Avatar billede doeleman Nybegynder
03. juni 2002 - 01:03 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

To printere på én PC

Jeg skal have tilsluttet to printere til min bærbare PC. Begge printere tilsluttes med et paralleltstik med da jeg kun har en parallelport på den bærbare, har jeg købt en switchbox som denne: http://www.sandberg.it/sandberg/kabler/50101.HTM

Jeg har nu tilsluttet pc'en til I/O-porten og printerne til henholdsvis A og B, men jeg kan ikke få pc'en til at kommunikere med printerne.

Er der noget jeg har overset? Hvordan for jeg det til at virke?

Sandberg nævner noget med et switchboxkabel. Er dette blot et normalt 25han-25han kabel, eller skal der noget særligt til at gøre det til et switchboxkabel?
Avatar billede carstengp Nybegynder
03. juni 2002 - 01:24 #1
Næh, jeg tror ikke du har gjort noget forkert. Boksen fungerer jo blot som en omskifter. Den eneste forskel på boksen og to kabler er at du ikke behøver at skifte stikket bag i PC'en.
Jeg antager at du bruger 3 kabler... 1 fra hver printer til boksen, og 1 fra boksen til PC'en.
Disse burde jo være ens...? Prøv at koble den ene printer til PC'en med alle kabler (udenom boksen) og udskriv en testside.
Hvis det virker, så må det være boksen, det er galt med
Avatar billede doeleman Nybegynder
03. juni 2002 - 09:48 #2
Dette var netop min egen konklusion, så jeg byttede boksen. Setup'et virker dog stadigvæk ikke med den nye boks og derfor tror jeg, at jeg måske har gjort noget galt?
Avatar billede robotten Praktikant
03. juni 2002 - 13:45 #3
Du har ikke været uheldig at få fat i et forkert kabel?
Har haft samme problem med en sådan omskifterbox. DEt viste sig, at være et forkert kabel jeg anvendte det ene sted. Det var et slags serielt kabel, og det er umuligt at se forskel på et sådant og et parallel, udover at det paralelle er lidt tykkere i kablet.
Avatar billede doeleman Nybegynder
03. juni 2002 - 21:02 #4
robotten>> Det lyder mere sandsynligt. Er det kablet fra computeren til boksen, eller printerkablerne der er specielle?

Kan jeg sætte omskifterboksen efter en scanner (tilsluttet udgangsporten på scanneren), så jeg har scanneren tilsluttet computeren, derefter omskifterboksen og tilsidst de to printere?
Avatar billede low_tech Nybegynder
04. juni 2002 - 09:31 #5
Det med scanneren skulle ikke være et problem
Prøv at bruge dit scanner kabel mellem pc'en og boksen først, se om det vriker, hvis du har held med det er det dit andet kabel der er forkert/defekt.
Hvis ikke forbind de to kabler uden om boksen!
Hvis dette heller ikke virker kan jeg ikke komme på andet end du bruger for lange kabler.
Avatar billede robotten Praktikant
04. juni 2002 - 12:21 #6
Ja, gør som low tech forslår, et kabel ad gangen. Det vil kunne eliminere et evt. forkert kabel.

Jeg tror ikke du kan det rick med at sætte den efter scanneren. Men det kunne dæ være sjovt at prøve ad, hvis du har mulighed for det. Det skulle jo ikke kunne ske noget ved det.
Avatar billede doeleman Nybegynder
04. juni 2002 - 15:02 #7
Jeg har fået det til at virke i det ønskede setup.

Scanneren tilsluttes som sædvanlig. Fra scannerens "out" tilsluttes switchboksen med et særligt switchboks-kabel (en slags krydset parallelkabel), hvorefter de to printere tilsluttes switchboksen på almindelig vis.

Nu virker scanneren og jeg har mulighed for at skifte mellem printerne...

robotten>> Laver du lige et svar, så du kan få nogle points!
Avatar billede low_tech Nybegynder
04. juni 2002 - 15:14 #8
det skulle helst være et 1:1 (pin1 til pin1, pin2 til pin2 osv)kabel til switchboksen og til scanneren, ellers er der noget galt mellem teroi og prasis :) men hvad betyder det også det vigtiste er at det funker :)
Avatar billede robotten Praktikant
06. juni 2002 - 12:11 #9
Sjovt, at det kom op at køre. Så ved vi da det til en anden god gang *s*