Avatar billede bondonos Nybegynder
09. marts 2003 - 22:43 Der er 14 kommentarer

spil crasher

Jeg har et problem med mine spil som går ned efter ca. 15 minutters spilletid. Herefter havner jeg ude på skrivebordet. Jeg har WinXP og Geforce3 med nyeste driver og har ikke haft lignende problemer før. Jeg har prøvet systemgendannelse hvilket ikke hjalp. Hjælp mig?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
09. marts 2003 - 22:52 #1
Prøv en ældre driver!

Jeg havde samme problem en overgang og det hjalp at skifte driver - skift i det hele taget alle drivere, der er i forbindelse med spil, såsom til lydkortet...
Avatar billede pissed_squirrel Nybegynder
10. marts 2003 - 01:09 #2
Evt. prøv at opdatere Windows med alle de opdateringer der muligvis er tilrådighed, og installer DirectX9 hvis det ikke allerede er installeret....

Det kunne løse en masse problemer !

Hvilke spil er det vi snakker om ??
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. marts 2003 - 14:15 #3
Og lidt data omkring maskinen - det kunne være varmeproblemer... Jeg hælder dog stadig mere til korrupte systemfiler eller/og drivere.

Smid XP-CD'en i drevet og gør følgende:

start => kør => skriv "sfc /scannow"

Så bliver din 'puter scannet for evt. beskadigede systemfiler, der kan påvirke maskinens stabilitet.
Avatar billede bondonos Nybegynder
16. marts 2003 - 23:39 #4
Hej drenge tak for de mange gode bud. Desværre er det endnu ikke lykkedes mig at løse problemet. Jeg har ellers prøvet med en ældre grafikdriver, ligeledes med de nyeste driver til grafik og bundkort, directX9, men alt sammen uden held. Jeg har dog snakket med en computerforhandler der sagde at det var et generelt problem ved nogle af AMD's processorer (jeg har en athlon 1800+) og han anbefalede mig at downloade en patch der skulle kunne løse problemet. Patchen skulle kunne findes på www.amd.com og skulle hedde "crash to desktop patch" (ctdp), men jeg kan simpelthen ikke opspore den. Er der nogen der har hørt om patchen, om den virker og evt. hvor jeg kan finde den.
Avatar billede bondonos Nybegynder
16. marts 2003 - 23:42 #5
Forøvrigt bliver jeg i de fleste spil sendt direkte ud på skrivebordet, men i Splinter Cell sender windows følgende fejlmeddelelse "IRQL not less or egual". Ved ikke hvad det betyder!!!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
17. marts 2003 - 14:54 #6
Jeg fandt en patch, der skulle afhælpe lignende problemer - de har dog intet med CPU'en at gøre...

http://files.tweakers.net/Q321178_WXP_SP1_x86_ENU.zip

Denne skulle være en AMD-patch, men jeg kan ikke finde ret meget info om den - installér på egen risiko!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
17. marts 2003 - 14:57 #7
Hvilket bundkort er din maskine forresten udstyret med?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
17. marts 2003 - 15:25 #8
Fik lige et tip fra en kammerat, som er brugbart hvis du ikke afspiller DVD-film på din PC'er :o)

Find denne fil i systemmappen:
ac3audio.ax

Det er et audio-codecs som benyttes under DVD-afspilning, men kan forårsage CTD (Crash To Desktop) i nogle spil!

Omdøb filen til et eller andet (eller flyt den over i en anden mappe) og prøv så igen...
Avatar billede bondonos Nybegynder
17. marts 2003 - 16:00 #9
jeg kan desværre hverken finde siden "www.files.tweaker.net..." (siden vil ikke vises) eller filen ac3audio.ax. Sidstnævnte har jeg sågar prøvet at søge på i "søgefunktionen", men uden resultat.
Med hensyn til mit bundkort så hedder det "KT3 ultra (via kt333 chipset based)"
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
18. marts 2003 - 11:23 #10
Damn - jeg tjekkede ellers om filen kunne downloades!

Men prøv så at afinstallere grafik-, lyd- og chipsetdriverne. Genstart og installér dem i denne rækkefølge:

Via 4i1
Grafik
Lyd

http://www.tweakup.dk/fil_arkiv/9dda7775dddef4415ae8c2f730b081d5/filelib/chipset/via/VIAHyperion4in1446vp6.exe

http://www.tweakup.dk/fil_arkiv/9dda7775dddef4415ae8c2f730b081d5/driverlib/fisk/nvidia/23xx/WIN2000_XP_2312_.EXE

Denne patch aktiverer AGP 4x i XP - måske en mulighed inden ovenstående udføres?

http://www.tweakup.dk/fil_arkiv/9dda7775dddef4415ae8c2f730b081d5/filelib/chipset/viaagp4xon.zip

Jeg går ud fra, du har ladet maskinen klare tildeling af IRQ-adresser selv?
Avatar billede bondonos Nybegynder
18. marts 2003 - 22:34 #11
hej igen kreidlerhansen og tak for din tålmodighed med mig. Jeg har netop forsøgt mig med dine seneste bud, både med AGP patchen og installering af drivere i nævnte rækkefølge, men stadig uden succes. Med hensyn til IRQ-adresser så ved jeg slet ikke hvad det er, men jeg har ikke selv tildelt IRQ-adresser. Jeg tror dog måske det kan have noget med det at gøre, da jeg indimellem når jeg spiller, istedet for at blive smidt ud på skrivebordet, får følgende stopfejl:
"DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"
Er det måske fordi der er problemer med IRQ-adresserne?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
19. marts 2003 - 01:48 #12
Hmmm... Det tyder jo på en IRQ-konflikt (kan ikke rigtig forklare hvad det egentlig går ud på :o)

Hvis du har installeret et netkort, så prøv at pille det ud - så vidt jeg har forstået, er det netop netkort, der skaber sådanne problemer!

Her er endnu en mulighed:

http://www.jsiinc.com/SUBM/tip6000/rh6045.htm

Tilsyneladende er XP kritisk med RAM-klodsernes fabrikat og det kan også være grund til dette problem!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
19. marts 2003 - 01:51 #13
Hmmmmmmm... Efter en søgning på google.com, tror jeg endnu mere på, det er et netkort, der skaber problemer!

Har du tilfældigvis et 3com installere, mon?

Åh-ja, forresten - ingen grund til at takke for min tålmodighed :o) Jeg synes det er sjovt at hjælpe andre og jo mere mærkelige problemer jeg kan løse, des bedre *G* I øvrigt skal du ikke takke før vi har fundet en løsning ;o)
Avatar billede tophat Nybegynder
19. marts 2003 - 03:37 #14
søg under styresystemer=>>workstation på LESS OR EQUAL der er 74 lignende
fejlmddelelser, håber der er noget du kan bruge.