Avatar billede mmolsen Nybegynder
30. maj 2002 - 00:21 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Svært at få job som datamatiker ???

Jeg er lige blevet færdig som datamatiker.
Mit "speciele" er e-handel og web-programmør.

Jeg syntes ikke ligefrem det er nemt at finde job for tiden, derfor ville jeg lige give det en chance her inde, for at høre om der var nogen der manglede en asp, html css programmør i KBH området.

Har ikke noget erhvervs erfaring, da jeg lige er blevet færdig. Eneste erfaring jeg har, er fra de projekter som vi har lavet i følge af uddannelsen. Det færdige produkt er desværre ikke blevet uploadet til fremvisning, da vi kørte det på local host.

Hvis ikke, så barer nogle gode råd fra andre datamatikere, eller en lille debat :)

Mvh. Morten Olsen.
Avatar billede mmolsen Nybegynder
30. maj 2002 - 00:23 #1
Ups glemte lige at fortælle at database også er mig. På nuværende tidspunkt har jeg mest brugt MS access til det, men kan dog godt benytte andet software, da jeg har arbejdet med SQL programmering.
Avatar billede sthen Nybegynder
30. maj 2002 - 00:23 #2
Der er nok lidt større chancer på www.sharksforum.dk
Avatar billede landmark Nybegynder
30. maj 2002 - 00:32 #3
lav dit CV på en hjemmeside vis nogle eksempler på hvad du kan
- vis hvad du dur til.. man kommer altid langt med refferencer! - har man ikke nogen, må man starte med at skabe sin egen præsentation på hvad man kan, så det er synligt for din potentielle nye arbejsgiver... jeg tror at de fleste programører typisk vil have et forklaringsproblem ikke p.g.a. formuleringsevne, men fordi at de firmaer/ personer der har brug for din hjælp, knap nok forstår hvad det er de vil have... derfor - vis det...

bare en tanke - Held og lykke!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. maj 2002 - 08:24 #4
Hvis du ikke ved hvordan man søger job, skal du prøve at få hjælp til det, fx via din
fagforening/A-kasse. Der er bestemt jobs "derude", som vore undersøgelser her i Århus
viser, hvor kun 10% af dem, der blev færdige for et år siden, står uden job. Men i
modsætning til for ganske få år siden, så kan der altså godt gå lidt tid inden man
finder det første.
Avatar billede theprofessor Nybegynder
30. maj 2002 - 09:53 #5
nyudd. datamatiker uden erhverserfaring er stort set ubrugelig på
arbejdsmarked. Se at få dig nogen erfaring, især på ikke-windows systemer, måske med at melde dig til en iværksætter projekt el. lign
Jeg har 3 iværksætter projekter p.t. der mangler IT-hjælp, og der er nok mange flere. Prøv iværksætterforening, www.d-i-f.dk eller startfirma.dk el. din lokale TIC (findes i hvert AMT)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. maj 2002 - 09:57 #6
"nyudd. datamatiker uden erhverserfaring er stort set ubrugelig" - nej. Der
er mange firmaer der gerne tager dem ind.
Avatar billede kresten Nybegynder
30. maj 2002 - 10:05 #7
Horseshit! Jeg har været i webbranchen siden '95 og det sidste års tid plus det løse er det gået nedaf. For første gang nogensinde har jeg venner som ikke har job - desværre bliver der flere af dem :(

Dermed ikke sagt der ikke er jobs derude, jeg konstaterer bare det er hårde tider og at det er svært at få job bare fordi man kan en smule HTML/ASP - det kan alle efterhånden.

Nu ved jeg at jeg lyder en en mavesur gammel mand :) Men det der er brug er dygtige folk som kan løse problemerne og sætte sig ind i tingene hurtigt. Virkesomhederne tænker på penge/overlevelse mere end tidligere hvilket jo er fair nok.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. maj 2002 - 10:08 #8
Det er gået ned af bakke - ja. Men der er da handelsskoler der får afsat stort set
alle deres datamatikere på et år. Så helt elemt er det vel ikke.
Avatar billede mmolsen Nybegynder
30. maj 2002 - 10:10 #9
Takker for svarene. Jeg har oprette CV de forskellige steder. Forskellen mellem mig og andre der selv har lært asp osv. er at jeg nemt kan være med i udviklingen. Dvs design osv, da jeg har arbejdet med OOAOD, RUP og andre udviklingsværktøjer.

Det er nu også det jeg helst vil, da jeg ikke just er den største nørde inde for programmering. Men jeg går ud fra at der bare skal kæmpes en brag kamp :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. maj 2002 - 10:12 #10
En brav kamp - det hjælper ikke meget at have dine CV liggende rundt omkring. Du skal kontakte
firmaerne selv - også uopfordret. Bevise du er interesseret. Være "lidt" pågående.
Avatar billede kresten Nybegynder
30. maj 2002 - 10:13 #11
erikjacobsen> Så sandt, jeg snakker mere om web generelt da det er det morten er indendørs verdensmester i.

morten> Meld dig til stepstone, jubii og alle de andre så har du et ret godt overblik.
Avatar billede mmolsen Nybegynder
30. maj 2002 - 13:44 #12
Ja selvfølgelig kommer arbejdet ikke af sig selv. Og når jeg siger "kæmpe en brav kamp", mener jeg selvfølgelig at sende en masse ansøgninger, både upfordret og dem de firmaer der søger.

Det er faktisk tit at jeg ser at firmaer søger. Det jeg ser som problemet er den erhvervserfaring man skal have, samt at det tit er sådan at man skal være prof inde for et specielt område.

Jeg mener de fleste firmaer kræver lidt for meget. Ja det er lige før at man skal være 25 og have 20 års erfaring i erhvervslivet.

kresten> jeg har tilmeldt mig jobindex, HK-cv, stepstone osv. Og får da også en masse e-mails med job mulighed. Men stadig synes jeg at det ser ud som om de forventer man er den syge prof.

Håber nu mere på at få et arbejde i et lille udviklingsfirma, hvor jeg kan få noget erfaring, så man kan komme videre. Og for at få arbejde i de små virksomheder, er det jo nok de uopfordrede ansøgninger der virker....
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. maj 2002 - 13:50 #13
Du skal ikke nødvendigvis lade dig afskrække af kravet om xxx års erfaring. I mange tilfælde
kan du søge alliegevel, gøre opmærksom på at du har læstg hvad der står, men at du måske
mener du alligevel har noget at tilbyde. Men du drukner nemt i bunken. Ring til kontaktpersonen,
og spørg, præsenter dig selv og få en snak om dine muligheder i firmaet. Sig - og du skal helst
mene det - at du synes deres firma er spændende, og du gerne på sigt vil arbejde med det
som firmaet nu laver.

Det er jo det med at være "lidt" pågående... på en høflig måde.
Avatar billede mmolsen Nybegynder
30. maj 2002 - 14:14 #14
Ja det har du fuldstændig ret i. For personlig kontakt er faldet lidt de seneste år. Nu søger alle på e-mail, og faktisk - læste jeg et sted - læses e-mails før evt. breve. Ja personlig kontakt tror jeg nu også er det der bedst virker. Så er det barer om at have talegaverne i orden :>
Avatar billede ripley Nybegynder
10. oktober 2002 - 10:48 #15
Jeg kan ikke lade være med at blande mig:
jeg har arbejdet med web i det private erhvervsliv siden '99 og har stået uden arbejde siden april i år, hvor mit sidste firma gik konkurs.
Jeg kan *bare* ikke få arbejde, på trods af min erhvervserfaring, godt eksamensbevis som datamatiker, to gode udtalelser og en evne til at skrive blændende gode ansøgninger. Jeg ringer før jeg sender ansøgningen, og før jeg ringer har jeg undersøgt virksomheden så meget som muligt, jeg har lånt bøger om at skrive gode, målrettede ansøgninger osv. - men jeg får bare afslag på afslag. Så noget er der da galt - i ´99 kunne jeg vælge og vrage, på trods af at jeg dengang ikke havde erhvervserfaring!!!
Jeg er bosat på Fyn, hvor det vist ser allerværst ud i forhold til resten af DK (i følge Prosa), men alligevel. Jeg har søgt jobs langt væk, hvor jeg skulle køre op til 2 timer hver vej og det ser lige sort ud.
Min fagforening siger i øvrigt at man kan fodre svin med datamatikere for tiden og at de ikke kan få dem afsat - i hvert fald ikke dem fra Odense ...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. oktober 2002 - 11:35 #16
Den slags udtalelser fra en fagforening, "fodre svin",
gør det jo ikke ligefrem mere attraktivt for en arbejdsgiver
at ansætte en ellers kvalificeret datamatiker. Lige det
udtryk er PROSA vist ikke blive citeret for i dagspressen,
men det giver ligsom det samme udtryk.

Du skulle skælde din fagforening ud for at behandle dig og
dine ligesindede på den måde. Det er i hvert fald ikke en
måde at få flere i arbejde - tværtimod. Men måske er
det PROSAs hensigt ... hvem ved.

Men det vender nok. Brug tiden på at blive bedre til et
eller andet. Svar på spørgsmål på eksperten.dk - hvis
du ellers gider :)
Avatar billede ripley Nybegynder
13. oktober 2002 - 12:31 #17
Tja, du har ret - min fagforening har i det hele taget ikke været særlig behjælpelig, når jeg har ringet og spurgt, hvad jeg kan gøre for at forbedre mine chancer.
Jeg er i gang med at prøve at tage nogle kurser - så bruger jeg da tiden på noget fornuftligt.
Og så har jeg hørt, at man kan selvstudere sig gennem tykke Java-bøger, som resulterer i tests, man kan få papir på. Jeg ved bare ikke, om der er nok fremtid i Java - om det kan betale sig at gå i dén retning.
Web er i hvert fald helt udelukket efterhånden - der er næsten ingen stillinger og massevis af ansøgere ... Prosa har heller ikke været meget behjælpelig med at oplyse, hvor der er arbejde at få for tiden - om jeg skal prøve at gå i retning af netværk eller noget helt tredje!
Avatar billede jelzin101 Praktikant
13. oktober 2002 - 12:35 #18
evt. kunne man som datamatiker overveje at videreudd. sig - der er flere på mit studie der er datamatikere, og som får meritoverført et par kurser, (læser dat. på www.diku.dk ) -ved ikke om man kan de andre steder, men chancen for at få arbejde er ihvertfald en hel del bedre som nyudd. datalog end som tilsvarende datamatiker
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
20. maj 2004 - 11:53 #19
theprofessor og ripley:

Jeg er nyuddannet datamatiker fra Odense uden erhvervserfaring som fik fast fuldtidsjob i Odense som systemudvikler.
Avatar billede kometen79 Nybegynder
30. september 2004 - 09:51 #20
Der er da også mulighed for at tage en overbygning som bachelor i computer science (2år).
Avatar billede jkoenig Nybegynder
24. juli 2005 - 15:36 #21
Kan du ikke skrive til jeff@mycity.dk vis du mangler job i nu
Avatar billede bumsen05 Nybegynder
21. oktober 2005 - 14:59 #22
Tjjaaaa... vi har svært ved at finde den rette profil som programmør. så måske kunne du skrive til mig på par@nli.dk da vi altså mangler en webprogrammør til portaler og diverse andre opgaver.
jeg så det bare og vi mangler jo en mand så måske..?
Avatar billede ripley Nybegynder
21. oktober 2005 - 18:13 #23
bumsen05: hvis du mente mig, så fandt jeg et job kort efter som jeg stadigvæk har.
Jeg er hovedansvarlig for hjemmesiden for et større pengeinstitut og nogle dele af netbank.
Men jeg har faktisk tænkt på at søge nye udfordringer, så måske ???
Jeg kunne ikke lige gennemskue om din henvendelse var rettet mod mig eller den oprindelige forfatter af dette indlæg.
Avatar billede bumsen05 Nybegynder
24. oktober 2005 - 15:14 #24
Hej Ripley,

Det var faktisk til alle.
Jeg lagde dog mærke til at du specielt hvar bosat på Fyn og det er jo lidt skidt da vi ligger i KBH. Men alligevel = hvis det har interesse må du bare skrive.
bumsen05
Avatar billede ripley Nybegynder
24. oktober 2005 - 20:07 #25
bumsen05: Mja, KBH er jo lidt langt væk .. faktisk drømmer jeg om at finde en programmørstilling hvor det ville være OK at arbejde hjemmefra meget af tiden - men det er nok umuligt at finde!!
Hm - og så er jeg ikke mand, men kvinde! Det burde jo ikke betyde noget (og det er vist heller ikke lovligt at diskriminere i forhold til køn) - men virkeligheden er jo ofte den, at man har en helt speciel profil i tankerne - der inkluderer det ene eller det andet køn.

Hvis andre har en stilling ledig - på Fyn - evt. med hjemmearbejdsplads - og mangler en dygtig all-round profil der er stærk i programmering, så sig til ;o)
Avatar billede bumsen05 Nybegynder
25. oktober 2005 - 12:14 #26
Hej Ripley,

Nu skal det lige siges at jeg/vi er ligeglade om man er gul, grøn, hvid eller blå - eller om man er mand eller kvinde ;o)
Hvis man er god til det man laver er det jo ligegyldigt.
Nå men held og lykke med at finde et job på Fyn.

Bumsen
Avatar billede dphtrading Nybegynder
14. februar 2009 - 14:34 #27
Hej

Er du interesseret i et freelance job?

Så kunne vi drøfte mulighederne. Måske kan du hjælpe os med nogle opgaver, min virksomhed ligger i Odense.

Med venlig hilsen

Jørgen Risager

jr@dph-trading.dk