:03 #22
Lee> Det var så lidt. Jeg har set hvad du har skrevet til mig. Jeg har sat min kommentar (10/03-2002 21:26:07) som et svar i håb om at også få point her *g*
Avatar billede lee Nybegynder
11. marts 2002 - 10:14 #23
*LOL* hæhæ  der er ikke så mange der har svaret så mon ikke der kunne falde lidt af til dig også *GG*
Avatar billede lee Nybegynder
11. marts 2002 - 12:09 #24
Det skal lige siges at jeg er helt klar over CSS problemet lige i øjeblikket på nogle af siderne

/Lee
Avatar billede jonas- Nybegynder
11. marts 2002 - 13:18 #25
Synes den er fed nok.
Har allerede lært noget :o)
Den er meget let at forstå og det er meget detaljeret skrevet.
Jeg tror sq jeg kommer til at sidde og lære en del fra den side :o)
Avatar billede lee Nybegynder
11. marts 2002 - 13:28 #26
Så er CSS problemet løst ;)

jonas>> herligt ;)
Avatar billede jonas- Nybegynder
11. marts 2002 - 13:29 #27
lee: Læs lige dér hvor du oprettede spørgsmålet med css-problemet...
Avatar billede lee Nybegynder
11. marts 2002 - 13:57 #28
http://www.leenet.dk/psp/oevede/striber3.htm

jonas>> har lige lagt et tip... mit svar før var forkert formuleret.
Avatar billede lee Nybegynder
11. marts 2002 - 14:15 #29
måske der skulle være en effekt oversigt... hmmm...
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. marts 2002 - 14:26 #30
lee> Jeg har kigget lidt rundt på din side, men jeg synes ikke lige umiddelbart jeg kan se hvilken version af PSP det er du bruger. Det er jo ikke helt lige meget da der er nogle ting man ikke kan i de ældre versioner.
For det første vil jeg gerne vil hvilken version af PSP du har, men jeg synes også at det skal stå på siden (hvis det ikke allerede gør det)
Avatar billede startfirma Nybegynder
11. marts 2002 - 14:29 #31
Jakobclausen>

Du er dygtig hvis du kan finde 1 side på http://www.leenet.dk/psp/ hvor der ikke står PAINT SHOP PRO 7  :))

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede lee Nybegynder
11. marts 2002 - 15:11 #32
hæhæ ;)
Avatar billede oasen Nybegynder
12. marts 2002 - 01:00 #33
Hej Lee..

Jeg har allerede tilføjet den til foretrukne.
Jeg synes faktisk den er blevet rigtig vellykket m.h.t. brugervenlighed og videregivning af informationer.

Og rent designmæssigt kan jeg bedre lide dit nye banner. Det gamle blev lidt skrigende i farven, hvis man skal sidde og kigge længere tid på siderne (hvilket man jo ofte skal med en tutorial).

Flot arbejde :)
Avatar billede oasen Nybegynder
12. marts 2002 - 01:38 #34
Fandt lige et par tryk-/tastefejl, som du kan rette, hvis du gider...

http://www.leenet.dk/psp/oevede/gitnet4.htm :

"...jo mere gennemsigtig bliver dine striber."
-->jo mere gennemsigtige bliver dine striber.

http://www.leenet.dk/psp/oevede/cigaret8.htm :

"Benyt forskellige størrelser på af dit retouch tool..."
-->på af?

"Toolet bruges således at du holder musseknappen nede..."
--->Toolet bruges således, at du holder museknappen nede...

http://www.leenet.dk/psp/oevede/striber3.htm :

"...jo mere gennemsigtig bliver dine striber"
--->jo mere gennemsigtige bliver dine striber

http://www.leenet.dk/psp/oevede/bevel6.htm :

"...højere du sætter Depht..."
--->højere du sætter Depth...

"...Shininess gør lysert mere intenst..."
--->Shininess gør lyset mere intenst...

"...og du vil kunne se hvordan de forskellige indstillinger forandre din bevel"
--->og du vil kunne se hvordan de forskellige indstillinger forandrer din bevel

http://www.leenet.dk/psp/oevede/3dkasse.htm :

"...klik i det hvide felt dom gjort ovenfor"
--->klik i det hvide felt som gjort ovenfor

http://www.leenet.dk/psp/colourpal1.htm :

"...hvordan man helt undgå nogen farver"
--->hvordan man helt undgår nogen farver.

"...lave et objekt med med det valgte mynster som fyld"
--->lave et objekt med det valgte mønster som fyld

http://www.leenet.dk/psp/fagudtryk.htm :

"Som du kan se her til venstre..."
--->Som du kan se her til højre...
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
12. marts 2002 - 08:45 #35
startfirma > Tænkte nok at det var mig det var galt med, det var også derfor jeg skrev dette "(hvis det ikke allerede gør det) ".
Avatar billede lee Nybegynder
12. marts 2002 - 11:54 #36
oasen>> huuuha sikke en masse  både slåfejl og grammatiske fejl... tror jeg bliver nødt til at anskaffe mig en grammatik lære til at læse mine nye toturials igennem... Men din måde lige at gennemgå siden var særdeles brugbar.. tak for det. samtlige fejl er hermed rettet ;)

Derudover glæder det mig at min tut er kommet på din foretrukne Skønt !! ;)

/Lee
Avatar billede oasen Nybegynder
12. marts 2002 - 14:13 #37
Så bliver det næste måske en spelling-tutorial v.7.0? :o)

Nej, misforstå det ikke - jeg synes det er rigtig godt, men hvis du lige får rettet de sidste fejl, nærmer det sig jo det perfekte...
Avatar billede ckh Nybegynder
12. marts 2002 - 19:40 #38
Hej Lee :)

Dejligt at se at det skrider fremad, men hvad er nu det der sker på indgangssiden.......scrollbarer overalt (både i bunden og siden) selvom det ikke er nødvendigt. Checkede lige koden hurtigt, men har ikke særlig meget tid lige nu desværre. Én ting springer i øjnene:

<table width="102%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center" height="100%">

width=102% ??  Aner ikke det vil afhjælpe det at ændre det til 100% eller mindre, men kan måske checke det senere :)
Avatar billede lee Nybegynder
12. marts 2002 - 23:07 #39
ckh>> du havde helt ret...

af en eller anden grund har jeg fået sat width til 102% hvilket lavede scroll bar både vertikalt og horisontalt...

tak fordi du lige gjorde mig opmærksom på det ;)

/Lee
Avatar billede cotus Nybegynder
13. marts 2002 - 16:10 #40
Kunne godt tænke mig en tutorial til den der effekt du har brugt til topbanneret!!!

/cotus
Avatar billede lee Nybegynder
13. marts 2002 - 17:13 #41
ja den er der flere der har spurgt til... incl. dig selv tidligere... har desværre haft lidt travlt så jeg nåede aldrig at få sendt dig lidt... men der kommer en tutorial meget sanrt om lige præcis den teknik ;)

/Lee
Avatar billede lee Nybegynder
14. marts 2002 - 19:46 #42
cotus og andre intereserede.. så er der kommet den tutorial om hvordan jeg laver det buede net ;)

http://www.leenet.dk/psp/pro/buetnet.htm
Avatar billede lee Nybegynder
19. marts 2002 - 15:44 #43
Så vil jeg lige afslutningsvist offentlig gøre LeeNet's Paint Shop Pro Tutorial's nye domæne nemlig :

http://www.pspgrafik.dk/

Her vil i fremover kunne finde min Tutorial, som nu har mulighed for at opdatere MANGE flere Tutorials.

Tak for responsen alle sammen..

MVH.

/Lee
Avatar billede lee Nybegynder
19. marts 2002 - 15:48 #44
Nå det blev en lidt underlig fordeling... håber det er ok.
Avatar billede oasen Nybegynder
23. marts 2002 - 02:56 #45
Update your bookmarks to www.pspgrafik.dk - det må jeg jo så hellere gøre :)
Avatar billede lee Nybegynder
23. marts 2002 - 06:34 #46
Desværre er mit hotel nede :(((