Avatar billede el-prebsi Nybegynder
02. juli 2003 - 15:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Frame buffer (VESA)

Hej

Er det muligt at opsætte en evt. VESA frame buffer på FreeBSD ligesom man har mulighed for det i Linux. Det kunne være fedt hvis min prompt blev pæn på min TFT-skærm :)

Og hvis det er muligt, vil jeg selvfølgelig gerne have en "guide".

Mvh / Preben
Avatar billede darth.vader Nybegynder
17. juli 2003 - 15:00 #1
Ved ikke lige hvad du er ude efter, min prompt ser ret pæn ud på TFT, men
prøv 'man vidcontrol'.
Kan evt. sættes permanent i rc.conf -> allscreens_flags="<your config here>"
F.eks. ændring af font og/eller antallet af linier på skærmen ?
Avatar billede signout Nybegynder
06. december 2003 - 16:34 #2
Selvfølgelig kan du det.
du skal have 'OPTIONS VESA' i din kernelconfig, lave en ny kerne og derefter kan du med 'vidcontrol -i mode' se hvilke modes du kan skifte til - incl VESA modes.
Avatar billede el-prebsi Nybegynder
07. december 2003 - 20:29 #3
Ok, du må meget gerne lige forklare lidt om hvordan jeg gør det - er overhovedet ikke god til BSD og aner knap hvordan jeg compiler kernen og hvordan jeg sætter den op. Jeg har hørt der kun er en konfigurationsfil uden menu-system som f.eks. i linux.

Hvad med OpenBSD, NetBSD? Er der mulighed for det der?
Avatar billede signout Nybegynder
07. december 2003 - 22:54 #4
Ingen anelse om hvordan du gør på Open eller Net.
På FreeBSD skal du gå ind i /usr/src/sys/i386/conf
kopier GENERIC til minkerne
ret i filen og tilføj en linie med 'OPTIONS VESA'
gå til /usr/src
skriv 'make buildkernel KERNCONF=minkerne'
herefter 'make installkernel KERNCONF=minkerne'
reboot
Avatar billede el-prebsi Nybegynder
08. december 2003 - 20:28 #5
Ok, jeg vil prøve i Net/Open-BSD - det er det jeg bruger for tiden...

Takker for et godt svar!
Avatar billede el-prebsi Nybegynder
08. december 2003 - 20:28 #6
Btw. hvor finder jeg "OPTIONS"-muligheder til kernen?
Avatar billede signout Nybegynder
08. december 2003 - 22:53 #7
i /usr/src/sys/i386/conf/LINT