Avatar billede prime Nybegynder
16. april 2002 - 09:44 Der er 15 kommentarer

Ang. fstab og mount

hejsa

Jeg har lavet en iso med mkisofs på min linux firewall , men når jeg så brænder den på en windows og derefter mounter den igen på min linux ... så kan jeg ikke eksekvere de shell scripts som ligger derpå

-r-xr-xr-x  1 root root adsl_install.sh
-r-xr-xr-x  1 root root kernel_select.sh
dr-xr-xr-x  4 root root new_files
-r-xr-xr-x  1 root root update_system.sh

det er mine rettigheder.  nogen der kan forklare mig hvordan jeg får den mountet til write mode ... ? 200 points til den der kan hjælpe
Avatar billede peter_m Nybegynder
16. april 2002 - 09:47 #1
Hvilken fejl får du.
Avatar billede prime Nybegynder
16. april 2002 - 09:52 #2
Når jeg bare prøver og køre scriptet ./adsl_install.sh

får jeg bare følgende

bash: ./adsl_install.sh :  Permission denied

men jeg er root og det der.. og der burde da være read rettigheder ??
men når jeg mounter cdromen får jeg

mount : block device /dev/cdrom is write-protected, mount read-only
Avatar billede peter_m Nybegynder
16. april 2002 - 09:54 #3
prøv at copy filerne over i /tmp og udfør dem der

Du mangler måske at give execute i fstab.
Avatar billede prime Nybegynder
16. april 2002 - 09:56 #4
hvilken ting skal jeg adde i fstab så ?
Avatar billede peter_m Nybegynder
16. april 2002 - 09:58 #5
prøv add execute på cdrommen
Avatar billede prime Nybegynder
16. april 2002 - 10:00 #6
bare execute .. den har ikke nogen forkortelse ? :)
Avatar billede peter_m Nybegynder
16. april 2002 - 10:02 #7
kan måske også kaldes exec
Avatar billede prime Nybegynder
16. april 2002 - 10:07 #8
får stadig den der mount : block device /dev/cdrom is write-protected, mounting read-only ... :(
Avatar billede peter_m Nybegynder
16. april 2002 - 10:09 #9
Lyder som om du forsøger at få dit script til at ligge data på cdrommen og det kan den joh ikke...prøv kopier filerne og i /tmp og se hvad der sker.
Avatar billede prime Nybegynder
16. april 2002 - 13:47 #10
nej scriptet ligger ikke noget på cden .. den kopiere det over :o) .. derfor jeg ikke forstår hva der er galt
Avatar billede langbein Nybegynder
16. april 2002 - 19:18 #11
Kopier filene inn på et directory på harddisk /temp eller et annet directory.
Kopiering kan skje på denne måte:
"cp /mnt/cdrom/filavn /tmp/filnavn"
Etter at filene har kommet inn på harddisk directory, kjør chmod 777
"chmod 777 filnavn"
Kjør så kommando
"bash filnavn"

Det kan forresten tenkes at du klarer å kjøre scriptene rett fra CD
hvis du skriver "bash filnavn" mens du er inne på CD filområdet.
Avatar billede langbein Nybegynder
16. april 2002 - 19:19 #12
Hvis du ikke har "bash" shell, prøv event "sh" i stedet, for eksempel "sh filnavn"
Avatar billede peter_m Nybegynder
17. april 2002 - 09:07 #13
Bruger du absolute eller reletive stier i dit script...?

Men hvis du kopier scriptet over i /tmp med execute rettigheder og det virker så er problemet nok dine stier som ikke flytter sig fra /mnt/cdrom
Avatar billede prime Nybegynder
17. april 2002 - 11:56 #14
peter m skriv lige et svar så får du points eller det gør i begge ...
Avatar billede peter_m Nybegynder
17. april 2002 - 12:07 #15
svar hvad var problemet så ?