Avatar billede oleskrogh Nybegynder
08. juli 2003 - 20:53 Der er 26 kommentarer

Problem med hjemmenetværk ml. to computere

Jeg har to (næsten ens) computere med XP prof. og de er begge på internettet via en switch. Jeg har prøvet alt for at få lavet netværk mellem dem (undtagen det rigtige) Nu skal det være! Her er lidt flere oplysninger:
Firewall er slået fra. De har forskellige navne og IP-adresser (fundet ved www.myip.dk)
Gæstekonto slået til. Jeg har kørt den indbyggede "opret netværks"-guide.
Er der forslag til hvor jeg nu skal fortsætte??
/Ole
Avatar billede bloed Nybegynder
08. juli 2003 - 20:56 #1
giv dem to forskellige ip adresser intern.
10.0.0.1 til den ene
og
10.0.0.2 til den anden.

De ip'er du ser på myip er ip'er din udbyder giver dig. Medmindre du har fast ip (skal man betale ekstra for).

Når du har givet dem forskellige ip'er så ping dem og se om der er hul igennem....
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juli 2003 - 20:56 #2
prøv at installere protokollen ipx/spx eller netbeui på begge
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juli 2003 - 20:57 #3
bloed: hvis han giver faste ip'er virker internet adgangen jo ikke
Avatar billede bloed Nybegynder
08. juli 2003 - 20:59 #4
det burde ikke være noget problem, ipen udbyderen bruger ligger i swtichen.....
Avatar billede oleskrogh Nybegynder
08. juli 2003 - 20:59 #5
Jeg har installeret protokollen ipx/spx på begge. Jeg ved ikke hvordan man giver sin computer en intern IP-adresse?
Avatar billede bloed Nybegynder
08. juli 2003 - 21:01 #6
star-instillinger-netværksforbindelser-højre klik lan forbindelse-egenskaber-dobbeltklik på tcp/ip eller internetprotokol-brug følgende ip adresse og skriv dem ind....
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juli 2003 - 21:02 #7
bloed: hvor har du den idé fra? det er næppe en lag3 switch

oleskrogh: hvis du åbner start --> kør...skriv cmd og tryk ok. Hvis så du skriver ipconfig er ip så den samme som på myip.dk?
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juli 2003 - 21:03 #8
desuden skriver han de har forskellige ip-adresser
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juli 2003 - 21:05 #9
jeg vil nok fraråde du aktiverer gæstekontoen, når du ikke har en router som beskytter netværket.
Avatar billede bloed Nybegynder
08. juli 2003 - 21:08 #10
ja udadtil.... men hvis jeg går ind på myip, har jeg ikke den samme adresse som jeg kan se på mit interne net. Det skal jeg vel heller ikke? (Medmindre jeg betaler for det) Min udbyder er
ligeglad med hvilken ip jeg har intern. min switch skal bare have den rigtige mac adresse, og derudfra får switchen en ip fra min udbyder. Hvad der sker efter switchen er min udbyder ligeglad med.
switchen skal genstartes med de nye ip numre, og så ved den hvem der er hvem og kan dermed fordele trafikken....
Avatar billede oleskrogh Nybegynder
08. juli 2003 - 21:10 #11
Den med ip'en gik ikke - så røg internetforbindelsen!
ja, ip'en er den samme med ipconfig og myip!
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juli 2003 - 21:10 #12
bloed: du er helt på vildspor men jeg gider ikke diskutere det...he's all yours.
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juli 2003 - 21:10 #13
ja, så har jeg åbenbart ret
Avatar billede bloed Nybegynder
08. juli 2003 - 21:11 #14
nej forklar endelig... det er altid rart at lære noget nyt?
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juli 2003 - 21:12 #15
bloed: skriv til mig over icq hvis det er

oleskrogh: hvordan forsøger du at tilgå pc'erne over netværk?
Avatar billede oleskrogh Nybegynder
08. juli 2003 - 21:15 #16
Fx netværksteder - vis arbejdsgruppecomputere. Den ene computer viser begge, men kan ikke komme i forbindelse med den anden ("netværksstien blev ikke fundet...") Den anden computer kan kun finde sig selv. Der er delte mapper på begge computere.
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juli 2003 - 21:17 #17
kan du lave net use t: \\pcnavn\sharenavn ?
Avatar billede oleskrogh Nybegynder
08. juli 2003 - 21:19 #18
sharenavn? hvad er det?
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juli 2003 - 21:21 #19
delingsnavn
Avatar billede oleskrogh Nybegynder
08. juli 2003 - 21:22 #20
Lidt flere oplysninger. Faktisk har begge computere to netkort. Et der sidder på bundkortet ( det har jeg deaktiveret) og så et netkort fra stofanet, som hænger sammen med switch'en og som fungerer fint til internettet, men altså ikke lokalt?
Avatar billede oleskrogh Nybegynder
08. juli 2003 - 21:23 #21
Forklar lige den der med net use lidt nærmere - skal det skrives i browseren. Jeg ved ikke om der er et delingsnavn (arbejdsgruppen hedder Mshome)
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juli 2003 - 21:25 #22
du har delt dine drev. Der valgte du et navn...det er sharenavnet. Måske er det bare det samme som selve navnet på mappen. Åbn kommandoprompt og skriv:
net use t: \\pcnavn\sharenavn
Avatar billede oleskrogh Nybegynder
08. juli 2003 - 21:27 #23
tja. Meldingen er "netværksnavnet kan ikke findes".
Jeg mener nu ikke at have delt drev, kun mapper
Avatar billede plobber Nybegynder
08. juli 2003 - 21:33 #24
Switch... Er det en router eller bare switch... og hvis det er en router.. så hvilken ???
er det en linksys så bare sæt ip til automatisk eller
IP: 192.168.1.1XX
UN: 255.255.255.0
GATE: 192.168.1.1

det skulle virke både lan og inet.. HVIS det er en linksys
Avatar billede oleskrogh Nybegynder
08. juli 2003 - 21:39 #25
Jeg tror det bare switch (det er sådan en 5 port switch fra Stofanet). Der står ikke noget om linksys i manualen.
Skal jeg virkelig gi´ op?
Avatar billede kenp Novice
08. juli 2003 - 23:02 #26
du har lagt IPX ind skriver du men alligevel smider jeg lige en guide!
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

og hvis det ikke virker så kan du jo bruge riversen´s guide til hvordan du alligevel kan sætte interne ip-adresse på så du kan lave internt netværk
http://www.riversen.dk/?id=artikler&kategori=netværk&aid=2

Alternativt kan du jo aktivere dine onboard netkort igen og så sætte et krydset kabel imellem dem!