Avatar billede tosssen Nybegynder
17. juni 2002 - 12:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

3D-programmering: Hvad er en vertex?

Jeg kunne godt tænke mig en præcis definition af en vertex. Jeg kender til vektorregning på gymnasiets A-niveau, så det skal helst formuleres så svaret kan forstås udfra disse forudsætninger.
Avatar billede jakoba Nybegynder
17. juni 2002 - 12:52 #1
fra: http://www.hoxie.org/math/dict.htm#V
vertex:  the point on an angle where the two sides intersect.
Avatar billede jakoba Nybegynder
17. juni 2002 - 12:55 #2
http://www.worldteacherspress.com/mathdictionary/index.cfm?Category=V
vertex
The point where two or more adjacent lines meet to form a corner or angle. The pointed end of a cone is called its vertex.

http://onlinedictionary.datasegment.com/word/Vertex/  alternative betydninger i andre sammenhænge:
Avatar billede tosssen Nybegynder
17. juni 2002 - 13:01 #3
Ok, du får pointene, da det er min egen fejl at spørgsmålet er formuleret forkert. Jeg var naturligvis interesseret i begrebet vertex i forbindelse med 3D-programmering og hvordan vertices benyttes.
Avatar billede jakoba Nybegynder
17. juni 2002 - 13:30 #4
så vil jeg mene det er  'pointed end of a cone'  betydningen du er ude efter. den bruges igen og igen i #D programmering.

Ved ray-tracing fra en lyskilde er lyskilden vertes i et lus der stråler ude og der kommer så sekundære vertexes de steder lyste spejles

brugerens øje er vertex for hele det billede han skal have at se.

osv.
Avatar billede jakoba Nybegynder
17. juni 2002 - 13:31 #5
Ups.  vertes i et lus der stråler ude -> vertex i det lys der stråler ud
Avatar billede tosssen Nybegynder
17. juni 2002 - 14:28 #6
Til jacoba: Jeg har startet et nyt spørgsmål med nye point, så det er muligt det vil interessere dig. Ellers mange tak for uddybningen.
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. juni 2002 - 08:07 #7
definition på en spline
      http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci294321,00.html
her er det meget klart at vertices er de 4 punkter kurven extrapoleres udfra

sammenhold det med susannes link
      http://bhs.broo.k12.wv.us/discrete/Vertices.htm

og
      http://www.angelcode.com/articles/worldview/worldview.asp
The rotation matrix rotates all vertices around the origin of the coordinate system. You can choose what axis you want to rotate around, the axis doesn't even have to be aligned with one of the 3 major axes, the x, y, or z axis

så blive vertices til:
      de punkter i en figur hvorudfra en hel trasformeret figur kan genskabes efter en (overkommelig) transformation af blot de punkter.
Avatar billede tosssen Nybegynder
19. juni 2002 - 08:43 #8
Nu begynder det at give mening. Mange tak for det! Hvis du lige smider et svar i det nye spørgsmål jeg startede, og samtidig fortæller hvordan jeg deler pointene mellem dig susanne, så får I 50 point hver.
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. juni 2002 - 08:46 #9
det nye spørgsmål er susannes. jeg har fået points :-))
Avatar billede tosssen Nybegynder
19. juni 2002 - 09:05 #10
ok, det vær da ædelt!
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Kurser inden for grundlæggende programmering

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester