Avatar billede ouh1000 Nybegynder
13. marts 2002 - 11:03 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

Ny brugt bil - erfaringer

Jeg skal til at købe en ny brugt bil.
Den kommer til at være ca. 4 år gammel(ca. fra 97/98)
Hvad skal jeg være opmærksom på?
Skal jeg sende den til en FDM-test? Som vist nok koster omkring 1300,- kan jeg forlange noget fra forhandler hvis FDM finder fejl? Kan man dele regningen til FDM? Hvad er normalt? Det kan jo bilve lidt dyrt hvis jeg har brændt mig varm på 3-4 biler.
Hvad har i af erfaringer ang. køb af brugte biler. 'prutter' I om prisen? Hvad har i fået? Bilen kommer ca. til at koste 130-140.000,-
Hvad skal jeg være opmærksom på ved en købsaftale?
Hvad skal jeg få tilføjet i købsaftalen?

Håber I vil dele lidt ud af jeres erfaringere ang. køb af bil.
Avatar billede korup Nybegynder
13. marts 2002 - 11:07 #1
Hvilken slags komdomer er bedst?
Jeg mener at jeg lige vil tilføje dette til spørgsmålet, da jeg mener det vil værer lige så relevant, her på siden??

/korup
Avatar billede bundgaard Nybegynder
13. marts 2002 - 11:08 #2
korup >

1. det hedder kondomer
2. det er FRI DEBAT..F-R-I FRI
Avatar billede korup Nybegynder
13. marts 2002 - 11:09 #3
Ja du ville vel også spøre på net doktor under fri debat!!
/korup
Avatar billede bundgaard Nybegynder
13. marts 2002 - 11:11 #4
ville jeg?

hvis ouh1000 har lyst til at oprette et spørgsmål om biler herinde..så lad ham dog? hvis folk ikke vil svare, så lader de være..
Avatar billede ouh1000 Nybegynder
13. marts 2002 - 11:13 #5
Nogen går i meget små sko herinde.
Men hvis du ikke gider læse om andet end IT(herinde), så kunne du jo regne ud, ud fra overskriften, at det ikke handlede om køb af ny CPU. Så kan du jo bare klikke videre til næste spm, der er jo nok af dem.
Avatar billede korup Nybegynder
13. marts 2002 - 11:14 #6
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. marts 2002 - 11:17 #7
Jeg vælger altid at få foretaget en FDM test, når jeg køber bil til mere end 40-45.000. Du får næppe forhandleren til at betale noget af denne tur, men pengene er alligevel godt givet ud. Finder FDM fejl på bilen, bruger du det som forhandlingsgrundlag over for sælger. Er der fejl, skal de enten udbedres på forhandlers regning, eller afføde nedslag i prisen. Sker dette ikke, bør du finde en anden forhandler.

Det er ikke nemt at prutte om prisen. Men betaler du forhandleren kontant, skulle du nok kunne slå en 5-6000 af, når du handler i den prisklasse. Der er bedre grundlag for at handle, hvis du har en gammel bil der kan indgå i handlen.

Hvis forhandler benytter egen standardaftale, bør du sammenligne den med FDM's standardaftale. Denne kan du få gratis fra FDM. Da jeg købte min Peugeout 206 handlede jeg privat. Sælger havde skrevet sin egen købsaftale. Jeg insisterede på at benytte FDM's. Dette accepterede sælger. Det samme kan også gøres ved forhandler hvis du ikke føler dig tryk ved hans.

Sørg desuden for at checke for restgæld i bilen.

NanoQ
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. marts 2002 - 11:18 #8
tryg mener jeg vist ;)
Avatar billede sysop Juniormester
13. marts 2002 - 11:20 #9
De har jo lige offentlig gjort at 90% af alle brugte biler er fyldt med fejl!!! Enhver forhandler med respekt for sig selv, vil give dig den service. Kig evt. på andersen & martini ( opel) de sender alle deres biler igennem dette check!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. marts 2002 - 11:24 #10
Stol aldrig blindt på en forhandler. Få det gjort selv :)
Avatar billede ouh1000 Nybegynder
13. marts 2002 - 12:10 #12
Det var sgu lækkert med så mange gode indlæg allerede nu. Jeg venter lige med at lukke, og ser hvad andre kan bidrage med. Men I skal nok få point allesammen, og jeg sætter lige lidt flere på, så I alle kan få hvad I fortjener. Og Nanoq, det er sgu godt du kan dele ud af dine erfaringer, det er alle pointne værd. Har ikke lige læst guiden(fra korup) endnu, men hovedpunkterne ser også gode ud.
Ja sysop jeg så godt nyhederne den dag, det lyder ikke så godt :(
Som sagt venter jeg lige lidt med at lukke, og så kan vi se hvor mange point der skal sættes på. - Håber på flere indlæg.
Avatar billede hells_bells Nybegynder
13. marts 2002 - 14:07 #13
fdm test hmmm det er ikke noget jeg vil anbefale. De test er som regel intet værd, og mange store fejl er gået forbi deres næser. Find hellere en god ven der har forstand på biler og tag ham med.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. marts 2002 - 14:14 #14
hells_bells det vil jeg så absolut ikke give dig ret i. Selvfølgelig kan det ske at FDM overser ting. Men det kan absolut også ske for "en god ven". FDM har den fordel at de har erfaring i hvad de skal kigge efter på de forskellige bilmærker, samt det rigtige udstyr til at checke nye biler med. Du kan feks. ikke checke ventiler på en nyere Citroën, hvis ikke du har et specielt måleapperat.

Der har været et par sager fremme i medierne, hvor FDM har overset voldsomme fejl. Iflg. FDM har de kompenseret skadeslidte i samtlige tilfælde.
Avatar billede ouh1000 Nybegynder
15. april 2002 - 09:56 #15
Jeg siger mange tak for hjælpen, alle sammen.
Jeg har nu købt en, og får den senere i denne uge(torsdag).
takker.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
15. april 2002 - 10:21 #16
Bare af interesse - hvad har du købt? :)
Avatar billede ouh1000 Nybegynder
16. april 2002 - 14:32 #17
Det blev en Octavia :)
Huuh jeg gælder mig for vildt ;)
Avatar billede rasso01 Nybegynder
23. november 2008 - 22:32 #18
Ja det var da godt du ikke kom i klørerne på Jesper Ternvalt hos Sjællands Biler. Han tager dine penge ude at levere det aftalte. Føj for en svindler