Avatar billede syswatch Novice
22. marts 2002 - 11:46 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

En form med download ???

Hejsa, jeg vil gerne have en form på min side hvor man kan indtaste et filnavn, og så når man trykker download, så henter den, den fil man lige har indtastet.

<form action="pdf/filnavn.pdf" method="post">
<input type="text" size="15" name="download">

Det skulle jo gerne ligne dette lidt, men jeg er ikke helt klar over hvordan det skal så ud....Håber I forstår mig, og kan hjælpe mig.
Avatar billede jonas- Nybegynder
22. marts 2002 - 11:51 #1
<form action="fpdf/filnavn.pdf">
<input type="text" name download">
<input type="submit">
</form>
Avatar billede jonas- Nybegynder
22. marts 2002 - 11:52 #2
Men den downloader jo ikke det man indtaster, men den downloader pdf/filnavn.pdf
Avatar billede delwin Nybegynder
22. marts 2002 - 11:54 #3
<form name="downloadform">
<input type="text" name="filnavn">
<input type="button" OnClick="location.href='http://servernavn.dk/bibliotek/'+document.downloadform.filnavn.value" value="Download filen">
</form>
Avatar billede delwin Nybegynder
22. marts 2002 - 11:55 #4
du skal så skifte http://servernavn.dk/bibliotek/ ud med det sted filerne reelt ligger
Avatar billede delwin Nybegynder
22. marts 2002 - 11:58 #5
og i en version hvor den kigger om man har skrevet noget..

<form name="downloadform">
<input type="text" name="filnavn">
<input type="button" OnClick="if(document.downloadform.filnavn.value!='') {location.href='http://servernavn.dk/bibliotek/'+document.downloadform.filnavn.value} else {alert('Du skal skrive et filnavn');}" value="Download filen">
</form>
Avatar billede syswatch Novice
22. marts 2002 - 12:04 #6
Hvad hvis man skal have sat noget efter det der bliver indtastet.
Som fx her:
<form action="indtastet'ekstra.pdf'" method="post">
<input type="text" size="15" name="download">

Dvs 'ekstra.pdf' er noget som alle filerne hedder, og hvis man skriver 125 i feltet så skal den hente filen: 125side.pdf
Hvordan fletter man det ind ???
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. marts 2002 - 12:04 #7
du skal bruge et inputfelt med type='file', så bliver filen automatisk send med når formularen bliver sendt; og brugeren får endda lov til at browse sig frem til den med en browse-knap:

<form action="fpdf/filnavn.php">
<input type="file" name='download'>
<input type="submit">
</form>

men du får ikke meget ud af det hvis den fil du sender formularen til er en pdf fil. den skal sendes til fx en .php fil eller .asp fil der aktivt kan tage imod filen og lægge den ind på serveren et sted. Den ende af det har jeg aldrig prøvet, så det kommer du nok til at spørge om under i kategorien PHP eller ASP altefter hvad du har mulighed for at bruge.

Husk også på at når du lader folk sende filer til din server så giver du også hackere lov til at sende fx et hackingprogram til din server. Der skal tages et par forholdsregler, ellers kan det gå galt.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. marts 2002 - 12:16 #8
Du kan ikke, med javascript, ændre hvad brugeren vælger eller skriver i i et type='file' felt.

Det er igen sikkerheden der skal tænkes på. fx: Windows husker passwords for os og alle de passwords ligger i en fil som mange mennesker ved hvad hedder. filen er godtnok krypteret, men kryptering kan knækkes.

Så hvis jeg havde lov til at rette i det felt kunne jeg blot rette så det var filen med alle dine passwords der blev sendt. Den går ikke.

mvh JakobA
Avatar billede delwin Nybegynder
22. marts 2002 - 12:26 #9
jakobA >>>

Filen skal downloades.. ikke uploades..
Avatar billede delwin Nybegynder
22. marts 2002 - 12:27 #10
<form name="downloadform">
<input type="text" name="filnavn">
<input type="button" OnClick="if(document.downloadform.filnavn.value!='') {location.href='http://servernavn.dk/bibliotek/'+document.downloadform.filnavn.value+'extra.pdf'} else {alert('Du skal skrive et filnavn');}" value="Download filen">
</form>

der hvor der står extra.pdf i formularen nu kan du skrive det der skal stå efter det brugeren skriver..
Avatar billede syswatch Novice
22. marts 2002 - 12:33 #11
Mange tak delwin....det dur sku...nu har jeg bare et problem. Det er PDF filer brugeren skal have mulighed for at hente...og hvis man har Acrobat Reader installeret henter den bare filen ind i et vindue. Kan man på nogen måde slå det fra, så den downloader filen istedet for at åbne den ????
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. marts 2002 - 12:49 #12
Ups. undskyld.
Avatar billede backside Nybegynder
22. marts 2002 - 14:46 #13
syswatch>> Der er intet at gøre hvis modtageren har readeren inst.
Så skal du zippe filerne.