Avatar billede krogstrup Nybegynder
31. juli 2003 - 23:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til formular i Excel - sikkert nemt for vante Excel brugere

Jeg har af en kunde fået et Excel regneark der indeholder en ydelses-tabel for et firma der låner penge ud.

Dvs. at man udfra et lånebeløb og et antal måneder kan beregne ydelsen pr. måned.

Jeg kan se på ydelsesbeløbene at følgende formular ligger til grund for beregningen af ydelserne:

=YDELSE(D3/100;B7;-(A9+A9*G3/100))+G4

Jeg forstår overordnet set det meste af formularen, men jeg er meget i tvivl om hvad semikolon (;) betyder i formular sammenhæng.

*************************************************

Her en oversigt over hvad felterne indeholder:

D3 - Rente pr. måned pct.
Værdi: 1,98

B7 - Løbetid, måneder
Værdi: 3

A9 - Lån kr.
Værdi: 1.000

G3 - Oprettelsesgebyr pct.
Værdi: 8,50

G4 - Administration pr. md
Værdi: 25,00

************************************

Når førnævnte formular beregnes i Excel giver det følgende ydelse pr måned ved lån på kr. 1.000 med afvikling over 3 måneder:

kr. 401,08

Kan nogen forklare mig MEGET pædagogisk step-by-step hvordan formularen skal læses, således at jeg med min egen lommeregner kan nå frem til resultatet 401,08

:-)
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
31. juli 2003 - 23:13 #1
; deler parametrene...

YDELSE(rente;nper;nv[;fv;type])

renten er D3 / 100, nper er B7 (løbetid), nv er -(A9+A9*G3/100))+G4

nu ved jeg desværre ikke hvad nv og nper er men det gør de andre jo sikkert... vender tilbage omlidt
Avatar billede kabbak Professor
31. juli 2003 - 23:14 #2
Klik ind på formlen, gå op på formellinien og klik ind på ordet YDELSE
Klik så på =tegnet til venstre for formellinien, så vil funktionen dukke op.

Ved at klikke ind i de forskellige felter, er der nederst oplysninger om deres betydning.
Avatar billede jkrons Professor
01. august 2003 - 00:36 #3
Du vil ikke umiddelbart kunne overføre Excels beregning til din lommeregner med mindre den har en tilsvarende funktion. Ydelse er en indbygget Excel funktion.

For at kunne regne det på en lommeregber har du brug for den rentesberegningsformel, der ligger til grund for funktionen, se fx

http://www.interest.com/hugh/calc/formula.html
Avatar billede krogstrup Nybegynder
01. august 2003 - 10:19 #4
lukker her og fortsætter her i stedet:

http://www.eksperten.dk/spm/382382