Avatar billede kraesten Nybegynder
09. juli 2003 - 12:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Netværksadgang/rettigheder

Jeg har et lille netværk med tre computere med faste IP-adresser over en switch, som indtil for nylig har virket ganske glimrende.
Computer A har Win XP Home (DK) som styresystem og såvel da de delte ressourcer blev oprettet som nu bliver der logget på
computeren med administratorrettigheder.
Computer B har Win ME (DK) som styresystem.
Computer C har Win 98 SE (DK) som styresystem.

Problemet er nu at de delte ressourcer på computer A ikke kan benyttes af computerne B og C.
De delte ressourcer på computer A optræder i "Stifinder" på såvel computer B som computer C, men ved forsøg på adgang fremkommer følgende fejlmeddelelse:
"\\A\xx er ikke tilgængelig.
Der er ikke tilstrækkelig ledig hukommelse. Afslut et eler flere programmer".
Indbyrdes har computerne B og C ingen problemer med at udveksle filer via deres delte ressourcer.

Computer A har overhovedet ingen problemer. Alle netværkets delte ressourcer på alle computere kan ses og benyttes.
Dog optræder en mærkværdighed på computer A.
Ved forsøg på adgang til de delte ressourcer via "Stifinder" og stien "C:\Documents and settings\All Users\Delte dokumenter\xx" er der ingen problemer.
Hvis stien i "Stifinder" derimod er "Netværkssteder\Hele netværket\Microsoft Windows-netværk\Workgroup\A\xx" fremkommer
følgende fejlmeddelelse:
"\\A\xx er ikke tilgængelig.
Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse.
Der er ikke serverlager nok til rådighed til at udføre denne komando".

Som ovenfor nævnt er brugeren af computer A logget på med administratorrettigheder og skulle således ingen problemer have.

Netværkets delte ressourcer bliver ikke benyttet dagligt, så jeg har ikke en bestemt begivenhed i tankerne når fejlkilderne
skal indkredses, men jeg ved at der ikke er blevet ændret i netværksindstillingerne på nogen af de tre computere.
Alle computere er fuldt opdaterede med de relevante patches fra Microsoft og jeg kan ikke helt frigøre mig fra den tanke at
det kunne være en Windows XP opdatering, der har ændret nogen indstillinger??

Er der nogen, der har et bud på løsning af mine problemer?
Avatar billede serverservice Praktikant
09. juli 2003 - 12:58 #1
Du skal disable xp firewallen og køre guiden netværksinstallation på xp- vælge lokalt netværk med deling.
Hvilke ip adresser og subnet mask bruger du?
Avatar billede kraesten Nybegynder
09. juli 2003 - 13:17 #2
XP firewallen er ikke aktiveret, da jeg har Symantec Internet Security installeret og det er denne firewall der kører.
I denne opsætning er de to andre computere indskrevet som "betroede" under Internet-zonekontrol.
Computer A har IP-adressen 192.168.0.53
Computer B har IP-adressen 192.168.0.52
Computer C har IP-adressen 192.168.0.51
Alle med subnet-mask 255.255.255.0
Men jeg tror ike at det er sandsynligt at det har noget at gøre med en firewallproblematik, da den har været installeret i mere end et år uden tidligere at give problemer.
Jeg kan ikke se fordelen ved at køre guiden netværksinstallation, da netværket for ganske nylig har kørt ganske glimrende med de beskrevne indstillinger.
Avatar billede serverservice Praktikant
09. juli 2003 - 13:31 #3
så skal du prøve at enable guest accounten på xp . hjalp det?
Avatar billede kraesten Nybegynder
09. juli 2003 - 16:42 #4
Det vil jeg meget gerne prøve, hvor skal jeg gøre det?
(Men hvorfor skulle indstillingerne pludselig have ændret sig?)
Avatar billede kraesten Nybegynder
10. juli 2003 - 11:35 #5
Hvis du med at "enable guest accounten" mener at der ud over min egen konto (med administratorrettigheder), skal være oprettet en gæstekonto (med begrænsede rettigheder), så er der en sådan og det har der været hele tiden.
Til de, der måtte forsøge at hjælpe mig må jeg lige oplyse at jeg er på vej på en lille ferie og først kommer tilbage i næste week-end igen.
Jeg kan derfor desværre ikke afprøve de spændende løsningsforslag, der måtte komme før da, men håber at der ligger en række gode ideer klar når jeg kommer tilbage så jeg kan få løst mine problemer.
Avatar billede kraesten Nybegynder
21. juli 2003 - 22:57 #6
Problemet er løst.
Efter at have nærlæst logbogens systemafsnit med fejlmeddelelser på computer A med Windows XP faldt jeg over følgende oplysning:
"Serverens konfigurationsparameter "irpstacksize" er for lille til, at serveren kan bruge en lokal enhed. Forøg værdien af denne parameter."
Efter forgæves at have søgt på oplysninger om "irpstacksize" gennem "Hjælp og support" endte jeg efter søgning på Google på en supportside hos Symantec.
Heraf fremgår det at værdien af "irpstacksize" i Windows XP skal være decimal 15.
Ved at følge stien i registreringsdatabasen "HKEY_LOCAL_MACHINE/System/CurrentControlSet/Services/LanmanServer/Parameters" kunne jeg se at værdien kun var decimal 11.
(Hvorfor værdien var ændret i forhold til standardindstillingen ved jeg ikke, men det er antagelig sket efter installering af et nyt program, - dog ikke et Symantec-program idet "Norton Internet Security" er installeret for mere end et år siden - og altså længe før problemet viste sig).
Efter ændring af værdien til den korrekte decimal "15" og en genstart fungerede alt som det skulle.

Ovenstående forklaring blot til orientering.
Avatar billede serverservice Praktikant
22. juli 2003 - 12:45 #7
Tak for feedback
Avatar billede serverservice Praktikant
10. november 2009 - 18:29 #8
http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/177078

Jeg fandt lige den her gamle tråd ved at søge på google - og har ikke haft Norton installeret og havde heller ikke den IRPStackSize
i registry - men har tilføjet den nu.
Jeg kunne ikke mappe nye shares pludseligt ...