Avatar billede bnielsen Nybegynder
25. november 2002 - 11:19 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Systemkrav til Photoshop

Hvor stor en computer skal man have til billedbehandling med Photoshop ? (naturligvis gerne baseret på egne erfaringer).

Jeg har læst Adobe's systemkrav, men er det bare at gange med 2 som hos de fleste andre producenter ?
Avatar billede prodic Mester
25. november 2002 - 11:32 #1
I følge deres specifikationer skulle 128 mb ram være nok - det mener jeg er for lidt.
Men det afhænger naturligvis af hvad du skal bruge programmet til.
Snakker vi web-grafik, så er kravene mindre end hvis vi snakker plakater etc.

Personligt ville jeg hellere have mere ram end en hurtig processor. En god skærm er heller ikke at kimse af ;-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. november 2002 - 11:33 #2
Det vigtiste er nok ram 256 Mb køre acceptabelt, men gerne 512. Den kan dog slæbes af på 128.

Fre 800 Mhz op op køre også rimeligt

Ovenstående pr erfaring, kender ikke de officielle tal. Køre 7.0
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
25. november 2002 - 11:34 #3
Det kører fint på min 400 MHz AMD med 196 MB RAM (XP pro)
Avatar billede stroehm Nybegynder
25. november 2002 - 11:35 #4
Hvad skal du bruge Photoshop til?

Webdesign, DTP eller store flotte plakater?
Avatar billede bnielsen Nybegynder
25. november 2002 - 11:38 #5
Nu er det ikke til mig selv, men til en 'professionel' analog fotograf vil gerne til at tage digtale billeder og bearbejde disse efterfølgende. Så det må jo være til billedbehandling, men ikke i plakatstørrelse, jeg forestiller mig ikke noget over A4.
Avatar billede hcma Novice
25. november 2002 - 11:56 #6
Hvis den skal være rimelig hurtig og man samtidig skal være sikker om der er nok arbejdshukommelse bør der nok overvejes min. 1000 MhZ CPU og Min. 512 MB Ram.
Jeg kører selv med en AMD AthlonXP 1900+ (1,6GB) CPU og 512 mb RAM (SD PC133)
Men du skal ikke spare på dine RAM, da de ikke koster alverden.
Der kan fåes en rimelig PC med CPU på 1,8GB, 512MB Ram, et rimelige grafikkort o.s.v. incl. skærm til kr. 7500,-.
Check evt. priser på http://www.edbpriser.dk
Avatar billede bnielsen Nybegynder
25. november 2002 - 12:31 #7
Håber det er ok jeg deler points lige, da i alle har givet gode og brugbare svar, tak for hjælpen.
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
25. november 2002 - 12:40 #8
... bare ikke mit...
Avatar billede bnielsen Nybegynder
25. november 2002 - 12:48 #9
Sorry, dit svar var helt sikkert også de 5 point værd.

Skal jeg egentlig oprette et nyt spm. for at tildele dig points ?
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
25. november 2002 - 12:54 #10
ja... men det glemmer vi, bare lige husk det næste gang, okay :o)
Avatar billede bnielsen Nybegynder
25. november 2002 - 13:01 #11
Sæ'føli... :-)
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. november 2002 - 16:21 #12
criterius  syntes det er okay han ikke giver til dig  du siger det kører fint på din computer  men som de andre også siger kommer det and på hvad du laver.  Så da han ikke ved hvad du bruger din ps til  er det lidt svært at se hvad du mener. Hvis du sidder og laver web grafik  og det kører fint kan han jo ikke rigtig bruge det til noget hvis hans hovedeformål vil være tryk sager.  Nå nok om det.

Jeg har kørt photoshop på en 1100 mhz 256 mb ram i lang tid nu. Og det kørte upåklageligt, den var godt nok lidt sløv nogle gang med forskellige filtre, men brugte den kun til web så det kørte fint.
Er så begyndt at lege lidt med tryksager godt nok ikke det vilde men nok til jeg har smidt 1024 mb ram i  skal lige siges der var andre faktore der spillede ind i min opgradering  det var ikke kun på grund af photoshop.

Jeg gik på en skole engang hvor du sad med ps 5,5 på en 600 mhz med 128 mb ram og det kørte også okay, men igen vi lavede web grafik dengang også.

Jeg ville nok sige minimum 128 mb ram  helst 256 mb
processor  tja har du nok ram han den ikke det vilde at sige  men omkring 800-1000 og op efter.

En anden faktore der spiller ind er hvad for nogle programmer du bruger samtidig med photoshop.
Personligt har jeg for det meste 2-3 browser vinduer åbnet, outlool åbnet, winamp åbnet, html-kit eller dreamweaver åbnet  sammen med photoshop  og enda nogle gange bliver det også til image ready      Det sluger en del at havde åbnet så meget    Så hav det i dine overvejelser også :)
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
26. november 2002 - 08:45 #13
michael-k >>
Jeg er ikke enig med dig i din påstand om at min kommentar ikke kan bruges. Jeg bruger det bl.a til webgrafik, men også til andre ting. Da jeg postede mit svar, var der ingen indikationer om, hvad det skulle bruges til. "Fint" tænker jeg, og nævner så for bnielsen, at det kan køre på min pc med ovenstående opsætning.

Om han så vælger at se det som minimumskrav er vel hans egen sag...

Jeg tager hatten af for, at han så tilbyder at oprette et spm med fem points til mig, men takker nej, da jeg ikke er pointrytter, men bare vil pointere, at selvom et svar ikke er det man vil høre kan det godt være rigtigt!

Synes i hvert fald du skal se sagen fra min side også. :o)
Avatar billede michael-k Nybegynder
26. november 2002 - 13:45 #14
okay sorry min fejl han havde jo nok ikke ville oprette et spørgsmål med point til dig hvis han ikke kunne bruge det :)
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
26. november 2002 - 13:59 #15
:o)