Avatar billede varmeskud Praktikant
20. august 2003 - 15:25 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

hvorfor er nettet så langsomt i download og ikke i opload?

Hey

Jeg sidder på et netværk på ribe højskole...

når jeg downloader ligger den på ca. 5KB men når jeg oploader ligger den på ca. 55KB hvorfor?

hvordan kan jeg finde ud af hvor meget skolens forbindelse er på?

de andre computer på skolen er stort set slukket alle sammen. der er max 4 der er tændt for uden denne her
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
20. august 2003 - 15:27 #1
Hvor stor mængder data uploader/downloader du. Hvis der ligger et par ordentlige buffere fx. i en proxyserver eller en stor switch eller router, kan sådan en buffer godt speede upload hastigheden betragteligt op set fra din side af.
Avatar billede Spotgun Seniormester
20. august 2003 - 15:31 #2
Det kan også være at der er adskillige brugere der downloader på samme tid, men kun få der uploader...
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
20. august 2003 - 15:33 #3
Den nemmeste måde at finde ud af hvor hurtig skolens forbindelse er, er at finde den ansvarlige og spørge vedkommende :-)
Avatar billede varmeskud Praktikant
20. august 2003 - 15:35 #4
jeg er ved at hente noget må ca. 700MB og der køre den kun på ca. 5KB med download men når der er nogen der oploader fra mig så køre den rigtig hurtig...

jeg tror ikke lærene på skolen downloader så meget igen ( hehe )

og de computer der står her inden i computer rummet hvor min egen også står der er det kun mig der er her inden som downloader...

"Hvis der ligger et par ordentlige buffere fx. i en proxyserver eller en stor switch eller router" hvad er buffere???
Avatar billede varmeskud Praktikant
20. august 2003 - 15:35 #5
martin - de er gået hjem og ingen ved det... mange siger de tror kun det er en 512 - 256 vi har på skolen.. men ingen er sikker
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
20. august 2003 - 15:37 #6
En buffer kan fungerer lidt ligesom en stor spand med et lille hul i bunden. Hvis man skal vente på at modetage 1l vand må man pænt vente mens det drypper ud, man skal man af med det fylder man bare det hele i spanden og glemmer alt om det.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
20. august 2003 - 15:38 #7
Du ved godt at 700Mb ved 5Kbyte tager omkring 40 timer ikke :-)
Avatar billede varmeskud Praktikant
20. august 2003 - 21:22 #8
okay... hvad eller hvorfor bruger man så en buffer?

det ville sige at den deler lige meget til vær udgang i stedet for at dele lige meget på kun dem der bliver brugt?

kan man ændre det så jeg kan få noget mere udnyttelse`???

bor på en højskole så skal nogen gange noget derfor så langt tid det har taget mig at svare
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
21. august 2003 - 09:01 #9
Nej en buffer deler ikke forbindelserne mellem forskellige maskiner. En buffer som den der her er omtalt er lavet for at en computer ikke hver eneste millisekundt skal beskæftige sig med at sende en enkelt byte afsted. I stedet kan den hver sekundt bare droppe 1000 byte afsted og på den måde bruge resten af tiden på noget andet :-)
Avatar billede varmeskud Praktikant
21. august 2003 - 11:18 #10
den forstår jeg ikke lige!

Hvis man tager den "buffer" af kan man så komme til at hente mere end hvis den er på?

Hvad er det "gode" ved sådan en "buffer"
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
21. august 2003 - 11:21 #11
Glem det, buffere bruges overalt på din PC, i dine switches osv. Det har intet med internettet at gøre og er noget de mennesker der fremstiller hardware og software beskæftiger sig med.
Avatar billede varmeskud Praktikant
21. august 2003 - 11:25 #12
okay...

Men hvorfor er nettet så så langsomt når jeg downloader
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
21. august 2003 - 11:27 #13
Hvad er det du downloader ??
Avatar billede platman Nybegynder
21. august 2003 - 11:33 #14
Det er nu ret simpelt!
Du skriver: "jeg er ved at hente noget må ca. 700MB og der køre den kun på ca. 5KB med download men når der er nogen der oploader fra mig så køre den rigtig hurtig..."
Det her lugter DVD Rip og KaZaa eller lignende. Når det går langsomt når du downloader er det ikke din netforbindelse der er årsagen, men det faktum at der er måske 20 - 30 andre, som er ved at hente den samme fil(m) samtidigt, og så dermed belaster hostens uploadkapacitet.
Avatar billede varmeskud Praktikant
21. august 2003 - 12:37 #15
Det er et program jeg er ved at hente...

Har ikke kazaa og ville heller ikke havde de andre programmer til at downloade med på grund af alt det tjek der er på og så blive bostet da de voksne bliver rigtig sure på oz...
Avatar billede varmeskud Praktikant
22. august 2003 - 18:55 #16
noget svar på hvordan jeg for gjort så jeg kan bruge mere af forbindelsen eller lukker jeg??? nogen point til nogen?
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester