Avatar billede beta Nybegynder
29. juni 2003 - 15:38 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Køb af hus uden ejendomsmægler.

Jeg har et (række)hus på hånden fra først i 60'erne, som der er mulighed for at købe uden at der er ejendomsmægler på (for at spare de penge), men er der en som enten kender til dette, eller har link til hvor der kan læses om hvilke forholdregler man skal/bør stille sig?

Her tænker jeg f.eks. på at der jo skal en advokat på, og hvad med en tilstands-rapport, kan man få det når der købes uden at der er indblandet en ejendomsmægler i købet, og kan man stadig stille den tidligere ejer til ansvar hvis der er skader af grov karakter på huset ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. juni 2003 - 15:43 #1
Det lyder nu mere som om du har brug for en ejendomsmægler ;)
Men selvfølgelig kan man uden.
Avatar billede peet-49 Novice
29. juni 2003 - 16:05 #2
Det er billigere, at bruge ejendomsmægleren, end en sagfører og du skal bruge een af delene til det endelige skøde.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juni 2003 - 16:51 #3
Du bør altid have en dygtig håndværker med, når du køber et hus.

Læs: http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200107181728_8874_3b55ab1ace55b.html&art_id=b83c6c99b92cffacadd14eccfb9d3b77&type=a

/per
Avatar billede halifax Nybegynder
30. juni 2003 - 01:01 #4
Ejendomsmægler er "sælgers mand" selv om de helst vil sige det modsatte. Fakta er, at det er sælger, der fra begyndelsen kontakter en mægler, når huset skal sælges, og det er sælger, der betaler mæglersalæret. Køber kan godt undvære mægler.
I andre forhold kan køber og sælger sagtens finde ud af det uden indblanding af en mægler (køb af bil eller en skjorte) og "onde tunger" kalder ofte ejendomsmæglere for "snyltere" på hussælgerne = deres salær er skyhøjt.
Du bør kunne forhandle en "rabat" hos sælger, når han sparer mægleren.

Tilstandsrapporten skal sælger stå for. Den er jo til for at beskytte ham, så du ikke indtil 20 år efter købet kan komme og gøre fejl- og mangelkrav gældende, såfremt de er afdækket i rapporten.
Men rapporten i hånd kan (bør) du tegne en ejerskifteforsikring til dækning af, at der alligevel skulle vise sig fejl på ejendommen.

Disse forhold skal du drøfte med din advokat, som du alligevel skal have til at gennemgå handlens vilkår i slutseddel/skøde.

Og så kan du som allerede nævnt få en håndværker, du har tillid til, til at gennemgå ejendommen. På den anden side - hvor nødvendigt er det, når der alligevel skal udarbejdes tilstandsrapport. Det må du gøre op med dig selv og din økonomi.
Uden ansvar.  :)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. juni 2003 - 06:58 #5
En tilstandsrapport er stort set ikke ret meget værd, og derfor er det en god idé
at få en håndværker til at se ejedommen igennem. Du kan nemlig ikke
plukket håret af en skaldet. Hvis den tidligere ejer er død eller gået personlig
konkurs, så skal du ikke regne med at han betaler for de skjulte skader.

Læs mere om ejerskifteforsikringen: http://www.pengenyt.dk/juni2003/pdf/tegning_af_ejerskifte.pdf

Der er nemlig både fordele og ulemper. Ulempen er nemlig at den er
meget dyr, og sælger kun skal betale halvdelen af forsikringen for de første
5 år. Og en nem måde for sælger til at fraskrive sig et 20 årigt ansvar på
bygningen.

Hvis håndværkeren ser en begyndende alvorlig skade ==> Køb et andet hus.

/per
Avatar billede beta Nybegynder
02. juli 2003 - 14:01 #6
Tak for jeres svar, jeg må sige at der er rigtig meget som man skal sætte sig ind i! Sælger vil slå "halv skade" af, så udgiftet bliver delt i to til ejendomsmægler...lige før det skulle overvejes, selv om det drejer som om en del kroner...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juli 2003 - 14:05 #7
Du/I skal sørge for at få en "har fundet køber" pris hos ejendomsmægleren,
da de ikke skal bruge tid og penge på annoncering og fremvisning. Sørg
også for at spørge flere om deres pris, og hvad det så er de tilbyder at
gøre for jer.

Ja, jeg læste forkert - troede det var dig der skulle sælge. Ejendomsmægleren
er udpræget sælgers mand.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. juli 2003 - 14:35 #8
Hvis jeg var dig, så ville jeg bruge min egen ejendomsmægler.
For ejendomsmæglerne skal nemlig dele salæret i porten.

/per
Avatar billede beta Nybegynder
02. juli 2003 - 14:39 #9
Takker, der er sat 2 ejendomsmøglere på huset, for en finde ud af hvad prisen skal være, og det er mig som er mulig køber. Var ikke klar over, at dervar noget som hed "har fundet køber pris", det vil jeg undersøge nærmere.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juli 2003 - 14:42 #10
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. juli 2003 - 15:45 #11
Velbekomme! :-)

Har du fået de oplysninger du skulle bruge?

/per
Avatar billede beta Nybegynder
03. juli 2003 - 17:21 #12
Ja, tak for svarene, jeg er dog stadig lidt "rundtosset" over at der er så mange ting forbundet med at købe et hus....
Avatar billede halifax Nybegynder
03. juli 2003 - 18:00 #13
Er lidt nysgerrig. I hvilken by eller landsdel handles uden om ejendomsmægler? Tror godt du kan oplyse det uden at sige for meget.
Årsag: Har netop hørt om en sælger som vil forsøge med samme fremgangsmåde, så det er måske slet ikke så ualmindeligt endda.
Avatar billede beta Nybegynder
06. juli 2003 - 15:09 #14
Huset er beliggende i Odense, men jeg valgte at sige fra, da prisen blev vurderet til 200.000 over ejendomsværdien, og så syntes jeg at huset kom op i en forkert prisklasse. Huset havde nogle gode muligheder, men jeg havde håbet/forventet at 'over-prisen' var på max. 50-75000kr.

Mange tak for jeres svar!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
06. juli 2003 - 18:15 #15
Velbekomme! Det lyder også voldsomt, for det svarer til at du skal betale 200.000 under bordet for en andelslejlighed.

/per
Avatar billede CasperJDK Nybegynder
14. februar 2013 - 16:18 #16
Du kan godt sælge hus uden en ejendomsmægler, så så vil jeg råde dig til at bruge en avokat. Det er uden tvivl meget vigtigt at alle papirerne på det bliver ordnet, og det kan en normal dansker ikke finde ud af.

Eventuelt læs mere på www.infomaegler.dk - der har jeg læst en del om det, på forsiden.