Avatar billede louiselahn Nybegynder
30. september 2003 - 00:36 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Browseren viser ikke javaappletter

Hej eksperter

Jeg kan ikke få browseren (explorer 6.0) til at vise javaappletter på trods af, at jeg har "enablet" dem under "internetindstillinger". Jeg har testet java på Nordeas side http://www.znn.dk/ og dette virker. De (meget små nybegynder-) programmer, jeg selv har lavet kan godt køres som en applet. Problemet er at køre det som HTML.

Jeg har tidligere prøvet at spørge under kategorien "browsere", men det er vist ikke dér problemet ligger.

Jeg har installeret blueJ + SDK fra Sun, så jeg har vist det software der skal til.

Når jeg prøver at åbne appletter på en hjemmeside får jeg denne meddelelse fra javakonsollen:

Microsoft (R) VM for Java, 5.0 Release 5.0.0.3810
==============================================
?  hjælp
c  ryd
f  kør afsluttere
g  Hent affald
m  hukommelsesbrug
q  afslut
t  thread list
==============================================
java.lang.ClassNotFoundException: ClockApplet
    at com/ms/vm/loader/URLClassLoader.loadClass
    at com/ms/applet/AppletPanel.securedClassLoad
    at com/ms/applet/AppletPanel.processSentEvent
    at com/ms/applet/AppletPanel.run
    at java/lang/Thread.run

Jeg håber der er nogen, der kan hjælpe mig!

Louise
Avatar billede =maddog= Nybegynder
30. september 2003 - 04:43 #1
lyder som en gal classpath. må vi se dit <applet>/<object> tag. samtidigt vil det være rart at vide om appletten og html siden ligger i samme folder.
Avatar billede anhansen Nybegynder
30. september 2003 - 07:53 #2
Enig med maddog... Men skrive lige lidt mere... Om placering af htmlside, applet, starten af koden til applet (med package og så'n)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2003 - 08:05 #3
En vigtig ting: du bruger MS JVM d.v.s. at din applet skal extende
Applet ikke JApplet.
Avatar billede louiselahn Nybegynder
03. oktober 2003 - 23:23 #4
Hej alle :-) Tak for interessen!
I skal lige vide at jeg er en novice på dette område - fx forstår jeg ikke det med package og JApplet...

Nedenfor er de udvalgte HTMLtags fra min hjemmeside - hjemmesiden er gemt i samme folder som javaklassen. Men måske er dette ikke problemet, men snarere browseren, da jeg fx heller ikke kan åbne appletten på denne side: http://www.itu.dk/courses/GP/E2003/04-Applets/HA-04.html

<p align="center">
<APPLET code="SimCalc.class" width="500" height="100">SimCalc applet</APPLET></p>

Der kommer som før nævnt ovenstående fejlmeddelse i javakonsollen.

Når jeg arbejder i BlueJ kan man enten vælge at få vist appletten i appletviewer (hvilket virker) eller som HTML-dokument - hvilket jo altså ikke virker...

Jeg har prøvet fra en anden computer hvor det virker... Jeg er mystificeret :-)
Håber nogen har et godt råd!

Louise
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2003 - 23:55 #5
Har du extends Applet eller extends JApplet i din kode ?
Avatar billede louiselahn Nybegynder
04. oktober 2003 - 02:07 #6
Ja i BluJ har jeg skrevet følgende :public class SimCalc extends Applet implements ActionListener - var det det du mente?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. oktober 2003 - 09:08 #7
Ja.

Og Applet er OK til Microsoft JVM.
Avatar billede louiselahn Nybegynder
05. oktober 2003 - 15:39 #8
okay - så det er ikke dér problemet ligger... ?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2003 - 15:44 #9
Ligger SimCalc.class i samme directory som HTML dokumentet ?
Avatar billede louiselahn Nybegynder
05. oktober 2003 - 15:58 #10
SimCalc ligger i en "Projektmappe", hvor HTML dokumentet er lagt ned i. Dette gøres også automatisk, hvis man beder den om at køre appletten i webbrowser - hvilket altså bare ikke virker - æv :-(  Måske jeg skulle skifte fra MS VM til Suns VM - er det mon en god idé - og i så fald - hvordan gør man det? (Som sagt er jeg totalt amatør... *GG*)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2003 - 16:03 #11
Så du har en mappe med SimCalc.class og SimCalc.html ?

Jeg tror faktisk ike at det løser dette problem at opdatere.

Der kunne dog være nadre grunde til det.

Hvis ikke du har installeret SUN Java SDK så kan du downloade og installere.

Efter installation har du i Control Panel enJava Plugin hvor du kan
enable SUN JVM for diverse browsere.
Avatar billede louiselahn Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:13 #12
Okay - jeg prøver at installere fra Sun - jeg troede bare at jeg havde fået alt med, da jeg installerede BlueJ - der var også noget SDK men åbenbart ikke det hele. I kontrol panel er der ingen java plugin - det må være det, der er fejlen. Iiiih hvor jeg håber at det virker - indtil videre 1000000 tak!
Avatar billede louiselahn Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:31 #13
Hurra det hjalp! 1000 tak aArne_v
Avatar billede louiselahn Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:33 #14
Ups - der skulle endda have stået arne_v og så ville jeg acceptere svaret - men det blev vist forkert! Hvordan skal jeg give dig pointene?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2003 - 16:36 #15
Jeg ligger et svar.