Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. juli 2002 - 22:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Mangler DLL og .h fil

Alle de eksempler på http://nehe.gamedev.net/topengl1.asp
samt en del andre eksempler fra andre C++ Game Sites, mangler alle filen dinput.h og dinput8.dll
Hvad gør jeg?
Der står: Download Visual C++ source, vil det sige, at jeg ikke kan bruge eksemplerne til Dev-C++? Jeg bliver nød til at få et tilsvarende site ligesom NeHe hvor jeg kan bruge eksemplerne i Dev-C++. Jeg har ikke råd til MS Visual C++!
Avatar billede mbulow Nybegynder
22. juli 2002 - 23:33 #1
Hmm... Jeg tror nu ikke det er det store spørgsmål om at skulle ha' Visual C++

Jeg er ikke 100% sikker men jeg kunne forestille mig at det skulle være nok at downloade DirectX SDK'et, installere det, og configurere Dev-C++ til at bruge det.

Link til DirectX SDK:
http://msdn.microsoft.com/downloads/default.asp?url=/downloads/sample.asp?url=/msdn-files/027/001/771/msdncompositedoc.xml

Advarsel: SDK'et fylder ca. 165MB så hvis du ikke bruger ADSL eller lignende, kan det nok bedre betale sig at se om du kender en der kan hente det for dig.

Desværre ved jeg ikke hvordan man får Dev-C++ til at bruge dette SDK, men mon ikke der er en anden der har en idé til det :)
Avatar billede nico26 Nybegynder
22. juli 2002 - 23:36 #2
Avatar billede nico26 Nybegynder
22. juli 2002 - 23:37 #3
Sådan går det når man glemmer at opdatere.
Avatar billede mbulow Nybegynder
22. juli 2002 - 23:41 #4
Prøv evt at kigger her:

http://www.bloodshed.net/dev/packages/

Der er et link med en pakke til at kunne bruge DirectX med Dev-C++

Udpak Zip-filen, og læs Readme.txt, der står hvordan det installeres, og det ser ligefrem ud til at man ikke engang behøver hele SDK'et, hvis man bruger denne pakke (1MB vs 165MB :) De nævner det i hvert fald ikke, efter hvad jeg hurtigt kan se.
Avatar billede mbulow Nybegynder
22. juli 2002 - 23:42 #5
Hehe :) Den har jeg også efterhånden lavet lidt for mange gange, den med at glemme at opdatere :D
Avatar billede nico26 Nybegynder
22. juli 2002 - 23:45 #6
Man behøver skam ikke SDK'en for at programmere DirectX. Bare man har headerne.
Avatar billede jpk Nybegynder
23. juli 2002 - 08:40 #7
Ja, det ER fordi du mangler SDK'en!

nico22 >> headerne ER jo netop hjertet i SDK'en...
Desuden installeres typisk versioner af DX dll'erne indeholdende debug info, for at lette fejlfinding og der medfølger også eksempler og dokumentation!
Det ville være en rigtig dårlig ide ikke at bruge SDK'en...


Efter download/installation, skal dit udviklingsmiljø/compiler vide hvor headers/libs ligger.
Installerer du nyeste SDK, 8.1, (vær opmærksom på at DX fra version 8.1 og frem ikke længere understøtter Win95) vil installationsstien typisk være fx C:\DXSDK\. Du skal så sætte stierne C:\DXSDK\Lib og C:\DXSDK\include op i dit udviklingsmiljø.
I VC++ gøres det under Tools->Options, fanebladet Directories. Du skal altså finde en tilsvarende måde at lave konfigurationen på...
Avatar billede nico26 Nybegynder
23. juli 2002 - 16:46 #8
jpk>>Men headerne fylder jo en promille af hele SDK'en. Pointen er, at disse filer er de eneste, der er nødvendige, for at man kan programmere DirectX.
Avatar billede soepro Nybegynder
30. juli 2002 - 15:55 #9
nico22 >> Så din påstand er at resten af SDK'en, kun er hjælpetekst filer, eksempler og lignende ?

Hvis der findes en DXSDK\Lib efter installation, må man vel forvente at det er fordi SDK'en også indeholder funktioner der skal linkes sammen med dit program. (Typisk API'er der pakker den "rå" DX funktionalitet pænt ind.)

Hvis du ikke har den komplette SDK, må du kun bruge de funktioner der direkte undestøttes af DX DLL'erne - og så skal du selv loade dem efter behov - det er normalt indkapslet i SDK'erne, så du ikke behøver tænke på det.

Men ellers har du da ret - du skal kun bruge DX funktionernes prototype fra -h filen for at kompilere.
Avatar billede nico26 Nybegynder
30. juli 2002 - 17:20 #10
soepro>>Jeg har da vist ikke påstået at det kun er hjælpe tekst og eksempler, jeg sagde bare et det udemærket kan lade sig gøre at lave noget DX udelukkende med headerne. Jeg programmerer i Delphi, og det eneste jeg har, er en oversættelse af headerne.
Avatar billede soepro Nybegynder
02. august 2002 - 14:25 #11
nico22 >> Jo, men er det så ikke også bare "rene" DX kald du laver, men alt hvad det indebærer ? Delphi (og C++ Builder som anvender samme VCL'er) pakker jo netop de rene Windows API'er ind i en meget nemmere anvendelig komponent - jeg ville forvente at SDK'en gjorde noget tilsvarende. (System Tray componenten er et godt eksempel: klask den på din form, og dit program kører i system-tray'et. Man kan sikkert lave det samme ved at kalde de rigtige API'er i den rigtige rækkefølge - men det første er da nemmere.)

Min pointe er at SDK'en vel indeholder funktionalitet der gør det nemmere at anvende DX, og dermed muliggører at man kan bruge sin energi på at kode "humlen" i stf. på at få grundliggende ting til at fungere.
Avatar billede jpk Nybegynder
04. august 2002 - 18:36 #12
soepro >> nemlig...
Desuden får man jo også en del viden af outputtet fra debug dll'erne!
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Kurser inden for grundlæggende programmering

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester