Avatar billede rygter Nybegynder
26. december 2002 - 16:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Beskyttelse/Genkendelse af billeder

Jeg arbejder for et firma som skal have en masse billeder på sin hjemmeside. Da disse billeder er ret omkostningsfulde at producere vil de gerne have muligheden for at genkende billederne hvis de bliver taget af en af firmaets konkurenter.

-Jeg er udemærket klar over at man kan indsætte en billedtekst osv. Det gør vi allerede.
-Jeg er også klar over at man kan lave et javascript så man ikke kan højreklikke i siden. Det er en dårlig og usikker løsning.
-Jeg er også udemærket klar over at man kan bruge en md5-checksum. Problemet er bare at denne vil gå tabt idet billedet bliver resized.

Mit spørgsmål er derfor:
Kan jeg indlejre noget i mit billede så jeg kan kende det selvom det bliver resized. Med genkende menes at metoden er så sikker at en domstol vil kunne bruge den.

Alle fornuftige forslag er velkomne :)
Avatar billede prodic Mester
26. december 2002 - 16:18 #1
Tænker du på en teknologi ala http://www.digimarc.com/ ?
Avatar billede rygter Nybegynder
26. december 2002 - 16:53 #2
Ja, det ser faktisk meget lovende ud.
Jeg vil teste det i nær fremtid.
Der er dog en ting der irritere mig en smule. Det ser umiddelbart ud som om dette ikke er *nix-software. Tager jeg fejl?
Avatar billede prodic Mester
26. december 2002 - 16:58 #3
Det er muligt. Jeg kender kun teknologien fra Photoshop bla. på en windows/mac-platform.
Avatar billede rygter Nybegynder
26. december 2002 - 18:01 #4
Hvis der er andre der har noget at bidrage med er det naturligvis velkomne :)

Hvis prodic vil have nogle point må han lige lave et svar :)
Avatar billede prodic Mester
26. december 2002 - 19:58 #5
Såfremt du mener at svaret berettiger til nogle point, så smider jeg da lige et svar.
Avatar billede rygter Nybegynder
26. december 2002 - 20:04 #6
Points kan ikke ædes - derfor må du gerne få et par :)