Avatar billede a-torsten Nybegynder
09. april 2002 - 22:22 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Hvad er GUI ?

Hejsa..

Jeg ved nu godt hva GUI er, men jeg kunne da egentlig godt tænke mig at høre lidt fra jer....  Hvilke guldkorn har i om GUI.

Jeg er ved at skrive et afsnit i en rapport om netop GUI, så derfor vil jeg da gerne have at i hjælper mig med en brainstorm. Hvad skal jeg komme ind på..??

Brugervenlighed er selvfølgelig et stort emne, men hvad kan jeg mere skrive om..??

-Anders
Avatar billede praetorian Nybegynder
09. april 2002 - 22:30 #1
GUI=Graphical User Interface, eller på dansk Grafisk brugerflade
Avatar billede a-torsten Nybegynder
09. april 2002 - 22:31 #2
ja som sagt, jeg ved godt hvad det er... Læs lige spørgsmålet...

-Anders
Avatar billede a-torsten Nybegynder
09. april 2002 - 22:32 #3
Og på dansk er det nu. Grafisk brugergrænseflade.... ;o)
Avatar billede jakoba Nybegynder
10. april 2002 - 00:38 #4
Der er meget delte meninger.

For et par år siden læste jeg en artikel om hvordan menneskeheden havede arbejdet sig fra pictogram skrift (a la ægyptisk) og frem til bogstav-skrift der er gevaldig meget mere flexibel og effektiv (eg: Hvordan udtrykker man en NY ide med pictogrammer?).
Og med GUI'er og ikoner havde man nu genindført pictogrammerne. Verden er af lave.

GUI er nok mest til begyndere. Det er umiddelbart forståeligt.
Og det er meget nemmere at forklare "du skal klikke på billedet af en computer" end at forklare "Du skal gå i dos-prompt og skrive C:\windows\...".
Men professionelt bruges shortcut-keys i stor stil. ikke blot for at udgå museskader, men også, og især, fordi det er langt hurtigere at taste <Ctrl><Alt>S end det er at muse op i meyen og hitte kommandoen der.
Og fra <Ctrl><Alt>S til GUI er der ligegodt et stykke vej :-))
Min drøm er at nogen vil gå igang og lave nogen brugervenlige tastatur-shortcuts.
Indtil videre bliver de opfundet at programmører og nørder og det er ikke ligefrem fremmede for brugervenligheden.

mvh JakobA
Avatar billede halifax Nybegynder
10. april 2002 - 03:21 #5
I relation til computerverdenen kom GUI så småt til verden da Microsoft lagde den første GUI skal oven på DOS i form af Windows 1.0. Der var noget værre hø. Også Apple (Mac) og IBM med OS/2 arbejdede på at udvikle grafiske brugerflader. Først med Windows 3.0, og senere 3.1 og 3.11 blev det til noget nogenlunde akceptabelt.

Mange udviklere indså snart fordelen i (for de uvidende/uerfarne pc brugere) at kunne udtrykke brugen af computerprogramemr på en visuel måde, frem for at rode med ofte kryptiske DOS - eller endnu værre UNIX - kommandoer.
Det er ikke blot inden for pc verdenen, at et visuelt indtryk, GUI, ofte kan udtrykke mere end mange ord. Tænk blot på kunst. Men det er mest inden for computere, at udtrykket bruges.

GUI må også tildeles æren for, at børn helt fra 3-5 års alderen er i stand til at betjene simple computerprogrammer og spil. De lærer hurtigt at kende og genkende betydningen af en række ikoner og kan bruge dem, ved simpelthen at klikke på dem. Omvendt ville små børn og svagt udviklede personer ikke kunne begå sig ved en kommandoprompt.
Avatar billede lwug Nybegynder
10. april 2002 - 08:22 #6
GUI står for Graphical User Interface. I "gamle dage" da man brugte UNIX og DOS var alting baseret på kommandoer, og mennesker, som ikke brugte computeren særlig meget, skulle hele tiden finde en bog frem da de jo ikke kunne huske alle disse kommandoer. Så kom denne GUI, en grafisk brugerflade, som mere og mere kommer til at ligne et rigtigt skrivebord, altså ligesom dem i Real Life, og mapper mm.
Som du kan se med de grafiske brugerflader, behøver du nu ikke at tænke ret meget selv. Hvor meget hjernekapacitet kræver det, at klikke på Start-knappen i Windows?
En anden god ting ved GUI er, at den kan håndterer flere programmer på én gang. Det er meget svært at lave til command-based programmer, såsom DOS og UNIX.
Gode ting ved GUI:
Multitasking er - efter min mening - det vigtigste inde for GUI.
GUI er overskueligt.
GUI er mange gange hurtigere end kommando-baserede programmer.
Programmer udvikles hurtigere i et GUI-miljø.

Dårlige ting ved GUI:
Fylder meget.
Kræver en del af maskinen.
Det er ikke muligt at ændre avancerede instillinger i GUI. Her skal du bruge BIOS.
Et anden dårligt eksempel på GUI er:
Lav et program i f.eks. Delphi, og et andet program i ren C++.
I Delphi har man ingen mulighed for system-programmering, hvorimod dette er hurtigt og nemt i C++ (taler af erfaringer).
GUI tager for lang tid i forhold til dem der er kendt med tasteturet.
Her tager det 1/10 dels sek. (eller længere tid) at bruge musen end tasteturet.
Avatar billede lwug Nybegynder
10. april 2002 - 08:27 #7
halifax - Ikke lyve!
Jeg kunne da sagtens begå mig ved en kommandopromt i den alder.
Vi havde jo ikke andet end en skod computer der lige kunne trække DOS.
Avatar billede jakoba Nybegynder
10. april 2002 - 08:47 #8
Der var i sin tid 2 primære formål med GUI udvikling.
1) Brugervenlighed.
2) Behovet for at holde styr på paralelle programmer.
  Apple og JPL-labs koncentrerede sig om brugervenligheden.
  Microsoft koncentrerede sig om styring af parallelle programmer.

I nutidens GUI'er er begge dele inkorporereret, ofte så vi helt glemmer at styresystemet faktisk multitasker og laver alt mulgt på en gang. Den debat der er fokuserer næsten udelukkende på brugervenlighed (og det er synd).

enig med halifax, et godt og nødvendigt skridt på vejen til at lære at stave til "Shetlandspony" er at kunne pege og sige "Pruhest". Men det er en god ide at tage næste skridt også. Helst før man får sin afgangseksamen som dyrelæge.

læs:
http://www.cs.stir.ac.uk/~sjr/
http://www.webmasterbase.com/article/511
http://www.openresources.com/documents/open-sources/node136.html

mvh JakobA
Avatar billede HenryLewis72 Praktikant
12. marts 2019 - 13:14 #9
What a great information you shared with us, I am inspired by the method for the stage. It kept joined me regularly. Keep doing awesome. Thanks for sharing this blog article https://customer-survey-feedback.com/
Avatar billede john lewis Praktikant
14. marts 2019 - 20:09 #10
Bookzz is a website which served millions of books, novels, and articles for free in pdf format.
https://bookzz.pro/
https://mcdvoice.pro/
Avatar billede kanil reddy Praktikant
20. juni 2019 - 15:08 #11
Entra in ogni corridoio di cibo per animali e sei immediatamente bombardato da scelte: umido, secco, marchio del negozio, marchio di tendenza, marchio sano, cibo crudo e altro ancora. Se il tuo cucciolo ha fame, c’è sicuramente una soluzione per questo. Ma come diavolo scegli?

Scegliere un marchio salutare di cibo per cani è un compito difficile, visto il grande volume di scelta (abbiamo citato marchi freschi direttamente consegnati direttamente a casa tua?) E, naturalmente, le etichette incomprensibili su ogni scatola o sacchetto https://www.miglioretop.com/migliori-crocchette-per-cani/ .

Poiché sentiamo il tuo dolore, abbiamo chiesto a Cailin Heinze, nutrizionista veterinario e assistente professore alla Cummings School of Veterinary Medicine della Tufts University, dove insegna biochimica e nutrizione clinica, per una piccola guida nello spazio per il cibo per cani. Purtroppo, una delle prime cose che rivela è che non esiste un modo magico per decodificare un’etichetta di cibo per animali domestici.
Avatar billede miglioriprodotti Praktikant
20. juli 2019 - 11:32 #12
Hey stai cercando i migliori aspirapolvere portatili potenti? Vuoi comprarlo da casa? Qui, ti portiamo gli aspirapolveri migliori, più recenti e più venduti su Amazon, rispettati in tempo reale. Qui, ti offriamo i migliori e più potenti aspirapolvere portatili venduti online, che sono disponibili ai prezzi più bassi e ai prodotti lanciati di recente.

La cosa importante che dovresti fare prima di acquistare questi prodotti per leggere le recensioni attentamente …

https://miglioriprodottirecensioni.com/potente-aspirapolvere-portatile/

Qui, puoi vedere i prodotti più venduti e migliori che abbiamo trovato nella categoria Aspirapolvere Portatile potente durante la lettura, con foto verificate, prezzi e recensioni. Puoi controllare Back regolarmente, perché stiamo aggiungendo ogni giorno i più recenti e migliori prodotti di vendita.
Avatar billede popeyeka_crm1 Praktikant
10. august 2019 - 09:08 #13
Thanks for sharing this piece of information. I really enjoyed it. nice excellent.
<a href='https://concept2designs.in/'>cheap and best interior designers in Bangalore</a>
<a href='https://concept2designs.in/'>home interiors Bangalore</a>
Avatar billede Social Sathee Praktikant
17. august 2019 - 06:02 #14
This amazing is very much unquestionably great.
https://bookzzz.co
Avatar billede Social Sathee Praktikant
17. august 2019 - 06:02 #15
Thanks for share this i really like this love you dear.
https://socialsathee.com/bookzz-org
Avatar billede Social Sathee Praktikant
17. august 2019 - 06:02 #16
Nice Information i love this content thanks.
https://socialsathee.com/bookzz-org/">Bookzz</a
Avatar billede Social Sathee Praktikant
17. august 2019 - 06:02 #17
Nice Information i love this content thanks.
https://socialsathee.com/sites-like-omegle
Avatar billede prsath sai Praktikant
12. oktober 2022 - 13:36 #18
If your carrier allows it, you can view your APN settings in one of the following locations: Settings > Cellular > Cellular Data Options > Cellular Network. Settings > Mobile Data > Mobile Data Options > Mobile Data Network

https://www.apnsettingsandroid.com/
https://www.corporateofficehqaddress.com/
https://chromebookappsinfo.com/