Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 15:26 Der er 49 kommentarer og
2 løsninger

Soltek SL-75KAV og SoundBlaster LIVE! Player 5.1 Problem

Hej eksperter...

Jeg har lige været ude og investere i et SounBlaster Live! Player 5.1 lydkort. Efter jeg har sat det i og slået mit OnChip Sound fra starter jeg min comp, som låser ved indgangen til windows.

Jeg har prøvet at bytte om på lydkortes plads, men forgæves.
Dette gjorde jeg efter at have læst at der kunne være problemer med et AGP Grafikkort og SB LIVE!.

Jeg har hørt om de problemer der kan være med et via-chipsæt og SB LIVE! og har prøvet at opdatere 4in1 driveren uden held.

Nu til spørgsmålet: Hvordan får jeg mit SB Live! kort til at vikre?
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 16:11 #1
Har opdateret pointne! :)
Avatar billede proximus86 Nybegynder
07. september 2002 - 16:33 #2
prøv at fjern det andet kort..
Avatar billede gpa Nybegynder
07. september 2002 - 16:46 #3
Fjern alle driverne til det gamle kort.
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 17:19 #4
Mit gamle kort er mother boardet selv... Det er et onboard lydkort jeg har kørt med før.
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. september 2002 - 18:24 #5
hvilket motherboard har du????
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 18:27 #6
DEt står der øverst! Et Soltek-75KAV... :)
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. september 2002 - 20:11 #7
1: disable onboard lyd med jumperen.
2: disable gameport i bios.
3: disable midilyd i bios.
hvis du kan finde andet lyd relateret i din bios så slå det fra.
det skulle løse dit problem.
mvh torben
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 22:06 #8
Problemet her er at jeg ikke kan finde nogen jumper som skal sættes på mit motherboard. Jeg har kigget manualen igennem 5-7 gange efter hånden.
Men jeg har ikke set efter gameporten i min bios. Det må jeg lige prøve... :)
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 22:20 #9
Nøh... Det var heller ikke gameporten eller midilyden i biosen der afholdte det fra at virke... :(
Avatar billede zenze Nybegynder
07. september 2002 - 22:24 #10
Har du den seneste BIOS:
http://www.soltek.de/English/home/01.htm
???
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 22:27 #11
Jeg har lige været ude og hente den... Skal lige til at prøve...
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 22:37 #12
Skal jeg lade mit lydkort sidde i maskinen når jeg flasher BIOSen? det er jo som sagt det der får det hele til at skvatte???
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 22:53 #13
Svar udbedes... :)
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. september 2002 - 22:56 #14
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. september 2002 - 23:01 #16
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 23:02 #17
Tjaa... men min comp fryser på vej ind i windows. I creatives manual står der at det kan være fordi der bliver overført for meget data... eller noget i den stil, og at man skal opdatere VIA driveren eller sin BIOS. Ved ikke om de har ret endnu.
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. september 2002 - 23:03 #18
ps. jeg er glad for at jeg kan disable onboard sound med en jumper på mit
asus a7v333.
Avatar billede zenze Nybegynder
07. september 2002 - 23:03 #19
Ja, ja. Lad endelig lydkortet sidde i, Det har ingen indflydelse på din biosopdatering, - men BIOS var altså alt hvad jeg kunne finde på soltek.de. Læs din manual grundigt igennem og få sat jumpere og alt i BIOS til DISABLE, når det gælder lyd, hvis der er jumpere at rykke rundt på.
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. september 2002 - 23:07 #20
prøv også at enable (PCI Delay Transaction) i bios.
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 23:08 #21
>>torben.s
Je det er gode ting de skriver...Hvis man da forstår dem... NIC ...Hvad er det? Og hvad snakker de i det hele taget om???

>>zenze
Jeg venter lidt med BIOS opdateringen da det måske får gruelige konsekvenser. Men tak for tippet. :)
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. september 2002 - 23:08 #22
hmmmm ikke så fedt hvis den crasher mens man opdaterer bios pga lydkortet.
Avatar billede zenze Nybegynder
07. september 2002 - 23:11 #23
Mht. til drivere til dit chipset, så sørg for at de gamle drivere er fjernet, som gpa også skriver, men også de gamle drivere til dit onboard lydkort.
Installér så VIA-driverne, dernæst drivere til grafikkort, så DirectX 8.1 - og først derefter driverne til dit lydkort. Se om Creative har noget, der er nyere end det du fik med lydkortet. Måske har de korrigeret for nogle bugs, som konfliktede med VIA-driverne, - mener jeg at kunne huske fra sidste gang, jeg installerede Creative på et bundkort med VIA-chipset.
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 23:12 #24
nej vel? Jeg så på min BIOS og der står PCI Delay Transaction allerede til Enabled??? hva gør jeg så?
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. september 2002 - 23:12 #25
det NIC manden taler om er hans netkort som sammen med lydkortet lavede problemer. prøv at flytte rundt på kortene
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 23:14 #26
>>zenze
Jeg fjernede alle drivere til mit onboard (der var 20 stk.!!!!) og instalerede VIA 4in1 driveren... Men den crasher stadig ved indgangen til windows... :(
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 23:15 #27
>>torben.s
Har prøvet men forgæves :(
Jeg byttede netop de to om.
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 23:17 #28
>>zenze
Og hvis jeg prøver at installere Creative driveren uden mit lydkot er i (hvilket er den eneste måde at komme ind i windows på) mælder den en fejl om at der ikke er fundet et lydkort.
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. september 2002 - 23:18 #29
damn:( så kan jeg kun anbefale gen-instalation af o/s.
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 23:21 #30
Hvad er det for en patch de snakker om "Latency Driver"??? hvad er det, kan den hjælpe og i så fald hvor frå man den?
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. september 2002 - 23:22 #31
øhhh har du prøvet at kigge under (Integrated Peripherals) ell. sådan noget i bios vedrørende lyd.
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 23:24 #32
ja.. Jeg har slået onboard legacy audio fra som så slår en række andre ting fra også...
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. september 2002 - 23:27 #33
latency patchen får du når du instalerer via 4i1 driveren.
http://www.viaarena.com/?PageID=2#4in1
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 23:29 #34
Nå ok så har jeg prøvet det... :(
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. september 2002 - 23:31 #35
nej nej nej. jeg var forkert på den. her er den.
http://www.networking.tzo.com/net/software/
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 23:33 #36
Tror du det kan hjælpe???
Avatar billede zenze Nybegynder
07. september 2002 - 23:35 #37
Det sidste er klart nok. uden lydkort ingen installation.
- Ud med netkortet.
Du skal starte med grafikkort,(og så ville jeg flashe den nye BIOS) - så lydkort og så kan du sætte netkort, USB-, TV- og alle de andre i efterhånden. Fandens til arbejde med alle de genstarter, men det lønner sig i sidste ende.
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. september 2002 - 23:36 #38
hvis du mener latency patchen, så er der kun en måde at finde ud af det.
Avatar billede torben.s Nybegynder
07. september 2002 - 23:38 #39
nå men held og lykke med det. nu vil jeg spille noget mafia. :)
mvh torben
Avatar billede zenze Nybegynder
07. september 2002 - 23:42 #40
Du skal lige være opmærksom på at det ikke er alle chipset-drivere der går sammen med alle grafikkort-drivere og sikkert heller ikke sammen med lydkort-drivere. Detr sidste er jeg ikke så skråsikker på, men det første er tilfældet, og derfor bliver du nok nødt til at prøve med forskellige versioner af VIA 4in1.
Du har et skønsomt udvalg på VIAAREA:
http://www.viaarena.com/?PageID=2
Avatar billede schubert1 Nybegynder
07. september 2002 - 23:47 #41
Jeg prøver lidt af hvert så... Indtil videre så tak for hjælpen begge to! :)
Avatar billede schubert1 Nybegynder
08. september 2002 - 00:58 #42
JUHUUU!!!! Så er jeg tilbage og det virker!!!!!!!!!!!
Jeg pillede mit Netkort ud og satte mit lydkort i og nu virker lydkortet så jeg gemmer mit netkort til jeg får brug for det!!! He he!!! Det er egentligt ret komiskt ikke? noget som jeg slet ikke bruger til noget blokerede min comp, så det har taget 12 timer og 200 point på eksperten at finde ud af!!!!(Tjaa plus alle de pokkers fustrationer der opstod under vejs!!!) (Er så glad at jeg kunne skrige!!! Men holder dog dette tilbage eftersom klokken er 1 om natten!)(hehe):)

Egentligt er det jo zenze der skal have alle pointene alene men hvis i kan komme til en enighed er jeg med på at give jeg begge point... Siden i begge har været til STOR hjælp!!!

Endnu engang tusind tak for hjælpen!!!
P.S. kan høre MEGET forskel fra onborad lydkortet til SoundBlaster Live! Player 5.1!!!!
Avatar billede torben.s Nybegynder
08. september 2002 - 02:16 #43
tillykke med det:) 200 point til hvem???
Avatar billede torben.s Nybegynder
08. september 2002 - 02:19 #44
bare giv mig 60 :p  :)
Avatar billede zenze Nybegynder
08. september 2002 - 10:23 #45
Så kan du give mig de andre 60 - og ta' så selv de sidste 80. Mere skal sådan et spørgsmål vel ikke give.
Avatar billede schubert1 Nybegynder
08. september 2002 - 21:17 #46
ok så gør jeg det...
og igen mange tak for hjælpen!! :)
Avatar billede schubert1 Nybegynder
08. september 2002 - 21:18 #47
hmmm virkede ikke men hul i det...
Avatar billede schubert1 Nybegynder
08. september 2002 - 21:21 #48
ellers så opretter jeg bare et spm til hvor jeg giver dig (torben.s) diner 60...
Avatar billede zenze Nybegynder
08. september 2002 - 21:48 #49
Jeg tror, jeg beholder de 90 point og takker så 1½ gang for dem. Shubert1, det har været en fornøjelse at hjælpe dig, og jeg håber du får glæde af dit 5.1 Live.
Jeg var så heldig at få fat i et for en måneds tid siden med det der Live!Drive panel. Det er et udmærket kort.
Avatar billede torben.s Nybegynder
08. september 2002 - 22:51 #50
nahhh behold bare dine 60 points jeg opretter aligevel aldrig nogle spørgsmål :)
mvh torben
Avatar billede schubert1 Nybegynder
10. september 2002 - 09:41 #51
Udemærket og tak...igen:) Det kort er bare det bedste!!!!
Spiller WARCRAFT III med de EAX effekter (eller hvad det nu hedder)... Nøj hvor det lyder godt!!! Tak for nu. Jeg håber jeg kan være jer til hjælp en anden gang...