Avatar billede techek Praktikant
23. juli 1999 - 09:45 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Nybegynder med PHP

Som nybegynder (jeg har faktisk ikke kodet en eneste linie i PHP) har jeg nogle spørgsmål om PHP. Jeg ønsker at køre PHP i et WinNT-miljø da NT er det jeg er mest fortrolig med frem for Linux (og fordi det ikke er min produktionsserver! =;-) ). Ydermere regner jeg med at prøve "kræfter" med Access i første omgang, da jeg mener (læs: tror) at jeg med Access nemt kan kontrollere input og output. Hermed spørgsmålene :

1) Hvad har jeg brug for at downloade? (PHP velsagtens, men kan jeg bruge nogle af komponenterne fra fx. Officepakken til Access-"siden" af projektet?)

2) Hvilken litteratur (hovedsagligt på engelsk) vil du/I foreslå jeg investerer i?

3) Hvor kunne det tænkes at jeg kan finde små og lette og måske udførligt forklarede, kode-stumper/scripts til anvendelse med Access/PHP?

4) Er der egentlig nogen grænse for hvor mange spørgsmål jeg kan stille her? =8-P

Jeg ser frem til et snarligt svar på et eller flere af mine spørgsmål ...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. juli 1999 - 12:51 #1
du kan i hvert fald ikke på http://dk.php3.net

og det er da ok at der er nogle flere ting du vil vide..
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
24. juli 1999 - 19:02 #2
prøv http://www.php3.com eller http://www.php3.net (Samme side man hvad fanden)

Jeg har lige fået det op at køre på min NT Workst. så bare spørg mig via ICQ (UIN findes under brugernavn) hvis der skulle være noget (jeg er ikke ekspert på PHP området, men bare nybegynnder ligesom dig)

Jeg synes dog du skal bruge MySQL sammen med PHP3 da den kører meget bedre
Avatar billede cyberesben Nybegynder
24. juli 1999 - 23:38 #3
jeg fatter ikke hvordan fanden får jeg apache, PHP og MySQL til at snakke sammen...
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
25. juli 1999 - 00:39 #4
apache, man bruger da IIS, så man kan køre ASP og PHP3 sammen
Avatar billede cyberesben Nybegynder
25. juli 1999 - 00:48 #5
hvad skal man med ASP? det er totalt skod man, det er jo kun windows maskiner der kan køre det og syntaksen i PHP3 er meget nemmere, da den ligner javascript
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
25. juli 1999 - 01:12 #6
da den ligner javascript (behøver man sige mere, jeg holder mig nu til ASP)

Grunden til at jeg installerede PHP3 var bare for lige og prøve det
Avatar billede techek Praktikant
26. juli 1999 - 08:25 #7
Tak for alle jeres svar (måske bortset fra diskussionen om ASP / PHP) men jeg kunne godt tænke mig at vide hvor jeg kan få fat i MySQL som i begge to nævner?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. juli 1999 - 13:48 #8
Avatar billede razor Nybegynder
29. august 1999 - 14:20 #9
ftp://sunsite.auc.dk/pub/databases/mysql

til windows kan du kun få en shareware version, mens til unix er det for det meste gratis!
Avatar billede Slettet bruger
10. september 1999 - 17:17 #10
Opret en side i http://www.wiktor.dk , bed om mySQL adgang ( badpixel@wiktor.dk ) download en grafisk mySQL windows klient på http://www.mysql.com , gå ind på http://wiktor.dk/users/programmering/ og følg mit link til PHP/mySQL tutorial og læs den. Så burde du kunne forså det.
Det kan godt være lidt svært i starten, så læs alt 2 gange og prøv, prøv og prøv
Avatar billede reason Nybegynder
16. september 1999 - 12:03 #11
<<cyberesben PHP3 ligner C ikke javascript
Avatar billede Slettet bruger
16. september 1999 - 16:40 #12
reason << Det er rigtigt, PHP minder faktisk rigtig meget om c/c++
Avatar billede cyberesben Nybegynder
16. september 1999 - 22:42 #13
reasion, syntaksen i javsascript minder sgu da også om C
Avatar billede i5kloeve Nybegynder
23. september 1999 - 00:22 #14
"cyberesben" undrede sig over hvordan man fik mySQL, Apache og PHP til at fungere sammen - det er nemt nok! Her er en opskrift, som virker på Silicon Graphics, men nok også virker på andre UNIX'er:

Konfigurer først MySQL:

setenv CC gcc ; setenv CXX gcc ; setenv CXXFLAGS -O3
./configure --prefix=/xxx/mysql \
        --localstatedir=/xxx/data \
            --with-thread-safe-client \
            --with-named-thread-libs=-lpthread

Prekonfigurer derefter Apache:

./configure --prefix=/xxx-httpd \
        --enable-module=rewrite --enable-shared=rewrite \

OVERSÆT IKKE KODEN!

Konfigurer nu PHP3 med flg. options:

./configure --prefix=/xxx-httpd \
            --with-shared-apache=../apache_1.3.6 \
            --with-mysql=/xxx/mysql --enable-track-vars

Oversæt og installer (make;make install)

Konfigurer nu Apache endnu engang:

./configure --prefix=/xxx-httpd \
        --enable-module=rewrite --enable-shared=rewrite \
        --activate-module=src/modules/php3/libphp3.a \
        --enable-shared=php3

Oversæt og installér Apache. Aktiver php3 filtypen i konfigurationen til Apache.

Herefter har du en Apache server med DSO og support for både PHP3 og MySQL. Jeg garanterer det virker!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. september 1999 - 01:01 #15
tak skal du have jeg kigger på det i morgen!
Avatar billede razor Nybegynder
23. september 1999 - 08:06 #16
for at få det til at virke under win kræver det bare at man har mod_mysql.dll eller sådan noget slået til i din apache.ini
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. september 1999 - 20:46 #17
jeg kigger på det i morgen... eller i weekenden
Avatar billede mr_bambi Nybegynder
17. maj 2000 - 12:07 #18
>>techek

Kunne du ikke selv svare på spørgsmålet og så acceptere det?
Mest for at lukke spørgsmålet?

<!--
mvh mr_bambi aka
Bjørn Amdi Sloth
-->
Avatar billede lojmann Nybegynder
10. november 2000 - 17:25 #19
Skal du ikke til at lukke dette spørgsmål?`Så vi kan få ryddet op i alle de åbne som der ikke sker mere i?
Avatar billede techek Praktikant
11. januar 2001 - 13:28 #20
Tak for jeres kommentarer og svar. Betragt spørgsmålet som lukket ...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. januar 2001 - 14:46 #21
hehe 1½ år senere!

har du fået lært noget PHP?