Avatar billede -xerox- Nybegynder
28. januar 2003 - 21:43 Der er 43 kommentarer og
2 løsninger

Mystik, ang. ældre IBM bærbar!?!

Hey all

Jeg har en ældre IBM slæbbar men når jeg starter den op tæller den fint nok ram op og så skriver den hvad jeg tror er fejlkoder, så er der vist at man skal trykke på F1, det gør jeg så og så bliver der vist at man skal putte en diskette i et diskette drev og trykke på F1.

Hvad dælen gør jeg??

Der er ingen diskette drev, der er 2MB ram og den kører/kørte Win 3.1

Dette er hvad der står:

01920 KB OK

Det er de sidste 3*3 cifre jeg tror er fejlkoder.

I bunden står der blandt andet:
Type 8533

Jeg har forgæves søgt på ibm.com og ibm.dk

Håber i kan hjælpe.
Avatar billede onki Nybegynder
28. januar 2003 - 21:57 #1
Der er en stor sandsynlighed for BIOS-bateriet er fladt.
Avatar billede backside Nybegynder
28. januar 2003 - 21:57 #2
Har selv haft det problem engang jag fandt den gamle ps2/40sx frem.
Jeg fjernede alle ram moduler og startede op på en diskette.
Du kommer ikke langt uden et drev.
Avatar billede onki Nybegynder
28. januar 2003 - 22:01 #3
Har du prøvet at loade DEFAULT i BIOS?
Avatar billede -xerox- Nybegynder
28. januar 2003 - 22:05 #4
Jeg kan ikke komme ind i bios.
Avatar billede backside Nybegynder
28. januar 2003 - 22:06 #5
onki>> Når den skriver det der kommer du ikke til bios så vidt jeg husker.
Avatar billede backside Nybegynder
28. januar 2003 - 22:07 #6
Har du prøvet at fjerne ram?
Avatar billede onki Nybegynder
28. januar 2003 - 22:09 #7
BIOS er før RAMmene bliver tælles...............eller hvad.
Avatar billede -xerox- Nybegynder
28. januar 2003 - 22:10 #8
Jeg har aldrig kunnet komme ind i bios. Nej, jeg har ikke fjernet ram for det sidder onboard et eller andet sted.
Avatar billede -xerox- Nybegynder
28. januar 2003 - 22:13 #9
Som sagt, jeg har aldrig kunnet komme ind i bios. Det første den gør når jeg sætter strøm til (batteriet er lidt træt) er at tælle ram.
Avatar billede backside Nybegynder
28. januar 2003 - 22:14 #10
Ok, men på min var der smidt 2 blokke i. (har kun ½ mb onboard) *G*
Avatar billede onki Nybegynder
28. januar 2003 - 22:14 #11
Lige fra du tænder computeren taster du F1 så burde du komme ind i bios.
Avatar billede backside Nybegynder
28. januar 2003 - 22:16 #12
Bios: Ctrl+Alt+Ins efter Ctrl+Alt+Del når du ER kommet i gang.
Ellers prøv F1, men tror nu ikke du kommer derind når den skriver det der.
Avatar billede fromsej Praktikant
28. januar 2003 - 22:17 #13
De tre 3 cifrede tal henviser til radiorørene.*S*
Seriøst , har du nogen mulighed for at sætte et floppydrev i?
Avatar billede -xerox- Nybegynder
28. januar 2003 - 22:29 #14
Crtl+Alt+Ins og Crtl+Alt+Del virker ikke. Det gør F1 heller ikke. Jeg har ikke mulighed for at sætte et internt floppy drv i men der er lidt forkellige porte at vælge mellem.

Der er en Com port (RS232C) så er der en lpt (Printer) og en PS/2 (Mouse/KeyPad) så er der en meget bred en ca. 8cm (bus, så er der hvad jeg tror er en PCMCIA og en lille en som jeg aldrig har set før. Navnene i parantes er hvad der står på computeren.

Den gik helt amok mens jeg skrev ovenstående, den slukkede for at tænde igen lidt efter så talte den lige ram og slukkede igen, nu gør den det tredje gang, næh, nu kom der bare lys i skærmen så slukkede den igen!
Avatar billede -xerox- Nybegynder
28. januar 2003 - 22:31 #15
Nu gjorde den det igen, lige tænder og tæller ram for at slukke igen!
Avatar billede -xerox- Nybegynder
28. januar 2003 - 22:33 #16
Nu startede den igen og talte ram og nu står den og fortæller at jeg skal putte en diskette i!
Avatar billede -xerox- Nybegynder
28. januar 2003 - 22:34 #17
Så slukkede den!
Avatar billede -xerox- Nybegynder
28. januar 2003 - 22:36 #19
Det får mig til at tænke på Bon Bon reklamen fra fjernsynet. Quote: "En gang til" He he.

Ej spøg til side, virker det ikke mystisk?!?
Avatar billede -xerox- Nybegynder
28. januar 2003 - 22:37 #20
Så startede den lige, for at slukke med det samme igen!
Avatar billede -xerox- Nybegynder
28. januar 2003 - 22:39 #21
Så starter vi, tæller ram kommer med fejlkoder, skal trykke F1, skal putte disk i drev.
Avatar billede fromsej Praktikant
28. januar 2003 - 22:42 #22
Prøv at lægge den største hammer du ejer lige ved siden af dyret , det kan være det får den på andre tanker.
Umiddelbart vil jeg tro det er en hardware fejl , de 3 cifrede tal har en mening , jeg ved bare ikke hvilken. :(
Avatar billede -xerox- Nybegynder
28. januar 2003 - 22:44 #23
Den kører endnu.

Det ligner mest http://www.gruftie.net/ibm/servicepac.de.ibm.com/eprmhtml/epr2b/f4836.htm

Jeg har kun lige haft bundpladen pillet af kort!
Avatar billede -xerox- Nybegynder
28. januar 2003 - 22:48 #24
Apopros hammeren, kan det være den er jaloux fordi jeg sidder ved den stationære??

Ej, nu er jeg vist træt!
Avatar billede -xerox- Nybegynder
28. januar 2003 - 22:50 #25
Den har vist 40MB hdd!
Avatar billede -xerox- Nybegynder
28. januar 2003 - 22:53 #26
Det er garanteret denne her http://www.gruftie.net/ibm/servicepac.de.ibm.com/eprmhtml/epr2b/f4834.htm

For jeg har lige fundet en label hvor der står: Type 8533-013 og så et serienummer!
Avatar billede backside Nybegynder
28. januar 2003 - 23:06 #27
Ok, så er det den "store" model med floppy jeg har.  *GG*
Det er denne her:
http://www.gruftie.net/ibm/servicepac.de.ibm.com/eprmhtml/eprm2/f3222.htm
Avatar billede fromsej Praktikant
28. januar 2003 - 23:11 #28
Hvis det er den , så er der en external floppy port (8),men hvad der passer i den er et godt spørgsmål.
Jeg har et 5 1/4" drev liggende et eller andet sted , tror jeg men hvis man ikke kan sætte det til er det ligemeget.
Nu er jeg også træt.*S*
Avatar billede backside Nybegynder
29. januar 2003 - 08:46 #29
Du kan jo også købe et drev til parallel porten.
Det kan vel ikke koste mere end 600 - 800 kroner.  ;)
Avatar billede fromsej Praktikant
29. januar 2003 - 11:29 #31
Avatar billede -xerox- Nybegynder
29. januar 2003 - 12:23 #32
Det er i denne rækkefølge de kommer, de kommer i samme rækkefølge hver gang.

Er det skidt??

601 Diskette power-on diagnostics test failed
161 System options error (run setup) - battery failure

163 Date and time not set - run setup (F1)
Avatar billede backside Nybegynder
29. januar 2003 - 12:27 #33
-xerox->> Du er simpelthen nød til at få fat i et diskettedrev.
Du kommer ingen vejne uden det.
Avatar billede fromsej Praktikant
29. januar 2003 - 12:29 #34
Det er meget skidt. :(
Som jeg tolker det er det dit bundkort og muligvis dine RAM der er stået af , så der er nok kun hammeren , for at få lidt afløb.*S*
Jeg tvivler på det kan betale sig at reparere på den , men jeg har ingen idé om hvad det vil koste.
Avatar billede backside Nybegynder
29. januar 2003 - 15:10 #35
Jeg tror ikke at det ud fra det der er hardware fejl.
Avatar billede fromsej Praktikant
29. januar 2003 - 15:13 #36
Det kan selvfølgelig være batteriet i bundkortet.
Kan man ikke med lidt god vilje kalde det hardware?*G*
Avatar billede backside Nybegynder
29. januar 2003 - 16:56 #37
Jo, men min førnævnte har givet samme fejl. Jeg fik gang i den uden at skifte batteriet.
Men jeg har jo også et floppydrev.
Avatar billede backside Nybegynder
07. februar 2003 - 14:20 #38
Er det ved at være lukketid?
Avatar billede -xerox- Nybegynder
07. februar 2003 - 14:31 #39
Det ville da være en ide.

fromsej> Lav lige et svar så får dig og backside point'sne til deling!
Avatar billede fromsej Praktikant
07. februar 2003 - 14:32 #40
Svar.*S*
Avatar billede backside Nybegynder
07. februar 2003 - 14:35 #41
Nu får jeg en 164 på min ved opstart.
Men den kører fint.(fint og fint er vel så meget sagt med sådan en) ;)
Hvorfor smider man ikke det gamle l*rt ud?
Svært at give slip.....*G*
Avatar billede fromsej Praktikant
07. februar 2003 - 14:36 #42
Takker , fandt du en løsning?
Avatar billede backside Nybegynder
07. februar 2003 - 14:36 #43
Takker for point.  ;)
Avatar billede -xerox- Nybegynder
07. februar 2003 - 18:01 #44
Nej, jeg har ikke gundet ud af noget. Det tror jeg heller ikke jeg kommer til. Den ryger nok snart ud.
Avatar billede Ronny85 Praktikant
10. marts 2003 - 11:20 #45
Hejsa. Jeg har haft det samme problem. Det er harddisken der sidder løst eller har løst forb.