Avatar billede mischel Nybegynder
04. juli 2003 - 04:36 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Geninstallation af windows 98?

Hvad gør man, hvis computeren fryser når man vil genstarte den?

Computeren viser somme tider en blå skærm, hvor den siger at der er sket en alvorlig fejl og windows 98 cd -en skal sættes i.

Forleden da den skulle genstartes kunne dette kun ske i fejlsikker tilstand. Derefter kunne den genstartes i normal tilstand, efter at den havde lavet reparationer på sig selv.

Vi satte windows 98 cd -en i og den installerede oven i det gamle program. Det tog ca en time. Da computeren skulle genstartes frøs den!

Vil det hjælpe at fjerne windows 98 fuldstændigt vha. tilføj/fjern, og så installere den på ny? Hvordan gør man, og er der nogle ting man skal passe på?
Avatar billede roenving Novice
04. juli 2003 - 05:22 #1
Prøv først at checke din harddisk helt ud ...

Ofte set problem ihvertfald, så kør en fuld Scandisk på den med overflade-check og hele svineriet ...

Den skulle findes under programmer-->tilbehør-->systemværktøjer , hvis du da ikke har valgt den fra ved at bruge standard- eller minimum-installation

-- så kan det være du skal installere den fra indstillinger-->kontrolpanel-->tilføj/fjern software-->windows-installation-->tilbehør

Overflade-checket er dog noget som tager tid -- og husk at slå en evt. screensaver fra imens ...

Hjælper det ikke kan du lige forsøge det ekstra trick med harddisk-sundheden, som en defragmentering er -- ikke så meget for at få den sidste ½ promilles hastighed med, som sådan noget giver, men for at provokere systemet til at være på på alle aktive dele af harddisken ...

Når det så ikke hjælper, så ...

Dø Windows dø -- og styresystemet kan ikke 'afinstalleres' som andre programmer, men du kan efter en dos-genstart prøve med en soft udgave nemlig at køre installationen med en anelse anderledes indstillinger ...

-- det lyder dog som om du allerede har prøvet den løsning, og så hedder næste løsning:

Slet windows-mappen (også fra DOS) -- det betyder desværre, at du mister alle indstillinger og skal geninstallere stort set alt, du har på computeren -- næsten den eneste grund til at du skal prøve alt andet før !-)

Næstsidste skud i bøssen er at fjerne al logisk information fra harddisken (i praksis ihvertfald) med en fdisk og derefter formattere den og geninstallere ...

Før du griber til de drastiske udgaver skal du selvfølgelig lave en backup af dokumenter og alt sådan noget, men alene det alvorligt rigtigt er så omfattende en opgave at lave ordentlig, at jeg zq ikke gider andet end at finde dokumenter og egne oprettede mapper frem og så skrive dem ned på en skive ...

hth -- og at du ikke har brug for at sætte dig ind i fdisk ...
jes
Avatar billede roenving Novice
04. juli 2003 - 05:25 #2
Hov, der selvfølgelig også et sidste skud i bøssen, som hedder hent en kammerats computer, som er næsten helt ens og prøv at låne hans smådele inde i computeren en for en: RAM-hukommelse, harddisk, evt. grafikkort osv.

Hvis noget af det hjælper ved du jo hvad der fejler og så hedder det lodret arkivering og en tur til forhandleren ...
Avatar billede roenving Novice
04. juli 2003 - 05:26 #3
-- og hjælper det ikke hedder det også en tur til forhandleren ...
Avatar billede boris Mester
04. juli 2003 - 07:25 #4
Blue screen of death har drevet mange til vanvid, men Windows 98 behøver ikke at virke så elendigt.
Det kan meget vel være hardware fejl, som kan løses ved at fjerne eller flytte lydkort, netkort, modem osv. Ellers er det sansynligvis konfliker mellem installerede programmer og drivere. Du kan så forsøge at afinstallere så meget som muligt.
Hvis problemet er hardware, vil du få de samme problemer, når du geninstallerer.
Hvis du vil geninstallere Windows uden at formatere, så skal du anbringe Windows et andet sted end det gamle, f.eks. c:\vinduer i stedet for c:\windows.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
04. juli 2003 - 07:55 #5
Inden du sletter eller flytter Windows, så prøv først at lade Windows erstatte filer.

1)Lav backup
2)omdøb win.com filen i C:\windows til win1.com
3)Start derefter Windows installationen igen
4)Når Windows spørger efter installations biblioteket skriver du windows
5)Maskinen erstatter alle Windowsfiler som er korrupte, men bibeholder dine registry informationer, således at alle informationer og programmer stadig fungerer.

Andy
Avatar billede summer Mester
04. juli 2003 - 11:16 #6
Inden du helt panikker, vil jeg nu lige tjekke om ikke der er blevet slettet nogle vitale filer. Det gør du i Start -> Kør -> sfc - Scan for ændrede eller beskadigede filer. Hvis du nu mangler en systemfil, kan du gendanne den her fra.
Hvis du vil lave en scandisk med overfladescanning, er det nemmeste at gøre det fra dos. Genstart med Ctrl-tasten nede vælg pkt.5 Kun kommandoprompt. Når den er fremme skriver du scandisk/surface - hvis du kun vil have en alm. scandisk, skriver du scandisk/all
Fra samme dos-prompt, kan du også skrive scanreg/restore Her for du mulighed for at reinstallere en fejlfri backup af systemfilerne, med mindre dine problemer ligger før de tilgængelige datoer
Avatar billede mischel Nybegynder
05. juli 2003 - 04:13 #7
Tak for jeres forslag.

Men, det virker ikke helt enkelt på mig dette her.  :-)

Hvordan finder jeg win.com filen i C:\windows?

Hvordan gendanner jeg en systemfil der mangles?

Hvis jeg fjerner hele windowsmappen kan jeg så umiddelbar geninstallere den igen uden problemer? De andre programmer og personlige mapper forbliver vel intakt på computeren? :-((
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
05. juli 2003 - 05:10 #8
>Men, det virker ikke helt enkelt på mig dette her.  :-)

Det kan jeg godt forstå. Vi anbefaler alle forskellige ting.

>Hvordan finder jeg win.com filen i C:\windows?

På dit C drev ligger en mappe som hedder Windows. I denne mappe ligger en fil ved navn win. Du kan ikke se det umiddelbart, men den har endelsen .com.

Højreklik medens du peger på filen, og vælg 'omdøb', så får du mulighed for at ændre på navnet.

>Hvis jeg fjerner hele windowsmappen kan jeg så umiddelbar geninstallere den
>igen uden problemer? De andre programmer og personlige mapper forbliver vel
>intakt på computeren? :-((

Ikke nødvendigvis... Windows kernen undersøger referencer i registreringsdatabasen.
Avatar billede boris Mester
05. juli 2003 - 17:21 #9
Du behøver ikke at fjerne den gamle Windows mappe først. Hvis du installerer i en ny mappe med et andet navn, holder den gamle Windows mappe op med at fungere. Bagefter kan du så slette den gamle. Det er rimeligt enkelt.
Hvis du gør det, kan du ikke forvente, at installerede programmer fungerer uden at blive geninstalleret, men du kan til gengæld forvente, at dine forskellige dokumenter m.v. er intakte hvor de ligger.