Avatar billede mikkelsune Nybegynder
17. september 2003 - 22:32 Der er 1 kommentar og
1 løsning

hjælp til serieforbindelser

Hej
Jeg skal lave en lille opgave om serieforbindelser, men ved egntlig ik videre meget om det, er der ik en der kan hjælpe mig lidt.. hvad bruger man serieforbindelser til ? jeg kan godt regne formlerne til serieforbindelser så dem behøves jeg ik at få ;, men måske også noget om ohms lov, ja fatter ik så meget af det :S
Avatar billede nmh Nybegynder
17. september 2003 - 22:43 #1
Hvad er det for en opgave, du skal lave?
Du skal nok prøve at sige lidt mere om hvad det drejer sig om for at få hjælp.
Et klassisk eksempel på en serieforbindelse er en lyskæde til et juletræ, hvor man f.eks. sætter 115 elpærer i serie. Hver elpære kan tåle at have en spænding på 2 volt over sig. Hele kæden kan derfor sættes til 230volt.
Desværre har man så et problem, hvis en af pærerne går i stykker.
Avatar billede motu Nybegynder
18. september 2003 - 23:27 #2
kirchovs? første lov ..

ved serie : Spændingen før et knudepunkt!(en samling f.eks) er den samme. Strømmen er ikke.

Ved parallel : Strømmen før et knudepunkt er den samme.
Spændingen er ikke.

ved ikke om det hjælper dig ..