Avatar billede getto Nybegynder
18. juli 2002 - 17:03 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

FreeBSD hvad er det?

Jeg har tit hørt om freeBSD og bare BSD for det meste, jeg har bare aldrig fået afvide hvordan det køre, og til hvad man bruger det, gad også godt at se nogle billder af det, er hved at downloade ´version 4.6 fra følgende link:

ftp://ftp.dk.freebsd.org/pub/FreeBSD/releases/i386/ISO-IMAGES/4.6/
Avatar billede ztyxx Nybegynder
18. juli 2002 - 17:05 #1
FreeBSD er en server
Avatar billede getto Nybegynder
18. juli 2002 - 17:09 #2
ztyxx --> er det en server med indbygget programmer eller skal man selv finde dem?

kan den køre

FTP
HTTP
POP
SMTP
NNTP
m.m

oder vas
Avatar billede getto Nybegynder
18. juli 2002 - 17:10 #3
køre freebsd med en GUI overflade eller er det bare en komandopromp?
Avatar billede sv Nybegynder
18. juli 2002 - 17:12 #4
Det er et styresystem lige som så meget andet, baseret på en kerne og med en række programmer..
Man kunne vel næsten kalde det for en bsd distrubition, med egen kerne og den slags.

Der er en standard ftp, http, pop smtp og lign med p. default, men det bedste er /usr/ports hvor der er adgang til mange tusinde programmer som installeres så let som en enkelt make kommando, hvorefter evt. dependencies installeres og programmet bygges fra source..
Avatar billede sv Nybegynder
18. juli 2002 - 17:13 #5
getto, p. standard er det bare alm. shell, men man kan ret nemt installere en gui, f.eks. allerede under install eller via ports systemet
Avatar billede getto Nybegynder
18. juli 2002 - 17:13 #6
virker det som linux... er det en UNIX familie?
Avatar billede sv Nybegynder
18. juli 2002 - 17:15 #7
det er faktisk rigtig meget som linux, bare en anden kerne og den slags, og desuden kan den emulere linux, nogen hævder det endda kører linuxprogs bedre end linux :)
Det er i familie med unix ja
Avatar billede sv Nybegynder
18. juli 2002 - 17:16 #8
du skulle komme forbi
www.bsd-dk.dk (maillingliste)
og #bsd-dk på efnet (irc.inet.tele.dk)
hvor der er mange som kan svare på spg :)
Avatar billede kalium Nybegynder
18. juli 2002 - 17:18 #9
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/articles/explaining-bsd/index.html <- LÆS. ;)

FreeBSD kan også bruges til workstation - jeg bruger det selv.

Når du ser screenshots af "FreeBSD", så husk lige på at det er windowmanageren der bestemmer hvordan ens desktop ser ud.
Den "rigtige" FreeBSD er bare console, altså tekst.

Læs også:
http://www.eksperten.dk/spm/218237
Avatar billede getto Nybegynder
18. juli 2002 - 17:18 #10
vil prøve det :-)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. juli 2002 - 19:55 #11
men en server er det i hvert fald ikke... det er ikke mere en server end din win98 er det... men man kan sætte diverse servere op derpå... freebsd er "bare" et operativsystem som alle andre... og så er det gratis, ligesom linux
Avatar billede morw Nybegynder
18. juli 2002 - 20:10 #12
tl> Jeg tror nu nok der er mere server over en makskine med FreeBSD på end en maskine med win98 ;-D *LOL*
Avatar billede ztyxx Nybegynder
21. juli 2002 - 00:19 #13
takker for point :-)