Avatar billede -ulli- Nybegynder
13. december 2002 - 09:20 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Telnet til router: problem med lang streng

Hej

Jeg skal tilføje en route entry i min router, men når jeg skriver den bliver den for lang?

Det vil sige, at når jeg er igang med de sidste par ord så "cutter" den noget af de første par ord, og så brokker routeren(?) sig over forkert kommando.

Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede jensendk Nybegynder
13. december 2002 - 09:21 #1
Fortælle os hvilken router du er ved at sætte op, og hvad det er for en streng der er for lang?
Avatar billede -ulli- Nybegynder
13. december 2002 - 09:29 #2
Cisco 827

ip route xxx.xxx.xxx.xxx yyy.yyy.yyy.yyy zzz.zzz.zzz.zzz permanent

xxx: inderside ip
yyy: subnet
zzz: ip på firewall
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
13. december 2002 - 09:38 #3
en kommando kan ikke blive for lang, men der kan være en fejl i den.

kan du ikke skrive fejlmeddelelsen ?
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
13. december 2002 - 09:41 #4
husk at stå i config mode

og hvorfor skriver du "permanent" til sidst ? (er nysgerrig da jeg ikke ved hvad forskel det gør)
Avatar billede -ulli- Nybegynder
13. december 2002 - 09:48 #5
Jeg ved det ikke - jeg gør bare som jeg har fået at vide af Tiscali.

Sagen er den at vi skal have noget VPN op at køre.

Vi har Cisco 827 fra Tiscali og så har vi investeret i en Zywall 10.

Jeg har så snakket med en konsulent angående VPN opsætning, og hun sagde at vi skulle købe nogle IP'er, og det har vi så gjort.

Vi skal så ha' sat en af de faste IP'er ind på "indersiden" af Cisco'en og en anden fast IP på "ydersiden" af Zywall'en. Alt trafik skal så routes Cisco'en til Zywall'en, og i de papirer jeg har fået fra Tiscali, står der den kommando jeg har skrevet der.

Det skal lige siges, at jeg er nybegynder inden for dette område, så jeg er modtagelig for alle råd :)

rune: jeg kan desværre ikke lige konstruere "fejlen" igen, da mine medarbejdere skal bruge Internetforbindelsen. Så kan jeg ikke lige tillade mig at pille routeren fra.
Avatar billede -ulli- Nybegynder
13. december 2002 - 09:49 #6
Og jeg stod i config mode, da fejlen(?) skete.
Avatar billede -ulli- Nybegynder
13. december 2002 - 09:50 #7
Fra "manualen" fra tiscali:

conf t
int eth0
ip address 10.1.1.1 255.255.255.252
ip route 213.237.1.0 255.255.255.248 10.1.1.2 permanent
end
write
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
13. december 2002 - 09:54 #8
ok

mht. config mode:
når du har koblet dig på routeren, enten via et consol kabel eller telnet skal du skrive: enable
derefter beder den muligvis om et password
så ændrer prompten sig fra: Routernavn> til Routernavn#
derefter skriver du: conf t
prompten ændrer sig til: Routernavn(config)#
så skriver du din kommando, som du har skrevet korrekt ovenfor.
Avatar billede -ulli- Nybegynder
13. december 2002 - 09:55 #9
Jep - det har jeg haft gjort. Fejl :(

Desværre bliver det nok først sent i eftermiddag jeg kan komme til at gøre det igen.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
13. december 2002 - 09:58 #10
hmm

men prøv at se hvilken fejl meddelelse den kommer med, det kan være det kan lede os på sporet.
Avatar billede -ulli- Nybegynder
13. december 2002 - 10:11 #11
Ja - jeg vender tilbage når jeg har prøvet at konfigurere routeren igen.
Avatar billede svindler Nybegynder
13. december 2002 - 10:35 #12
Drop permanent parameteren. Den er ikke nødvendig, kun en sikkerhedsforanstaltning.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
13. december 2002 - 13:22 #13
jeg følger lige med ;)