Avatar billede ixxus Nybegynder
10. juni 2003 - 14:38 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Skal finde en lav køler til en Barton 2500+

Jeg har et miniATX kabinet og bundkort, hvor jeg har placeret en Barton 2500+ processor. Problemet er bare at CD-ROM-drevet stikker en trediedel ind over processoren ca. 6,3 cm oppe.

Det giver jo visse forbehold i valget af køler.

Jeg har prøvet en SmartCooler 1171T fra Studiedata, men den kan ikke køle den længere ned end til 77 grader (uden belastning), hvilket er lidt for lidt. Det var en 1U køler hvilket gjorde at der var mere plads i kabinettet mellem køler og cd-rom'en

(Kabinettet er et Yeong Yang YY-A102: http://www.yeongyang.com/)
Jeg har monteret en 60mm Papst fan på bagsiden for at suge varm luft ud.

Jeg har ringet lidt rundt og er blevet foreslået følgende blæsere:
GlacialTech AMD Silent Breeze, 54mm høj (MM-data, M-E)
Q-Tec Model 13227, højde ukendt men lav (Midt Data)

Nogen der kan anbefale mig noget, måske endda nogle andre modeller? Den skal helst være så støjsvag som muligt.
Avatar billede ixxus Nybegynder
10. juni 2003 - 14:44 #1
Er også blevet anbefalet en:
ThermalTake Silent Viking+ (SHG)
Men har heller ikke kunnet finde ud af præcis hvor høj den er.
Avatar billede tobias28 Praktikant
10. juni 2003 - 14:45 #2
http://www.multitech.dk/mysqlshop/varedetalje.asp?varenr=CPU962

denne er 6,1 cm høj ifølge deres mål på siden og kan køle 3000+ samt har kun en noiselevel på 20 dB....

noget du kan bruge?
Avatar billede tobias28 Praktikant
10. juni 2003 - 14:46 #3
og så er den billig
Avatar billede ixxus Nybegynder
10. juni 2003 - 15:41 #4
Måske, men jeg ville gerne finde en der var lidt lavere... så der er sikret lidt lufttilførsel til køleren... det er jo begrænset hvad der kan komme forbi 2mm...
Avatar billede tobias28 Praktikant
10. juni 2003 - 15:46 #5
rigtigt....var det så ikke nemmere at købe et nyt kabinet
Avatar billede skrewz Nybegynder
10. juni 2003 - 15:47 #6
Kig på billedet. Ser det ikke ud som om at der er plads udenom centeret (motoren)?

Jeg ser: "important height" til at være lige under 6 centimeter. Men er der ikke plads til at suge luft ind, alligevel?
Avatar billede tobias28 Praktikant
10. juni 2003 - 15:49 #7
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juni 2003 - 15:50 #8
har du ikke mulighed for at flytte dit cd-rom drev?
Avatar billede ixxus Nybegynder
10. juni 2003 - 18:47 #9
Dannyboyd> Nej, det kan desværre ikke flyttes...
tobias28> Har faktisk overvejet at købe et andet kabinet...
Måske som Skrewz antyder, at arctic coolings Slim Silent Pro køler godt kan bruges alligevel...
Avatar billede skrewz Nybegynder
10. juni 2003 - 19:24 #10
Prøv at spørge butikken, som sælger Artic Cooling superduper-tingen?
Avatar billede skrewz Nybegynder
10. juni 2003 - 19:25 #11
Iøvrigt.... Jeg ville have købt den køler under alle omstændigheder... Passer den ikke, så på med en dremel og et diamantskærehoved, indtil den passer. :D
Avatar billede isojumper Nybegynder
11. juni 2003 - 06:04 #12
Jeg kan kun anbefale GlacialTech Silent Breeze, som jeg selv benytter til min 2400+. Den køler bedre end in-a-box-kølere, og er stort set lydløs, da den kun kører omkring 2000rpm.
Hvorfor den er bedre end tilsvarende kølere i samme klasse er uvist, men dog et faktum. Se her: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/03/09/8508169
Avatar billede ixxus Nybegynder
11. juni 2003 - 10:05 #13
Ok... Ja GlacialTech'en får rimelig med ros i testen...
Avatar billede ixxus Nybegynder
11. juni 2003 - 10:07 #14
skrewz> Jeg ringede og snakkede med Multitech, og de mente at blæseren skulle have 51mm fri ovenover sig, for at sikre airflow'et... os så duer den i hvert fald ikke :-(
Tror valget falder på Silent Breeze
Avatar billede ixxus Nybegynder
12. juni 2003 - 09:52 #15
Jeg har bestilt en GlacialTech Silent Breeze, så får jeg at se hvordan den passer ind i det lille kabinet :-)
Tak for jeres input.