Avatar billede mnv_dk Praktikant
30. maj 2002 - 12:27 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

Hvor kan jeg lære om FreeBSD

Hvor kan jeg lære om FreeBSD? Hvordan man åbner filer osv. filsystemet.
Avatar billede darkside Nybegynder
30. maj 2002 - 12:27 #1
Tja det bedste sted er freebsd.org :)
Læs deres Handbook.
Avatar billede mnv_dk Praktikant
30. maj 2002 - 12:28 #2
Er der sider på dansk, hvor kan jeg downloade det og hvad fylder det??
Avatar billede darkside Nybegynder
30. maj 2002 - 12:28 #3
Avatar billede darkside Nybegynder
30. maj 2002 - 12:30 #4
Det kan hentes her, du skal kun bruge 1 af ISO'erne
ftp://ftp2.dk.freebsd.org/thot3/FreeBSD/releases/i386/ISO-IMAGES/4.5/

Den fylder ca 650 mb.

Den du skal bruge er 4.5-install.iso
Avatar billede the-machine Nybegynder
30. maj 2002 - 12:38 #5
en rigtig god side www.freebsddiary.org
Avatar billede the-machine Nybegynder
30. maj 2002 - 12:41 #6
de forklare simpelt og enkelt ting for newbies..
ting som kernel compiling og port updates osv.....
Avatar billede fpnovell Nybegynder
30. maj 2002 - 12:55 #7
Udover som ovenfor nævnt (http://www.freebsd.org/handbook/index.html )....

er der også masser af information at hente på:

http://www.freebsddiary.org/
http://www.vmunix.com/fbsd-book/
http://www.bell-labs.com/topic/books/os-book/FreeBSD.pdf

.......og nyheder og events på:

http://www.bsdtoday.com/
http://www.daemonnews.org/

Ovenstående var nogle få af de links, som du kan finde hos den DANSKE *BSD UNIX brugergruppe:

http://www.bsd-dk.dk

Gå på den side ind under  Generel Information /Links.

mvh
fpnovell
Avatar billede kalium Nybegynder
30. maj 2002 - 12:56 #8
Avatar billede kalium Nybegynder
30. maj 2002 - 12:56 #9
Tihi altså, hvor er jeg langsom..
Avatar billede fpnovell Nybegynder
30. maj 2002 - 12:59 #10
Hvis du kunne bruge det som svar, så kan du gøre det her  :-)

mvh
fpnovell
Avatar billede fpnovell Nybegynder
30. maj 2002 - 13:09 #11
>> mnv_dk >>  og  >> kalium >>

Ja, jeg så heller ikke the-machine's diary-henvisning, før mit eget svar (som desværre blev en kommentar ved en fejl!!) var postet.

Men hvad! det gør jo ikke noget, at der er flere, der kommer med de samme links - det understreger jo blot de vigtigste informationskilder.

mvh
fpnovell
Avatar billede skwat Praktikant
31. maj 2002 - 08:49 #12
Det bedste sted man kan være hvis man vil lære noget om FreeBSD er foran sin pc'er :)
Avatar billede sv Nybegynder
31. maj 2002 - 10:11 #13
og så kan man altid genere folkene i #bsd-dk på eftnet :) nogen gange er de flinke :)
Avatar billede skwat Praktikant
03. juni 2002 - 16:50 #14
nogle gange som i næsten ikke :) sv hvad kalder du dig derinde?
Avatar billede mnv_dk Praktikant
05. juni 2002 - 08:55 #15
OK, hvilke filer, skal jeg downloade, og hvad skal jeg lægge på en cd-rom for at det virker som en cd rom der kan bootes fra!
Avatar billede fpnovell Nybegynder
05. juni 2002 - 09:44 #16
Du har faktisk fået besvaret dit spørgsmål !
Også dit sidste spørgsmål - se darksides kommentar fra 30. maj kl.12.30 !!

mvh
fpnovell
Avatar billede mnv_dk Praktikant
05. juni 2002 - 09:46 #17
ja ja, det er kun dig der har svaret og hvis du også ved hvor der er et download site ligesom tucows, bare til freebsd, så fyrer jeg nogle extra point ind!
Avatar billede fpnovell Nybegynder
05. juni 2002 - 09:54 #18
Ja, jeg har set, at de andre ikke har afgivet svar formelt set. Det er vist en fejl.
Umiddelbart tror jeg ikke, at der er andre sites, hvor du kan downloade FreeBSD fra. I Danmark vedligeholdes FreeBSD på en server hos Teledanmark i Århus. Prøv og gå ind på http://www.dk.freebsd.org/ og se alternative (udenlandske) sites. Men i Danmark er der vist kun det på serveren i Århus.
Helt i orden med flere points, når man udvider sine spørgsmål !!!

mvh
fpnovell
Avatar billede mnv_dk Praktikant
05. juni 2002 - 11:04 #19
Jeg tænkte på en server hvor man kan downloade software som ftp klienter osv.
Avatar billede mnv_dk Praktikant
05. juni 2002 - 11:06 #20
Nåhh, men hvis de ikke sætter deres som et svar, må du jo få pointene
Avatar billede fpnovell Nybegynder
05. juni 2002 - 11:23 #21
Ja, hvis du havde muligheden, kunne du jo fordele point, som du måtte finde det retfærdigt i forhold til svarenes brugbarhed.

mvh
fpnovell
Avatar billede mnv_dk Praktikant
05. juni 2002 - 11:26 #22
Ja, men man må jo håbe at de får en mail så de kan se at de hellere må komme ind og svare!
Avatar billede tubber Juniormester
05. juni 2002 - 12:50 #23
Vil da godt tage del i svaret :O)

Du spørger om software......
Nå du installere FreeBSD, kan du vælge at installere exstra software som er gratis (der er stort set alt), og kommer du efter mere efter din install så kan du finde listen frem igen under /ports.....

ellers kan du hente de programmer ned via ftp://ftp.dk.freebsd.org/pub/freebsd/ports

og jeg mener også at der er manualer med til alt det du installere i din FreeBSD installation (hvis man vælger at installere det med).

/Tubber
Avatar billede tubber Juniormester
05. juni 2002 - 12:52 #24
fpnovell : Du skriver man skal bruge den der hedder :
    4.5-install.iso
men der er også en disc2-4 ?
er det ekstra eller er det andre releases ?

(har altid installeret via bootdisk's og ftp.....)

/Tubber
Avatar billede mnv_dk Praktikant
05. juni 2002 - 12:54 #25
jo tak tubber, den der iso skal den bare lægges på en cd!
Avatar billede tubber Juniormester
05. juni 2002 - 12:57 #26
Ok takker :O)
Avatar billede mnv_dk Praktikant
05. juni 2002 - 13:02 #27
Når så må vi se med darkside!
Avatar billede fpnovell Nybegynder
06. juni 2002 - 14:32 #28
>> tubber

Du har vist ikke læst de første linier af README filen på

ftp://ftp2.dk.freebsd.org/thot3/FreeBSD/releases/i386/ISO-IMAGES/4.5/README.TXT

Her i uddrag:

This directory contains FreeBSD ISO images that can be used to burn a
complete set of FreeBSD installation and package CDs.  Starting with
FreeBSD 4.4, 5 CD images are provided:

4.5-mini.iso            - Minimal bootable 4.5 installation CDROM image.
4.5-install.iso        - 4.5 ISO 9660 bootable (El Torrito) CDROM image.
4.5-disc2.iso          - Live filesystem "Fix it" CD and CVS repository.
4.5-disc3.iso          - Extra packages for FreeBSD 4.5
4.5-disc4.iso          - Extra packages for FreeBSD 4.5

ONLY 4.5-install.iso is required for the "standard FreeBSD installation
experience", e.g. FreeBSD 4.5 + XFree86 3.3.6 + an essential (but minimal)
package collection.  If you want just FreeBSD 4.5 and little else,
the 4.5-mini.iso image can also be used.
The other ISO images are more or less self-explanatory as listed above and purely optional.

mvh
fpnovell
Avatar billede tubber Juniormester
06. juni 2002 - 16:39 #29
fpnovell:

Ok takker :)
Avatar billede fpnovell Nybegynder
10. juni 2002 - 18:53 #30
Darkside er vist ikke interesseret :-)
Avatar billede gephion Nybegynder
11. juni 2003 - 10:44 #31
Vi har lavet en FreeBSD installguide på vores site, hvis det er generel installationshjælp du mangler, på http://www.xhw.dk/?menu=guider&side=vis&grid=39

Den dækker trin for trin, hvordan du laver en install via inet.