Avatar billede jr7 Praktikant
02. august 2003 - 13:52 Der er 13 kommentarer

Blokere en hjemmeside

Hej

Jeg "bestyrer" på en skolen en Windows NT 4.0 server med 20 stk. Windows 95 klienter.
Hvordan blokerer man en bestemt hjemmeside, så eleverne ikke kan komme på denne side når de surfer?

mvh jr7
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 13:54 #1
firewall eller filter i router kan gøre det.
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 13:55 #2
men 20 win95 klienter...jeg er dybt chokeret :-)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. august 2003 - 14:00 #3
en proxy vil også kunne klare det ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. august 2003 - 14:10 #4
men fortæl lidt om jeres netværk

kører den NT 4 server om router/gateway?
har I en router?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. august 2003 - 15:54 #5
Ellers kan du smide en forkert ipaddresse til den specifikke hjemmeside ind i host filen på win 95'erne. Dog vil eleverne nemt kunne fjerne linien igen da en 95'ers filsystem jo ikke er beskyttet.
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 16:14 #6
men man kan trods alt overskrive den ved hver logon...så skal de gøre det hver gang, men det er stadig muligt at omgå
Avatar billede jr7 Praktikant
02. august 2003 - 16:18 #7
OK riversen - 14 elevmaskiner med 95ére, 4 x 98 og 2 kontormaskiner med XP - det kører ubeklageligt. Chokket over 95érne forstår jeg ikke, de er langt nemmere end de tungere 98ére.

Tilbage til spørgsmålet: Ja, vi har en Cisco-router, og det jeg er ude efter er, hvordan man sætter NTéren op (måske i proxyen, gerne beskrevet tydeligt!), så en bestemt hjemmeside ikke kan komme frem på elevmaskinerne.

mvh jr7
Avatar billede jr7 Praktikant
02. august 2003 - 16:22 #8
Til rkhdk

Det er formentlig dette jeg ønsker (proxy-spærring) - kan du beskrive forløbet?

mvh jr7
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 16:26 #9
I din router kan du sætte filter op så den ikke tillader udgående trafik til en specifik ip. Rkhdk og jeg snakkede om at det selvfølgelig er en ulempe, hvis det findes flere domæner på samme ip, men sandsynligheden for det bliver et problem er jo ikke så stor.

Jeg sagde ikke win95 er svært at administrere...og synes heller ikke win98 er sværere som du siger...det er blot et dårligt, uddateret styresystem
Avatar billede jr7 Praktikant
02. august 2003 - 16:30 #10
Hej Riversen

Jeg sagde ikke sværere - jeg sagde tungere.

Hilsen jr7
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. august 2003 - 16:38 #11
jeg kan ikke beskrive hvordan sådanne en sættes op, da jeg aldrig har rodet med proxy'server.. men det kan du sikkert få masser af hjælp til her inden.

Mine oplevelser med proxy server er meget små, men på den skole hvor jeg gik, der spærrede proxyen for en masse ting:

chat
visse ord
visse sider
MSN messenger
Og andre ting

og når så skolen var færdig, blev der lukket op for chat så dem der boede på skolehjemmet kunne chatte..
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 16:46 #12
ok, opfattede jeg som det samme
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. august 2003 - 17:19 #13
Hmm.. jeg er heller ikke sej til proxy, men hvis man sætter en forkert ipaddresse i host filen på nt-serveren til den specifikke hjemmeside, vil den ikke kunne finde siten. Ikke så pænt, men det kan måske bruges.
Sæt den til 127.0.0.1 . Det er samme teknik som de der popup stoppere bruger.