Avatar billede vynne Nybegynder
24. november 2002 - 21:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan opretter man mapper der ikke kan omdøbes ?

På en skole opretter vi eleverne så de hver får en mappe, som ligger i en mappe efter årgang. Det sker med et script.
Problemet er at mappen årgang ikke er beskyttet mod at blive omdøbt, hvad der så er nogle der morer sig med.
Hvordan låser jeg mappen f.eks 9c
Avatar billede abpdk Nybegynder
24. november 2002 - 21:39 #1
Hvis de køre NTFS kan man så ikke højreklikke, vælge egenskaber og så sætte nogle rettigheder der.
Avatar billede vynne Nybegynder
24. november 2002 - 21:42 #2
Jo måske, men hvis man kunne gøre det via et script var det enklere
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. november 2002 - 21:47 #3
Det er NTFS rettigheder du skal sætte, og disse rettigheder kan nedarves. Hvis du opretter en mappe, og så opretter de mapper du skal bruge der ikke må kunne omdøbes under denne mappe, kan du sætte rettigheder på alle disse mapper ved at sætte dem på parent mappen og lade dem nedarve. Let og bekvemt
Avatar billede vynne Nybegynder
24. november 2002 - 21:52 #4
Jeg forstår ikke helt. Nu er det sådan at den enkelteelevs mappe er låst men ikke den mappe de ligger i. Sætter jeg rettigheder på parent mappen gælder de så ikke de elevemapper der ligger der ?
Avatar billede hwa_26 Nybegynder
24. november 2002 - 21:55 #5
Du kan i Windows NT Server Resource Kit finde et util der hedder CACLS.EXE, som kan køres fra et script. Det kan sætte rettigheder på mapper og filer.
Avatar billede vynne Nybegynder
24. november 2002 - 21:58 #6
Tak det vil jeg prøve. Til bufferzone: Der er vist noget jeg lige skal prøve at sætte mig ind i. Tak for hjælpen
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. november 2002 - 22:01 #7
VElbekommen og du kan bare spørge, vi skal nok være der