Avatar billede 3131 Nybegynder
08. juni 2003 - 17:20 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

BlueJ opgave

Hej

Jeg er nybegynder i Java og er blevet forvirret over en opgave jeg sidder med så jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig igang.

Jeg får at vide at jeg har 4 brevkategorier, dem skal jeg gerne have frem, men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal gøre det.

Skal der kun være en klasse(brev) hvor jeg så definerer de 4 typer eller hvordan gør jeg?

Selve systemet skal bruges til at beregne porto ud fra brevets vægt og destination.
Avatar billede dotcom1 Nybegynder
08. juni 2003 - 17:24 #1
Ligner meget dette spørgsmål... http://www.eksperten.dk/spm/361739 :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2003 - 17:25 #2
Du er ikke den eneste med den opgave. En af dine holdkammerater (formoder
jeg) har allerede stillet adskillige spørgsmål angående den.

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2003 - 17:26 #3
Jeg synes at du skal lave en abstrakt basis-klasse Brev og så 3 afledte
klasser StandardBrev, StorBrev og MaxiBrev.

Og evt. supplere med en factory til at lave den rigtige type brev med.
Avatar billede 3131 Nybegynder
08. juni 2003 - 17:28 #4
Ok tak,
Avatar billede 3131 Nybegynder
08. juni 2003 - 17:29 #5
Undskyld jeg spørger men hvad et factory.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2003 - 17:31 #6
En factory er en klasse med en metode til at producere objekter af
en eller flere andre klasser.
Avatar billede 3131 Nybegynder
08. juni 2003 - 17:34 #7
ok. Hvad er det nu lige en abstrakt basis-klasse det er :)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2003 - 17:37 #8
En basis klasse er en klasse som andre klasser arver fra.

En abstract klasse er en klasse som har en eller flere abstrakte
metoder.

En abstrakt metode er en metode som kun er erklæret i en basis-klasse
men som skal implementeres i en afledt klasse for at den kan instantieres.
Avatar billede 3131 Nybegynder
08. juni 2003 - 17:39 #9
Vil det sige at det jeg har skrevet i denne kode er forkert?

import java.util.*;
/**
* Letter information what kind of letter are we dealing with defined by length,
* width, thickness and weight.
*
* @author (your name)
* @version (a version number or a date)
*/
public class Letter
{
    // instance variables
    private int length, width, weight;
    private double thickness;
    private String country;
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2003 - 17:44 #10
Ikke nødvendigvis - men det er ikke hvad jeg foreslog ovenfor.

Men du kan også godt gøre det. Så laver du en storklasse som har
hele funktionaliteten.
Avatar billede 3131 Nybegynder
08. juni 2003 - 17:45 #11
ok, puha jeg syntes det er svært det her, ikke det med portoen men det første
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2003 - 17:48 #12
Prøv evt. at læse lidt på de spørgsmål og svar som din holdkammerat har fået/stillet.
Avatar billede 3131 Nybegynder
08. juni 2003 - 17:49 #13
Ok det vil jeg gøre tak for hjælpen. Det kan være jeg vender tilbage senere på aftenen. :)
Avatar billede 3131 Nybegynder
08. juni 2003 - 18:05 #14
Så er jeg her igen, med et hurtigt spørgsmål, hvis jeg nu ville forsætte med koderne som jeg har skrevet altså for en storklasse hvordan skal jeg forsætte? Det er der jeg er mest i tvivl om.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2003 - 18:08 #15
Det var nok en god ide at kigge lidt på en metode til at beregne porto.

Det er jo ret centralt for breve.
Avatar billede 3131 Nybegynder
08. juni 2003 - 18:09 #16
ok tak igen