Avatar billede mccrack.dk Nybegynder
18. maj 2002 - 16:43 Der er 28 kommentarer og
5 løsninger

VIGTIGT: Kan man redde data fra en harddsik der er i stykker?

Jeg har en IBM 60GXP 40GB harddisk som fornylig er gået i stykker. Problemet er at den ikke vil boot'e ind i Windows (Fejlmeddelelse: "disklæsningsfejl"), dog kan den nogle gange identificeres i BIOS. Harddisken kommer ikke med nogle "skrattende" lyde, men den står nærmest og "tikker" som om den er gået i hak. Er der nogen der ved om det er muligt at få data ud af sådan en harddisk, uden man skal søge professionel hjælp?

Håber meget nogen kan hjælpe, idet jeg har en del arbejde liggende på disken...
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
18. maj 2002 - 16:46 #1
Tvivler STÆRKT...:o(
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2002 - 16:50 #2
Der er firmaer, der har specialiseret sig i den slags opgaver, men det er MEGET dyrt.

Jeg har flere gange med held afmonteret harddisken, givet den et slag mod f.eks. en bordplade, for derefter at montere den igen. Med lidt held kan man nu boote, og så er det bare med at lade den køre og få hentet data. Det er ikke sikkert den vil boote næste gang man tænder for strømmen.
Avatar billede mccrack.dk Nybegynder
18. maj 2002 - 16:56 #3
Tak for det hurtige svar...

Jeg har prøver at ryste den lidt men det virker ikk'... Jeg må prøve at gi' den et ordenligt slag! :-)
Avatar billede padde Nybegynder
18. maj 2002 - 16:57 #4
lytter lige med her :-)
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2002 - 17:00 #5
Det er ikke nok at ryste den. Den skal have et hård præcist slag.

Jeg går ud fra at dine data ikke er livsvigtige, men at du alligevel gerne vil forsøge at rede dem.
Jeg tør ikke give garanti på min metode, heller ikke mod at den ødelægger disken, så et special-firma ikke senere kan rede data.
Som sagt har jeg redet mine data på den måde et par gange, så det er et forsøg værd.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
18. maj 2002 - 17:32 #6
jeg ville prøve at sætte den i en anden pc og se hvor meget man kunne kopiere fra den.
Avatar billede mccrack.dk Nybegynder
18. maj 2002 - 17:37 #7
Jeg har prøvet at sætte den over i en anden PC, men det virker overhovet ikke da denne PC går i stå når den er ved at loade Windows...

...eksperimenterer stadig med slag-metoden! :-)
Avatar billede tormork Nybegynder
18. maj 2002 - 17:56 #8
Jeg havde engang en disk der "tikkede". Den var kommet for tæt på et eller andet magnetfelt. Hvis det er sket for dig vil jeg råde dig til ikke at komme for tæt på andre diske med den(den vil ødelegge dem).
Jeg tror at hvis det sker så kan det være at læsehovedet ikke klarer at placere sig rigtigt, hvis det er det så kan du være heldig, hvis du prøver ofte nokk (Altså heldig nok til at få den at køre og kopiere data).

Tror også at det er nemmere at få win95/98 at acceptere en defekt disk. NT og 2000 er lidt mere "forsigtige" med defekte data.
Avatar billede intel4004 Novice
18. maj 2002 - 18:02 #9
Kan du finde nogle skruer på harddiskens "kasse"? Du kunne prøve at lave dit lokale/kontor om til midlertidig disk-laboratorie... Prøv og skil den ad stille og rolig og tjeck om en af armene har sat sig fast... Du kan godt køre med en harddisk der har fået fjernet låget(har ihvertfald selv gjort det) men får du det til at fungere bør du sikkerhedskopiere dataene hurtigst muligt...

Garanterer dog intet.

Intel4004
Avatar billede flowerdead Nybegynder
18. maj 2002 - 18:17 #10
Har haft præcis det samme problem. Lorte IBM!  :(
Jeg kontaktede IBM Danmark for at høre om det var noget de vidste hvordan skulle ordnes, og de sagde at det eneste der er at gøre er at sende den til ombytning.  Mistede 30 GB filer på det skrald....

Du kan oprette din retursag her (efterfølgende skal HDen sendes til Holland)

http://www.storage.ibm.com/warranty
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2002 - 18:20 #11
Du må under INGEN omstændigheder åbne disken som intel4004 siger.

Det må kun gøres i absolutte støvfrie special-rum, med undertryk.
Sætter der bare et støvfnug på skiverne, vil disken være ødelagt.
Et støvfnug mellem skive og læse/skrive-hovedet svarer til en stor botonklods i vores verden.

tormork >> Det er da fuldstændigt ligegyldig hvilket operativsystem der anvendes. Når der ikke kan bootes på disken, er den slet ikke nået til indlæsning af OS ;o)
Avatar billede intel4004 Novice
18. maj 2002 - 18:27 #12
microtec>>

Jeg har altså selv haft succes med denne metode en enkelt gang før, men jeg skal da ikke kunne sige om det bare var rent held. Men jeg kunne sagtens læse fra disken og det så faktisk ret så spændende ud...

Jeg er godt klar over at støv ikke er det bedste til en harddisk, men det er små hårde stød/slag altså heller ikke... Hvis man slår til en harddisk gnaver læsehovederne sig ned i pladen og hvirvler støv op...og så har man efterhånden en god tikkende harddisk...

Med undertryk?? Hvorfor? Det kan være du arbejder med det sådan noget??

Intel4004
Avatar billede mccrack.dk Nybegynder
18. maj 2002 - 18:28 #13
Hvis jeg begynder at skille disken ad frafalder garantien, hvilket jeg ikke ønsker da jeg har en ruturvaresag kørende med SHG data... Jeg vil bare meget gerne ha' data ud af disken (uden den går mere i stykker) inden jeg sender den til ombytning.

...har nu prøvet med adskillige hårde slag, men den "tikker" bare stadig. Andre gode forslag?
Avatar billede intel4004 Novice
18. maj 2002 - 18:30 #14
Forsøger du at boote på den beskadigede harddisk?? Eller booter du med en bootdisk og forsøger at sikkerhedskopiere dataene i ren dos??

Intel4004
Avatar billede mccrack.dk Nybegynder
18. maj 2002 - 18:35 #15
Jeg forsøger at boote på den beskadigede disk... Men jeg kan da ikke sikkerhedkopiere i dos, da disken kører med NTFS-filsystemet... Eller kan jeg det?
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2002 - 18:37 #16
mccrack.dk >> Jo, hvis du booter på den sikkerhedsdiskkete, som du forhåbentlig lavede da du installerede Windows.
Avatar billede intel4004 Novice
18. maj 2002 - 18:38 #17
Du kan vel sikkerhedskopiere hele partitioner med et eller andet program der kan køre i dos?? Partition Magic 6 eller 7 eller Norton Ghost...

Er det ikke muligt at lave en windows 2k eller XP bootdisk som kan se NFTS partition??

Intel4004
Avatar billede mccrack.dk Nybegynder
18. maj 2002 - 18:39 #18
Sådan én har jeg ikke lavet... Men har en anden comp. som jeg kan lave en på...
Avatar billede intel4004 Novice
18. maj 2002 - 18:44 #19
Har du tjecket dit kabel?? Jeg kommer i tanke om engang hvor mine harddisk også begyndte at tikke... Jeg forstod intet før jeg skulle fjerne IDE-kablet et par dage senere. Jeg kunne uden videre rykke selve kablet af det stik som sidder i harddisken... Måske er det her fejlen ligger??

Du kan også kigge på www.bootdisk.com

Intel4004
Avatar billede mccrack.dk Nybegynder
18. maj 2002 - 18:48 #20
Harddisken har været i tre forskellige computere, hvor den har reageret på samme måde... Dette er ikke problemet.
Avatar billede intel4004 Novice
18. maj 2002 - 18:50 #21
nå nej...ok.

Men så er der nok kun en bootdisk som løsning.
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2002 - 18:50 #22
Prøv nu som det allerførste at boote fra en sikkerheds-diskette og se om du kan komme i kontakt med din harddisk.
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2002 - 18:53 #23
intel4004 >> Så lige du spørger til mit "undertrykke".
Det var en slå fejl. I de lokaler, hvor de adskiller harddiske er der overtryk. Forklaringen er enkelt; Så kommer der ikke svtøv ind i lokalet.
Avatar billede intel4004 Novice
18. maj 2002 - 19:04 #24
microtec>> Nå ok...det var ellers smart.
Avatar billede mccrack.dk Nybegynder
18. maj 2002 - 20:10 #25
Nu har jeg prøvet at boote med flere forskellige bootdisketter (Win98, Win XP og en fra www.bootdisk.com), og det er altså ikke muligt at se et drev med NTFS-filsystem i DOS. I stedet har jeg prøvet med diverse programmer (FDisk, Ghost og Tiramisa) hvor det har været muligt at identificere disken. Men problemet er det samme, jeg kan stadig ikke læse disken - den begynder som sagt bare at "tikke"... Jeg må nok indse at alle mine data'er er tabt! Snøøøft...

...Jeg vil dog lade spørgsmålet være åbent lidt endnu, hvis der skulle dumpe et godt råd/forslag ind.
Avatar billede tormork Nybegynder
18. maj 2002 - 20:33 #26
Du kan komme ind på en ntfs-disk fra dos vha. et program der hedder NTFSDOS fra sysinternals(www.sysinternals.com). NtfsDos er gratis hvis det er readonly versionen, men det er jo nok. Måske skulle du se på sysinternals hjemmeside, de har måske et eller ander.

microtec >> Jeg mente at hvis han sætter disken i en anden computer med et op.sys. plejer win95/98 at være lidt mere tolerante.
Avatar billede pentium4 Juniormester
19. maj 2002 - 04:56 #27
Prøv et af disse programmer:

GetDataBack  http://www.runtime.org/
EasyRecovery  http://www.ontrack.com/easyrecovery/
Drive Rescue  http://home.arcor.de/christian_grau/rescue/#download
R-Studio/R-Undelete  http://www.r-tt.com/
Avatar billede pentium4 Juniormester
20. maj 2002 - 13:47 #28
Takker for point'ne.
Avatar billede intel4004 Novice
20. maj 2002 - 14:38 #29
Takker :)
Avatar billede microtec Nybegynder
20. maj 2002 - 15:00 #30
Takker også.

Fik du reddet noget?
Avatar billede tormork Nybegynder
20. maj 2002 - 17:38 #31
Takker også. Du har da delt godt ud af point. Så hvad skete der?
Avatar billede intel4004 Novice
20. maj 2002 - 18:07 #32
Blot til en anden gang: hvis du synes du ikke har fået svar på dit spørgsmål eller løst et problem, kan du selv lægge et svar og acceptere dette. Så går pointene tilbage til dig.

Intel4004
Avatar billede microtec Nybegynder
20. maj 2002 - 18:22 #33
intel4004 >> Ganske rigtig.

Man kan også vælge den synsvinkel at selv om operationen ikke lykkedes, er der flere der velvilligt har forsøgt at hjælpe. Nogen vælger så at uddele nogen point (her alle) til dem der har forsøgt, for at sige "tak for hjælpen alligevel".
Det kan jeg personlig godt lide. Man kan så diskutere om det er for mange point at give som "tak for forsøget", men det vil jeg ikke :o)