Avatar billede nonick Nybegynder
22. april 2002 - 00:51 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Nu skal det være(programmering)

Hej...

Nu vil jeg altså lære noget ASP eller PHP, men hvodden dælen er det nu man gør? :)

Jeg er absolute Newbie, så jeg ville høre om i kunne give mig links til diverse programmer, samt tutorials.

NoNick

Lige en ting mere:
I har aldrig mødt en mand der fatter så lidt af programmering. Make it easy for me to understand. :)
Avatar billede aey Nybegynder
22. april 2002 - 00:56 #1
ta' f.eks. asp-tuorial'en på http://www.w3schools.com, den hjalp mig igang.
Avatar billede tander Nybegynder
22. april 2002 - 00:57 #2
På denne side fider du en tutorial til ASP

http://www.w3schools.com/asp/default.asp

Kig på denne side for PHP

http://www.php.com/
/tander
Avatar billede nonick Nybegynder
22. april 2002 - 01:01 #3
Jeg vender tilbage i morgen og smider nogle flere points i, hvis der skulle være dynger af svar :)

NoNick

Tak for hjælpen - so far :)
Avatar billede darkside Nybegynder
22. april 2002 - 01:03 #4
Avatar billede aey Nybegynder
22. april 2002 - 01:05 #5
jeg startede med asp og er nu gået over til php (ikke helt, på arbejdet bruger vi asp); men jeg vil faktisk råde dig til at starte med asp, for der er mange rigtig gode begynder tutorials. Efter min mening er php et bedre sprog, men php-folk er lidt mere 'indspist'. no offense.
Jeg vil tillade mig at sammenligne asp med windows og php med linux/unix.
sammenligning er det jo faktisk ikke rigtigt det er jo microsoft der har lavet asp og nogle perl/linux/unix-folk der har lavet php (så vidt jeg husker).
Avatar billede ztyxx Nybegynder
22. april 2002 - 01:07 #6
jeg ville lære asp, men havde lidt problemer med at forstå opbygningen af det, og kiggede så på php istedet, det virkede mere tiltalende, og jeg var absolout begynder, kunne lidt html, men ellers ikke noget der lignede, men er blevet ret glad for php
Avatar billede aey Nybegynder
22. april 2002 - 01:15 #7
Hvis du vælger asp (som default skrives i visualbasic script), lærer du både et server- og et clientside sprog samtidig. Det kan være en fordel (man kan ikke klare alt med serverside, asp/php), men det kan også være at det bliver svært at holde det adskildt.
Hmm, ved nærmere eftertanke syntes jeg faktisk at du burde starte med javascript (client-side), det er det der er nemmest at gå til, f.eks. behøver du ikke en server.
Avatar billede sthen Nybegynder
22. april 2002 - 01:42 #8
Måden jeg vil anbefale dig, at komme igang med PHP på, er ved at investere kr. 69,- i hæftet Start på PHP, fra IDG forlaget (kan købes i de fleste boghandlere, supermarkeder, bladhandlere m.m.)

På samme måde har jeg i øvrigt lært AL programmering, både HTML, JavaScript, StyleSheet osv.

I hæftet lærer du BÅDE de mest almindelige TAGS, samt en hel del MEGET anvendelige tutorials.

HEREFTER bør du så kaste dig over diverse tutorials på nettet, hvor du kan kigge på mange af de ovenfor nævnte. (Jeg føler dog nok at man har glemt www.razor.dk )

Jeg LOVER dig, at du vil få slidt det hæfte i laser i løbet af MEGET kort tid.

Har også selv prøvet at kigge på asp, men føler ikke at det er nær så let og logisk opbygget som PHP.

Efter PHP bør du så nok kigge på MySql, men det vil komme helt naturligt, når du selv finder ud af at du mangler databasefunktionen.
Avatar billede sthen Nybegynder
22. april 2002 - 01:45 #9
Du bør nok også kigge på PHP på
www.mbn.dk
www.php.net
og
www.anything.dk
Avatar billede ztyxx Nybegynder
22. april 2002 - 02:03 #10
hvis du alligevel er i boghandlen, så nup lige Start på SQL med, så har du også et værktøj til databasesprog, som du kan bruge sammen med asp/php
Avatar billede nonick Nybegynder
22. april 2002 - 09:32 #11
Tak for svarene.

Jeg slynger lige et sidste spm.(måske enormt dumt, men jeg slynger)

SKAL man i PHP/ASP sidde og kode det hele i hovedet? Jeg mener, er der ikke nogle programmer, som kan kode de mest basale ting(ligesom f.eks Frontpage til HTML).
Det virker lidt vildt at man skal kunne huske alle tags i hovedet :)
Avatar billede nonick Nybegynder
22. april 2002 - 14:08 #12
ok så... :(

Tak for hjælpen alligevel
Avatar billede ztyxx Nybegynder
22. april 2002 - 15:00 #13
der findes ikke nogen deciderede WYSIWYG programmer til php, ved ikke med asp, men du kan få nogle ret gode editors med autocomplete og farvning af php syntaks, PHPEd, www.phped.de og EditPlus 2, www.editplus.com
Avatar billede nonick Nybegynder
22. april 2002 - 19:47 #14
takker ztyxx :)