Avatar billede adagio Nybegynder
04. april 2002 - 16:40 Der er 23 kommentarer og
3 løsninger

Forskellige former for Demokrati! Haster!

Jeg er lige igang med at lave en filosofi opgave hvor opgaven lyder på at lave en redegørelse for forskellige former for Demokrati, men jeg synes ikke lige at kunne finde nogle sider om det.

Er der nogen som har nogle gode sider?

30 points til hver gode links i kommer med
Avatar billede langt_ude Nybegynder
04. april 2002 - 16:42 #1
30 går ikke op i 200...
Avatar billede jin Nybegynder
04. april 2002 - 16:42 #2
Avatar billede adagio Nybegynder
04. april 2002 - 16:46 #3
Ingen søgemaskiner! Jeg har selv travlt med at kigge igennem søgemaskiner for at finde nogle gode sider

ok, nok ikke, men jeg tog bare lige det højeste tal, så er jeg da sikker på at have nok (Det er trods alt maximum for siden)
Avatar billede jin Nybegynder
04. april 2002 - 16:48 #4
Avatar billede jin Nybegynder
04. april 2002 - 16:49 #5
Avatar billede jin Nybegynder
04. april 2002 - 16:50 #6
Avatar billede jin Nybegynder
04. april 2002 - 16:50 #7
Avatar billede adagio Nybegynder
04. april 2002 - 16:56 #8
Nu har jeg ikke lige kigget på dem endnu (explorer laver lige noget underligt noget)...meg jeg tænkte også sådan mere på demoktrati i historien, lidt ligesom Platon som havde sin mening om hvordan Demokrati skulle se ud!
Avatar billede adagio Nybegynder
04. april 2002 - 16:58 #9
Jeg tænkte sådan lidt mere i forhold til hvordan et demokrati virker, sådan en lidt mere konkret opsætning af hvem der har hvilke roller og sådan.
Avatar billede jin Nybegynder
04. april 2002 - 17:01 #10
Avatar billede jin Nybegynder
04. april 2002 - 17:02 #11
Avatar billede adagio Nybegynder
04. april 2002 - 17:08 #12
Det er ikke helt hvad jeg har tænkt mig; men under den der folkestyre.dk ser det ud til at være noget jeg kan bruge
Avatar billede jin Nybegynder
04. april 2002 - 17:09 #13
Får jeg så ingen point ? :-(((
Avatar billede adagio Nybegynder
04. april 2002 - 17:10 #14
Jo, den ene link kan jeg nok bruge, så der er da min. 30 til dig
Avatar billede adagio Nybegynder
04. april 2002 - 17:14 #15
ok, det er ikke det helt store på den side, men det er da altid noget :o)
Avatar billede adagio Nybegynder
04. april 2002 - 17:18 #16
Jeg har selv lige fundet siden solidaritet.dk
Avatar billede netweawer Nybegynder
04. april 2002 - 18:46 #17
folketinget>>>> det har da også noget med demokrati at gøre http://www.folketinget.dk/
Avatar billede netweawer Nybegynder
04. april 2002 - 18:47 #18
Avatar billede netweawer Nybegynder
04. april 2002 - 18:48 #19
der kan du downloade en pdf fil om demokrati>> ca. 830kb
Avatar billede linuxgeek Nybegynder
04. april 2002 - 19:34 #20
Forskellige former for demokrati:
Venstre, Dansk Folkeparti og social(demokrati?) <<<<<<< den sidste er jeg lidt usikker på, om det nu også er demokrati :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. april 2002 - 02:20 #21
Demokrati er ikke et klart eentydigt begreb. og det kan være forskelligt hvd der er folket får lov at bestemme over.

Her i danmark må fx finansloven ikke sendes til folkeafstemning (så ville det bare blive vedtaget at skatten skulle være 0kr og de sociale ydelser enorme).

Den private ejendomsret er også 'ukrænkelig' vi kan ikke beslutte at Mærsk pludselig skal aflevere al ejendom til statskassen. Men kan alligevel ekspropriere jord blot der gives en 'nogenlunde rimelig' kompensation.

I USA er ejendomretten mere ukrænkelig. Der skal staten påvise et klart og presserende behov før den kan tvangs-ekspropiere nogetsomhelst. Ellers skal den købe normalt (ham der ejer det sidste stykke af det planlagte havneareal bliver virkelig rig).

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. april 2002 - 02:34 #22
Nu har jeg ingen anelse om du er folkeskole, gymnaie eller uni. Denneher er vist mest til uni:
http://space.tin.it/io/pcoppock/web/Kassel.html
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. april 2002 - 02:44 #23
Ups. glem den, demokrati er kun en biting i artiklen.
Avatar billede adagio Nybegynder
05. april 2002 - 15:03 #24
Netweawer >> Den der pdf fil ser også ud til at kunne bruges lidt

Opgaven er en lille 3-4 siders journal i gymnasie, men opgaven var sådan mere filosofisk, dvs. om hvem der egentligt kom med de lidt forskellige ideer om Demokratiet (Lige meget om ideen blev brugt eller ej)...Sådan lidt ligesom filosoffen Platon, som havde sin ide om Demokrati, med hvem der styrede hvad og sådan noget, dog skal det helst være i korte træk, da det er ikke så langt tid til at opgaven skal afleveres.

Jeg lukker spørgsmålet en gang i morgen (ved middagstid)
Avatar billede netweawer Nybegynder
05. april 2002 - 20:26 #25
det var da godt at den kunne bruges
Avatar billede adagio Nybegynder
06. april 2002 - 12:33 #26
Jeg lykker spørgsmålet nu og takker for svarene, det giver så 30 til Jin og 30 til Netweawer da i begge kom med et brugbart link :)