Avatar billede getto Nybegynder
06. september 2002 - 18:30 Der er 4 kommentarer

Åben MS Access database...

Jeg er fuldt newbie, og aner ikke en skid om perl... men er blevet sur på Windows og alt det pis, med alt det man skal betale for, og nu hvor jeg er god til ASP vil jeg nu prøve et andet sprog.

Og jeg er nu kommet til at jeg gerne ville åbne en database, med Perl, kan jeg åbne MS Databaser, eller skal jeg begynde med en ny form for databaser?
Avatar billede jespernaur Nybegynder
06. september 2002 - 19:40 #1
Hvis du er så sur på Windows, hvorfor bliver du så ved med at bruge M$ produkter såsom Access? Svaret på dit spm er iøvrigt: Ja, man kan godt åbne MS databaser fra Perl.
Avatar billede getto Nybegynder
07. september 2002 - 08:29 #2
er der et sted hvor jeg kan lære at åbne og lukke og læse fra den, et sted?

firdi jeg bruger MS access er fordi, jeg har en database, som er oversteget de første 400 linier, og kan ikke lige finde noget til at konventere den med..
Avatar billede jespernaur Nybegynder
07. september 2002 - 12:21 #3
Hvis du bare skal have data ud, er det nemmeste da at dumpe det som en tekstfil, der kan du få det i flere forskellige formater.

Vælg Files->Save As/Export

så får du flere forskellige muligheder
Avatar billede benjax Nybegynder
14. januar 2003 - 11:49 #4
Prøv evt. at se lidt nærmere på DBI::W32ODBC. Her følger et eksempel
(læs mere på http://hypernews.ngdc.noaa.gov/HyperNews/get/hmi/16.html):

use Win32::ODBC;

$DEBUG = 0;

$DriverType = "Microsoft Access Driver (*.mdb)";
$DSN = "Win32 ODBC --MAOmaoMAOmaoMAO--";
$Dir = "c:\\mydocu~1";
$DBase = "maotest.mdb";

# Change Field1 and Field2 of Record 1 (i.e., where first column of table equals 1)
$primaryID = 1;
$newvalue[$primaryID] =
{(
        "Field1" => "test Field1",
        "Field2" => "test Field2",
)};

Win32::ODBC::ConfigDSN(ODBC_ADD_DSN, $DriverType,
        ("DSN=$DSN", "Description=MAO Win32 ODBC Test DSN for Perl", "DBQ=$Dir\\$DBase", "DEFAULTDIR=$Dir", "UID=", "PWD="))
        or die "ConfigDSN(): Could not add temporary DSN" . Win32::ODBC::Error();

$db=new Win32::ODBC($DSN) or die "couldn't ODBC $DSN because ", Win32::ODBC::Error(), "\n";

        my(%data, $key) = $db->GetDSN();
        foreach $key (keys %data) {
                print "$key: <$data{$key}>\n";
        }

# Get list of tables in database
@table = $db->TableList;
print "Tables: @table\n" if $DEBUG;

$query = "select * from $table[0]";
!$db->Sql($query) or die "couldn't do $query because ", $db->Error(), "\n";

# Get list of columns in first table of database
@column = $db->FieldNames();
print "Columns: @column\n" if $DEBUG;

# Check for typos in hard-coded column names in $newvalue above

for $thisvalue (@newvalue)
{
        $J = ' ';
        $searchin = $J.join($J, @column).$J;
        for $name (keys %$thisvalue)
        {
                $searchfor = $J.$name.$J;

                print "Looking for \"$searchfor\" in \"$searchin\"\n" if $DEBUG;
                $searchin =~ /$searchfor/ or die "Can't locate $name in @column";
        }

print "Before...\n";
&PrintDatabase($db);

$query = "update $table[0] set $column[1]=\'$newvalue[$primaryID]{$column[1]}\', $column[2]=\'$newvalue[$primaryID]{$column[2]}\' where $column[0]=$primaryID";
!$db->Sql($query) or die "couldn't do $query because ", $db->Error(), "\n";

$query = "select * from $table[0]";
!$db->Sql($query) or die "couldn't do $query because ", $db->Error(), "\n";

print "After...\n";
&PrintDatabase($db);

Win32::ODBC::ConfigDSN(ODBC_REMOVE_DSN, $DriverType, "DSN=$DSN") or die "ConfigDSN(): Could not remove temporary DSN because ", Win32::ODBC::Error();

sub PrintDatabase
{
my $db = shift(@_);
my @table = $db->TableList;
my @column;
my $column;
my $query = "select * from $table[0]";

!$db->Sql($query) or die "couldn't do $query because ", $db->Error(), "\n";
@column = $db->FieldNames();

for $column (@column)
{
        printf("%15.15s ", $column);
}

print "\n";

for $column (@column)
{
        printf("%15.15s ", "_______________________________________________________________________________");
}

print "\n";

while($db->FetchRow())
{
        my %Data = $db->DataHash();
        for $column (@column)
        {
                printf("%15.15s ", $Data{$column});
        }

        print "\n";
}

print "\n";
}