Avatar billede carter Nybegynder
28. november 2002 - 12:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvad er forskellen mellem en managed og unmanaged switch?

Hvad er forskellen? Hvad er det man kan/skal manage? Hvornår skal man vælge den ene type frem for den anden? Links til mere infor?
Avatar billede otc Nybegynder
28. november 2002 - 13:57 #1
En switch som kan manages, kan simpelthen konfigureres ved at man få forbindelse med den enten ved hjælp af en seriel port, et kabel og hyper-terminal fra windows. Så kommer man ind i en DOS-lignende kommandofortolker.
Andre muligheder er via en TELNET-session til switchens IP-adresse, en HTTP session til samme, eller bruger SNMP ved hjælp af en management-applikation.
Hvad kan så manages? JA, det grundlægegnde er, at man kan stille speed til 10/100 Mb/s og duplex til full/half smat se trafikstatistik og fejl på de enkelte interfaces. Det er det mindste jeg selv vil acceptere på en switch og helt fint til hjemmebrug. Hvis den også kan SNMP er det fint.
Til store, komplekse højtydende LAN-net, fåes der sitche som kan manages til et hav af ting. Cisco Systems har et kæmpe-program af modulære og fixed konfiguration switche på dette plan. http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/index.html

På disse kan man konfigurere/manage: VLAN, multi-level switching som kan switche MELLEM VLAN hvilket normalt klares af en router, MAC-adresse filtrering for større sikkerhed, intelligent multicasting som bruges ved video-casts og lignende, IP-telephoni, osv. osv. Det vil føre for vidt at gå i detaljer. Håber at det rækker?
Mvh
Avatar billede otc Nybegynder
28. november 2002 - 13:59 #2
Jeg skulle måske lige nævne, at grunden til det er vigtigt at kunne stille speed og duplex er, at forskellige fabrikanters udstyr ikke altid fungerer med auto-speed og auto-duplex. De forskellige fabrikanter har simpelthen ikke lavet det ens. Stil derfor altid disse værdier manuelt.
Mvh
Avatar billede carter Nybegynder
28. november 2002 - 14:01 #3
tak for svaret - jeg forstår stadig ikke helt forskellen mellem unmanaged og managed. hvorfor vil man manage? jeg mener der er vel ingen ide i at manuelt skulle indstille speed & duplex når man kan får switchen til at autosense det. hvad er det man opnår med en managed switch som ikke fåes ved en unmanaged?
Avatar billede otc Nybegynder
28. november 2002 - 14:03 #4
Jeg håber mit fortsatte svar fortæller hvorfor.
På unmanaged switche er disse indstillinger altid auto, du kan ikke selv stille dem og det går ofte galt, hvilket medfører at der mistes pakker og så "hakker" filoverførsler slemt i det med meget lange overførselstider, sessioner der lukker, osv.
Mvh
Avatar billede carter Nybegynder
28. november 2002 - 14:05 #5
det er fint - jeg var lige hurtig nok på aftrækkeren - tak for dit svar.