Avatar billede ti30 Nybegynder
19. november 2002 - 01:37 Der er 8 kommentarer

Real time på server taber tid

Vi arbejder med Novell 5.0 på server og har i hele perioden haft problemer med at server taber tid ca. 10 minutter pr. døgn.
Vi har haft 3 forskellige motherboard monteret men samme problem, hvis vi måler på realtime der er monteret på board er der ingen problemer.
Ved restart af novell læser den uret, men herefter arbejder den selvstændig og taber tid.
Der må være en pathfile eller anden hjælp, vi har spurgt næsten alle der arbejder med Novell men uden held, vi håber der findes hjælp.

mvh
Finn Eriksen
finn@edb-mix.dk
Avatar billede brianp Nybegynder
19. november 2002 - 08:23 #1
Prøv følgende fix fra Novell Support

http://support.novell.com/servlet/tidfinder/2958591
Avatar billede fasfan Nybegynder
19. november 2002 - 09:37 #2
brian's svar er helt klart en mulighed.

Hvis ikke den løser problemet, skal du checke om TIMESYNC er konfigureret ordentligt. Husk at det er servernes UTC/GMT (Greenwich Mean Time) du skal sammenligne. Efterfølgende checker du om serverens time-zone er sat korrekt. Sidst checker du opsætning af sommertid på de forskellige servere.

Hvis ikke du kan få det til at virke, kan du evt. lave en hovsa løsning. Den kræver at din server får adgang gennem din firewall, til en NTP server.
NTP Info her:
http://www.kloth.net/software/timesrv1.php

Efterfølgende konfigurerer du din server til at hente tiden fra f.eks. Nasa's tidsserver. Hvis du opdaterer ofte nok, vil du ikke mærke om tiden skrider. Men start med at checke timesync på de forskellige servere.

/FasFan
PS: Du har mere end én server - ikke?
Avatar billede fasfan Nybegynder
19. november 2002 - 09:38 #3
Her er en liste over offentligt tilgængelige tidsservere.
http://www.eecis.udel.edu/~mills/ntp/servers.html
Avatar billede ti30 Nybegynder
19. november 2002 - 19:15 #4
Tak for svar, vi har kun en Server og er ikke opkoblet på Internet med denne på grund af sikkerhed hvor den arbejder.
Vores Novell Small Business Suite ver. 5.0 med 10 bruger.
Jeg har kigget på "os5pt2a.exe" den som skulle passe til vores skulle hedde "sbs5pt2a.exe" men den kan vi desværre ikke finde.
Vi har nu forsøgt i 2 år med mange path uden resultat, vi forstår slet ikke at Novell ikke kender det problem, vi kender andre som har samme problem helt tilbage til version 3.15.
Vores system taber mellem 8-10 minutter pr. døgn vi skal derfor stille uret på Novell hver døgn, fordi den styre vækning, telefoner, Bio m/film, og alle funktioner er tidsbestemt, så vi håber at dette kan løses, med en Path file, Server er placeret i et sikringsrum med meget beton, og kan ikke bruge atomur.

mvh
Finn Eriksen
Avatar billede jensendk Nybegynder
21. november 2002 - 11:07 #5
Prøvet at lave et incident? Så får Novell det at vide..
Avatar billede fasfan Nybegynder
21. november 2002 - 11:27 #6
Avatar billede zooldk Nybegynder
13. juni 2003 - 15:10 #7
Evt. kan du finde et atomur (seriel), med drivere til netware. Jeg har tidligere haft rigtigt gode erfaringer med selv billige modeller (under 400 bananer), dog skal man huske på, at den lille box med ca. 1½ m serielt kabel (kan forlænges op til ca. 25 m) skal modtage signaler fra 100kHz senderen i Frankfurt. Det er derfor ikke altid sagen i en lukket betonkælder, osv.

Hvis du har f.eks. et OBH-vækkeur, kan du evt. checke modtagelsesforholdene, før du går ud og køber noget.

Held&lykke

ZoolDK
Avatar billede larspiil Nybegynder
16. juli 2003 - 15:42 #8
Hejsan,
et link til en industrimodel af atomuret:

http://www.danbit.dk/produkter/2900.phtml

Hilsen Lars