Avatar billede sjh Nybegynder
29. december 2000 - 00:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Listview/Treeview

Hvordan bruger man Listview/Treeview
jeg skal lave en Listview/Treeview son liner denne her:
http://home.get2net.dk/sjh/eksperten/dir.jpg

men jeg fatter ikke hvordan man tilføjer iconer og tekst i en Listview/Treeview.
Avatar billede jper Nybegynder
29. december 2000 - 14:21 #1
Jeg har lavet et lille eksempel til dig, hvis du er interessret så giv mig din mail adresse, men her er koden, på din form du skal lave tre knapper et listview og et treeview samt to imagelists de ligger alle i den component der hedder Microsoft Windows Common Controls 5.0:

Private Sub Command1_Click()
Unload Me
End Sub

Private Sub Command2_Click()
    Select Case ListView1.View
    Case 0
        ListView1.View = 1
    Case 1
        ListView1.View = 2
    Case 2
        ListView1.View = 0
    End Select
End Sub

Private Sub Command3_Click()
    Select Case ListView1.SortOrder
        Case 0
            ListView1.SortOrder = 1
        Case 1
            ListView1.SortOrder = 0
    End Select
End Sub

Private Sub Form_Load()

    TreeView1.LineStyle = tvwRootLines
    TreeView1.Style = tvwTreelinesPlusMinusPictureText

  \'Tilføj Node objects.
  Dim nodX As Node
    \'Første node
    Set nodX = TreeView1.Nodes.Add(, , \"r\", \"Root 1\", \"cd\")

  \'Children til root 1
  Set nodX = TreeView1.Nodes.Add(\"r\", tvwChild, \"child1\", \"Child 1\", \"info\")
  Set nodX = TreeView1.Nodes.Add(\"r\", tvwChild, \"child2\", \"Child 2\", \"info\")

  Set nodX = TreeView1.Nodes.Add(, , \"r1\", \"Root 2\", \"cd\")
    \'Children til root 2
  Set nodX = TreeView1.Nodes.Add(\"r1\", tvwChild, \"child3\", \"Child 1\", \"info\")
  Set nodX = TreeView1.Nodes.Add(\"r1\", tvwChild, \"child4\", \"Child 2\", \"info\")

  Set nodX = TreeView1.Nodes.Add(\"child4\", tvwChild, \"childchild1\", \"Child 2.1\", \"gul\")
  Set nodX = TreeView1.Nodes.Add(\"child4\", tvwChild, \"childchild2\", \"Child 2.2\", \"gul\")

  Set nodX = Nothing
  Dim colDrev As Drives
  Dim Drev As Drive
  Dim list As ListItem
  Dim fso As FileSystemObject
  Set fso = New FileSystemObject
  Set colDrev = fso.Drives

  \'loop gennem alle drev
  For Each Drev In colDrev
    If Drev.IsReady Then
    If Drev.DriveType = CDRom Then
          Set list = ListView1.ListItems.Add(, Drev.VolumeName, Drev.DriveLetter & \":\\ \" & Drev.VolumeName, \"cd\", \"cd\")
      Else
          Set list = ListView1.ListItems.Add(, Drev.VolumeName, Drev.DriveLetter & \":\\ \" & Drev.VolumeName, \"gul\", \"gul\")
      End If
    ElseIf Drev.DriveType = CDRom Then
        Set list = ListView1.ListItems.Add(, Drev.DriveLetter, Drev.DriveLetter & \":\\ \" & \"Ikke klar\", \"cd\", \"cd\")
    Else
    Set list = ListView1.ListItems.Add(, Drev.DriveLetter, Drev.DriveLetter & \":\\ \" & \"Ikke klar\", \"info\", \"info\")
    End If
    Next
End Sub

Avatar billede jper Nybegynder
29. december 2000 - 14:23 #2
Og så skal du navngive tre ikoner til hhv info, cd og gul Imagelisten og sætte fanen ImageLists på listview til at bruge hver sin imagelist
Avatar billede sjh Nybegynder
29. december 2000 - 15:11 #3
Jeg skulle måske havde skrævet at jeg skal bruge det til et client/server program

hvor server sender en fileliste til client eks:

c:\\Database\\
c:\\Dokumenter\\
c:\\exefiler\\
c:\\html\\
c:\\Ny mappe\\
c:\\Programmer\\
c:\\Temp\\
c:\\WINDOWS\\

eller se her:
http://home.get2net.dk/sjh/eksperten/40599.zip

sjh.multimedia@get2net.dk
Avatar billede jper Nybegynder
30. december 2000 - 10:42 #4
Jeg har kigget på koden og hvis du tager koden fra mit eksempel så er det hurtigt at rette det til så der kommer ikoner på dit listview, men ellers må du poste en kommentar her, så kigger jeg på det.
Avatar billede sjh Nybegynder
01. januar 2001 - 22:42 #5
jper: Tak for hjælpen nu har jeg fået det til at virke. :-)