Avatar billede mccrack.dk Nybegynder
17. maj 2003 - 12:35 Der er 1 løsning

Hjælp til SQL-forespørgsel

Jeg har følgende tabeller:

CREATE TABLE vaerelse
(
  nr INT(5) NOT NULL PRIMARY KEY,
  doegnPris INT(5),
  antalPersoner INT(10),
  altan ENUM('True','False'),
) TYPE = InnoDB;

CREATE TABLE reservation
(
  reservationsId INT(5) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY,
  startDato DATE NOT NULL,
  slutDato DATE NOT NULL,
  dato DATE NOT NULL,
  kundeTlf INT(15) NOT NULL REFERENCES kunde (tlf) ON UPDATE CASCADE,
  lokaleNr INT(5) NOT NULL REFERENCES vaerelse (nr) ON UPDATE CASCADE,
  type VARCHAR(50),
) TYPE = InnoDB;

CREATE TABLE udlejning
(
  udlejningsId INT(5) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY,
  startDato DATE,
  slutDato DATE,
  kundeTlf INT(15) NOT NULL REFERENCES kunde (tlf) ON UPDATE CASCADE,
  lokaleNr INT(5) NOT NULL REFERENCES vaerelse (nr) ON UPDATE CASCADE,
  type VARCHAR(50),
  aktiv ENUM('True','False'),
) TYPE = InnoDB;

Jeg skal have lavet en forespørgsel som retunerer alle ledige værelser. Dvs. at alle associerede udlejninger til værelset skal have en slutDato som er større eller lig med dags dato (udlejning.slutDato > = '2002-05-17') og dags dato ikke må være mellem startDato og slutDato for alle associerede reservationer ('2002-05-17' NOT BETWEEN reservation.startDato AND reservation.slutDato). Håber nogen kan hjælpe her ;-)
Avatar billede mccrack.dk Nybegynder
18. maj 2003 - 15:24 #1
Har selv fundet løsn.